Renault Twingo RS Facelift 2012
Renault heeft zonet de nieuwe Twingo RS onthuld, het model behoudt zijn motor maar werd flink opgefrist.

Na de lancering van de nieuwe Renault Twingo eind vorig jaar is het nu tijd voor de sportiefste variant van het model. Renault zal de Twingo RS en Twingo Gordini RS voorstellen op het autosalon van Genève. Onder de motorkap blijft de ongeblazen 1.6 benzine trouw op post, de viercilinder zorgt nog steeds voor 133 pk en 160 Nm koppel. De motor werd wel zuiniger, de CO2-uitstoot bedraagt nu 150 g/km (-3,2%) en het gemiddeld verbruik ligt op 6,5 liter/100 km (-3%).

Visueel bouwt de RS uiteraard verder op de facelift die we eerder al reden, aangevuld met allerlei sportieve details. Zo is er plaats voor een aangepaste grille, een sportievere F1 voorbumper, een kofferspoiler, een in de achterbumper ingewerkte diffuser en optioneel een leuke gele koetswerkkleur. Wie wil kan daarnaast kiezen voor grijze zijspiegels, F1 blades, een RS spoilerlip en enkele chromen details om de mistlichten te omhullen. Nieuw zijn verder de 16″ ‘Emotion’ velgen, die het ‘RS’ opschrift meekrijgen. Ook binnenin vinden we enkele leuke sportieve details, zo is er plaats voor contrasterende gele stiksels, zwarte accenten en een apart gepositioneerde toerenteller en een manuele airco in het wit.

Op dynamisch vlak krijgt de Twingo RS alle expertise van Renault Sport mee, zo is er standaard plaats voor een sportchassis, maar kan optioneel gekozen worden voor een Cup chassis waarbij de rijhoogte met 4 mm wordt verlaagd. Om tot stilstand te komen koos Renault voor 280 mm grote remschijven vooraan en 240 mm grote remschijven achteraan. Optioneel kies je binnenin voor een RS Monitor. Wie liever de Twingo Gordini RS koopt krijgt 17″ velgen, lederen interieur, automatische airco en de kenmerkende blauwe lak met twee racestrepen mee naar huis. De standaard Twingo RS is er vanaf 16.900 euro, voor de Twingo Gordini RS tel je  minstens 18.100 euro neer.

Lees hier onze rijtest met de Renault Twingo.