Na zeven jaar en 3.000 verkochte exemplaren zal Maybach in 2013 ophouden te bestaan. Maar wat ging er mis met het merk?

Op de vraag wat er mis ging met Maybach kunnen een rist redenen bedacht worden. De naam, het product en de positionering zijn er een deel van. Dat ook het design van Maybach niet bij de mooiste was en dat met de komst van de nieuwe S-Klasse ook het platform van de Maybach gedateerd was heeft het merk zeker niet geholpen. Daimler is er niet in geslaagd om een eigenheid te creëren voor Maybach, zoveel is zeker. Zo was het merk ook motorisch niet meteen een pionier. Geen brandstofcel, geen Bluetec motor of een plug-in hybride systeem. Maybach moest het enkel hebben van zijn luxe en conservatieve styling, twee punten die duidelijk niet voldoende gewerkt hebben. Meer dan 150 tot 300 Maybachs per jaar verkocht het merk niet ondanks de luxueuze showrooms.

Hoeveel verlies Daimler heeft moeten boeken voor de hele Maybach operatie is niet exact bekend, maar Daimler stak in totaal 1 miljard euro in het Maybach avontuur. Ondanks prijzen tussen 300.000 en 400.000 euro verloor het merk volgens CAR magazine 330.000 euro per verkochte Maybach. En daarmee is ook duidelijk waarom het geduld van Daimler stilaan op is geraakt. Het merk wil vanaf 2013 met de Mercedes S-Klasse de concurrentie aangaan met Rolls-Royce en Bentley, daartoe zal het een hele reeks varianten van de S-Klasse introduceren die de aanwezige luxe op een hoger niveau moeten tillen. (Via: CAR)

Maybach-62-S-2011