Porsche Boxster 2012 981
Net na de gelekte foto’s komt Porsche naar buiten met de officiële details van de nieuwe Boxster.

Onze woorden waren nog niet koud en Porsche komt met een persbericht naar buiten. De nieuwe Porsche Boxster is officieel en wordt gelanceerd op 14 april 2012. Hoewel het model meteen te herkennen is als een Boxster, onderging het model grondige wijzigingen. Buitenaf bleven deze relatief beperkt. De voorruit kwam iets naar voor, de hoeken iets aangescherpt en het geheel oogt duidelijk platter. De wielbasis nam met 6 cm toe, met een kortere overhang aan beide uiteinden als gevolg. Het dak werd bovendien volledig opnieuw ontwikkeld en klapt volledig elektrisch weg. In het interieur vinden we meer ruimte dan voorheen en een middenconsole die we kennen uit de nieuwe 911.

Onderhuids werd meer gesleuteld aan de Boxster, de 981 kreeg een compleet nieuw chassis en lichtgewicht koetswerk. Deze inspanningen resulteren in een gewichtsbesparing van 35 kg, maar ook een enorm verbeterd rijgedrag. De langere wielbasis, het bredere spoor en de voortaan grotere wielen dragen daartoe hun steentje bij. Zoals we reeds vermeldden in ons vorige artikel krijgt ook de nieuwe Boxster een elektromechanische stuurbekrachtiging, net als de 911. Een mechanisch sper met Porsche Torque Vectoring (PTV) is eveneens nieuw voor de tweezitter.

Officieel word de keuze voor zescilinders bevestigd, over viercilinders wordt niet gesproken. De flat-six motoren kregen directe injectie, een start/stop-systeem met energierecuperatie en een thermisch management systeem om sneller warm te rijden. In de Boxster levert een 2.7-liter een vermogen van 265 pk, 10 pk meer dan zijn voorganger. De Boxster S krijgt een grotere motor, de slaginhoud bedraagt 3.4-liter. Het vermogen nam hier met 5 pk toe tot een totale output van 315 pk. Beide motoren worden gelinkt aan een manuele zesbak of een zeventraps PDK-transmissie. De sprint van 0-100 km/u werkt de Boxster af in 5,7 seconden, de Boxster S heeft genoeg aan exact 5 seconden. In de optielijst kan je steeds het Sport Chrono Package aanvinken voor nog snellere acceleraties. De topsnelheid bedraagt respectievelijk 262 km/u en 277 km/u. Tot slot werden beide Boxsters tot 15 procent efficiënter, de Boxster met PDK verbruikt voortaan gemiddeld 7,7 l/100 km, de Boxster S 8,0 l/100 km. Prijzen beginnen in Duitsland vanaf 48.921 euro, de Boxster S kost minstens 59.120 euro. Zodra we de Belgische prijzen kennen, delen we ze jullie mee.