Audi Autosalon Brussel 2012
Alle Audi-fans, gelieve zich naar Paleis 11 te begeven.

Audi is rijkelijk vertegenwoordigd op het autosalon van Brussel. Belangrijk voor België is de A1 Sportback in Belgische première, die op eigen grondgebied geassembleerd wordt. De A1 Sportback is breder en hoger, wat vooral de hoofdruimte achteraan ten goede komt. Echt veel beenruimte is er achteraan de kleine stadswagen nog steeds niet, maar vergeleken met zijn grootste concurrent, de MINI, scoort hij uitstekend. Maar liefst zes verschillende motorisaties zijn mogelijk, vanaf een 1.2-liter TFSI met 86 pk tot een 1.4-liter TFSI met 185 pk. Laatstgenoemde sprint van 0-100 km/u in 7 seconden en topt bij 227 km/u. Dieselen kan met een 90 of 105 pk sterke 1.6-liter TDI.

Naast dit nieuwe model zien we ook enkele facelifts. Zowel de A4 als de A5 ondergingen onlangs kleine wijzigingen die hen opfrissen voor alweer enkele jaren. De grille werd aangepast, de motorkap kreeg stevigere karakterlijnen en de bumpers werden opnieuw ontworpen. Audi zou Audi natuurlijk niet zijn zonder extra aandacht voor de LED-verlichting. Deze kreeg een andere configuratie en ook de vernieuwde achterlichten krijgen LED-technologie. Onder de motorkap werd harder gesleuteld: alle motoren beschikken over een start/stop-systeem en recupereren remenergie, waardoor de CO2-uitstoot gemiddeld met 22% daalde. Zowel bij de A4 als de A5 eenzelfde kern: krachtiger en zuiniger. Topmodellen blijven natuurlijk de S4 en S4, die beiden over een 3.0-liter TFSI zescilinder beschikken met 333 pk. Nul naar 100 duurt 4,9 seconden in de S5, precies 5 seconden in de S4. De topsnelheid is zoals gewoonlijk begrensd op 250 km/u.

Ook de toekomst ontgaat Audi niet, daarom stelt het merk twee E-Tron conceptmodellen voor. De kleine A1 E-Tron levert 102 pk en 240 Nm, beschikt over 12 kWh aan lithium-ion batterijen en bereikt zo een actieradius van 50 km. Een eencilinder range extender in de kofferruimte verlengt het rijbereik met 200 km. Elektrisch is niet traag, een sprint van 0-100 km/u duurt slechts 10,2 seconden en de top bedraagt 130 km/u. En het verbruik, dat bedraagt amper 1,9 liter/100 km. Een stuk sneller nog is de E-Tron, gebaseerd op de Audi R8. Vier elektromotoren leveren een gecombineerde output van 313 pk, waardoor een sprint naar 100 km/u reeds voorbij is na 4,8 seconden. De elektrische sportwagen heeft een actieradius van 248 km en bereikt desgewenst de grens van 200 km/u.

Heb je het meer voor SUV’s? De Audi Q3 is voor het eerst op Belgische bodem te bekijken. Daarnaast vinden we natuurlijk ook de grotere Q5 en immense Q7, die ondertussen gevestigde waarden zijn in het Belgische autolandschap. Hetzelfde geldt voor de A6, A7 en A8. Maar hét pareltje op de Audi-stand, dat blijft natuurlijk de Audi R8.