Audi R8 Preview 2014
Audi wil met de tweede generatie R8 hoger mikken, dankzij een lichtere basis en meer vermogen wil het merk Ferrari, Lamborghini en Porsche bekampen.

Audi werkt intern erg hard aan de tweede generatie Audi R8, het merk is vastberaden om het de concurrentie niet makkelijk te maken, tegen het derde kwartaal van 2014 wil het merk de nieuwe R8 lanceren, de R8 Spyder zou midden 2015 volgen. De nieuwe R8 krijgt een aangepast exterieurdesign, met vermoedelijk vooral veel invloeden van de E-Tron Concept. Fundamenteel blijft alles wel bij het oude, de R8 zal dus nog steeds gebruik maken van een aluminium koetswerk en krijgt een lange wielbasis voor een ruimtelijk interieur, vierwielaandrijving en een middenmotor layout. Op technisch vlak ging Audi echter voor een tabula rasa, enkel de aandrijflijn zou gelijk blijven met de huidige generatie.

Dankzij een uitgebreide gewichtsreductie zal de nieuwe R8 minder dan 1.500 kilogram wegen, een daling met minstens 60 kilogram ten opzichte van de huidige generatie. Ondanks het lagere gewicht zou de passieve en actieve veiligheid van de R8 toenemen. De nieuwe R8 maakt ondermeer gebruik van een aluminium-koolstofvezel monocoque die 198 kilogram zou wegen, 24 kilogram minder dan de huidige aluminium structuur in de R8. De R8 wordt samen met de toekomstige Gallardo ontwikkeld, al zijn er wel nog kleine verschillen, zo zou de R8 3 centimeter langer zijn en is de Gallardo minstens 3 kilogram lichter.

Ook de nieuwe middenmotor wordt in samenwerking met Lamborghini ontwikkeld, aangezien de V10 ook plaats zal nemen in de nieuwe Gallardo. De R8 zal net als nu beschikbaar zijn in twee motorversies: een 4.2-liter V8 of een 5.2-liter V10. Het merk zal echter enkele kleine updates uitvoeren aan de motor om aan de EURO6 normen te voldoen. Zo krijgen de nieuwe motoren een aparte filter en een complex uitlaatgas-recyclageysteem. Hoewel er nog geen officiële cijfers bekend zijn zou de V8 voortaan 450 pk uitbraken terwijl de V10 met 550 pk voor de dag zal komen, respectievelijk een stijging van 20 en 25 pk ten opzichte van het huidige model. De nieuwe R8 krijgt zoals de huidige trend het voorschrijft ook allerlei brandstof besparende maatregelen mee, zo zal een automatisch start/stop-systeem en remenergierecuperatie worden geïntegreerd. De motor wordt vermoedelijk gekoppeld aan de nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling. Later zou ook nog een Audi R8 GT in gelimiteerde serie volgen, die met 580 pk en een lager gewicht een concurrent moet worden van de toekomstige Ferrari 458 Scuderia en Lamborghini Gallardo Superleggera. (Via: AutoCar, Foto: Fourtitude)

Audi R8 Preview 2014