Toyota_Aygo_2012
Als Peugeot en Citroën een nieuwe 107/C1 voorstellen, kan het niet anders dan dat Toyota op de proppen komt met de nieuwe Aygo.

De Aygo stond al een tijdje gekend als een pottenbreker in het segment van de kleine wagens. Inmiddels gingen er al 580.000 exemplaren over de toonbank van de in Europa ontwikkelde wagen. De nieuwe Aygo wil zeker en vast niet onderdoen voor het huidige model. Zijn interieur werd aangepast en beschikt over nieuwe kleurencombinaties. Aan de buitenkant krijgt hij de nieuwe Toyota-designstijl aangemeten en onderhuids werden het verbruik en het rijcomfort verbeterd.

De nieuwe Toyota Aygo krijgt zijn wereldpremière op ons eigenste Belgische autosalon. Hij beschikt aan de binnenkant over nieuwe multimedia-aansluitingen die de wagen moeten afstemmen op een jonger doelpubliek. Hij zou voortaan ook stiller zijn. Wie kiest voor de MultiMode-overbrenging krijgt zelfs schakellepels aan het stuur, iets wat vroeger alleen voorbehouden was voor supercars.

Aangezien Toyota milieuvriendelijkheid hoog in het vaandel drijft, beschikt de Aygo over een ECO-versie. Die biedt een gunstig verbruik aan en een uitstoot van CO2 die 99 gram per km bedraagt. Niet alleen de gebruikskosten zouden goedkoop zijn, in Duitsland en Groot-Brittanië kan de wagen alleszins rekenen op een gunstige verzekeringsrating en dankzij zijn lage onderhoudstijd van 5,1 uur per 100.000 km komt het onderhoud ook niet te duur uit.

De Aygo is in de lengte gegroeid met 15 mm, wat zijn totale lengte op 3.43 meter brengt. Niet te lang dus, ideaal voor in de stad. Zeker als je weet dat de draaicirkel neerkomt op 4,73 meter. De kleine stadswagen krijgt de Under Priority-designtaal aangemeten, dat valt onder meer op te merken aan het grotere radiatorrooster onderaan. De look wordt hierdoor een stuk assertiever, aldus Toyota. Geïntegreerde mistlampen en LED-dagrijlichten maken de wagen compleet.

Onder de motorkap kan er een 1.0 liter grote driecilinder VVT-i benzinemotor geplaatst worden. Dankzij banden met lage rolweerstand verbruikt die uiterst weinig en komt zijn CO2-uitstoot neer op 99 gram per km. De motor levert 68 pk en 93 Nm. Het verbruik komt neer op 4,3 liter per 100 km als je de ECO-variant van de Aygo aanschaft.

Toyota_Aygo_2012