Test MINI Clubman Cooper SD
Sportief dieselen, het zijn moeilijk combineerbare woorden. Met de Cooper SD probeert MINI echter op Cooper S prestaties te mikken.

Visueel windt MINI er alvast geen doekjes om, de Cooper SD krijgt namelijk dezelfde visuele kenmerken als de Cooper S. Het gaat ondermeer om de kenmerkende luchtinlaat in de motorkap, de ‘S’-aanduiding op de zijflank, de aangepaste grille met honingraatlook en de dubbele uitlaatpijpen achteraan. Gemakzucht of slimme marketing? Het ligt zeer dicht bij elkaar. Specifiek voor de Clubman is uiteraard de langs passagierszijde extra openende “clubdoor”, waarlangs je eenvoudiger de achterbank kan bereiken. De extra deur opent trouwens tegen de rijrichting en doet daarmee denken aan Rolls-Royce die vaak hetzelfde principe hanteert. Ook achteraan vinden we een leuke gimmick terug, de koffer opent niet conventioneel in één stuk naar boven, maar krijgt twee klapdeuren. Deze zijn in principe met één hand te openen, aangezien ze via een veer automatisch openklappen zodra je de klink hanteert. Volgens MINI maakt deze zogenaamde “splitdoor” het laden en lossen makkelijker, zelf ontging het praktische nut ons. Zo hindert de middenstijl het zicht in de achteruitkijkspiegel en moet je twee kofferdeuren sluiten in plaats van één. Maar aangezien het de MINI Clubman een tikkeltje eigenwijs maakt nemen we het er graag bij.

Test MINI Clubman Cooper SD

Ten opzichte van een gewone MINI is de Clubman 24 centimeter langer, en die ruimte win je zowel op de achterbank als in de koffer. Door de gegroeide wielbasis van 8 centimeter is het achteraan in ieder geval minder krap zitten, al moet je je ook niet verwachten aan een zee van ruimte. De Clubman blijft een MINI, al zit het met de hoofd- en beenruimte wel snor. Ook de koffer kreeg een groeischeut, terwijl een standaard MINI het met 160 liter bagage moet stellen kan je in de Clubman 260 liter bagage meezeulen. Klap je de achterbank neer dan transformeer je de Clubman pas echt in een pakezel, met in totaal 930 liter bagageruimte. Het interieur is verder zoals we het van MINI gewoon zijn, het oogt allemaal erg speels met de grote snelheidsteller in de middenconsole en de toerenteller achter het stuur, terwijl de afwerking ook op een hoog niveau staat. In de middenconsole vinden we verder leuke schakelknopjes waarmee de elektrische ruiten en ondermeer de mistlichten bediend kunnen worden, allemaal leuke accenten die de MINI wat eigenwijzer maken dan de concurrentie. Niet dat al die speciale details meteen ook praktischer zijn, zo is de snelheidsmeter gigantisch, maar is hij door zijn positie moeilijk afleesbaar zonder je ogen van de weg te houden. Gelukkig lost MINI dit op door in de toerenteller achter het stuur de snelheid digitaal weer te geven.

Test MINI Clubman Cooper SD

Terug naar de Cooper SD dan, want over dat nieuwe motorblok valt veel te vertellen. Zo is het meteen het grootste blok dat onder de motorkap van een MINI komt te liggen. Terwijl er vroeger maximaal met 1.6-liter slagruimte gereden kon worden, heeft de Cooper SD een 2-liter groot dieselblok onder de motorkap liggen. Niet onlogisch trouwens aangezien BMW voortaan niet langer met de PSA-groep zijn MINI-motoren ontwikkelt, de 2-liter diesel komt dan ook over van de BMW 118d. De Cooper SD zorgt voor 143 pk en 305 Nm koppel, al is er in België ook een fiscaal vriendelijke versie met 136 pk beschikbaar. 0 naar 100 km/u doet de Clubman Cooper SD in 8,8 seconden, 1,4 seconden sneller dan de Cooper D, maar tegelijk 1,3 seconden trager dan de Cooper S. De topsnelheid ligt op 212 km/u. De karakteristieken van het blok hebben wel meteen hun positieve bijwerkingen. Schakelen gaat naar goede gewoonte erg vlot en trefzeker via een manuele zesbak, maar vooral de indrukwekkende hernemingen vallen bij de Cooper SD op. Het maximale koppel van 305 Nm wordt al bij 1.750 toeren bereikt, maar zelfs bij 1.200 toeren in zesde heeft het blok geen moeite om zich weer vlot te herpakken. Van een turbogat heeft dit blok duidelijk nog nooit gehoord, wat zelfs schakellui rijden mogelijk maakt. Dirigeer de zesbak echter vlot door zijn verzetten en je haalt eenvoudigweg het onderste uit de kan. Extra sterk daarbij is dat het je amper geld zal kosten aan de pomp, aangezien we tijdens onze test gemiddeld maar 6 liter/100 km verstookten. Flink boven de opgegeven 4,4 liter/100 km, maar gezien het sportieve rijgedrag toch een opmerkelijke prestatie. Enkel op het vlak van motorgeluid bleven we wat op onze honger zitten, de Cooper SD komt nog niet aan de hielen van de sensatie die de Cooper S op dit vlak biedt. Of MINI hier aan kon sleutelen? Volkswagen bewees met de Golf GTD in ieder geval dat het kan.

Test MINI Clubman Cooper SD

De pièce de résistance van MINI moet nu echter nog komen, want het grote blok voorin heeft amper invloed op de sturing en het weggedrag van de Clubman Cooper SD. De lage zitpositie spreekt meteen je innerlijke sport-knop aan, je waant je gesteund door het zware en directe stuurgevoel dan ook in deze MINI meteen in een kart. De ophanging is heerlijk hard, waardoor je vol vertrouwen door allerlei bochtencombinaties kan jakkeren. De wegligging is gewoon top, het goed in de hand liggend stuur een zegen. Dat de Clubman groter is merk je behalve dat er voortaan meer bagage door de kofferruimte zal slingeren niet, al zorgt de grotere wielbasis misschien voor een paar procenten meer stabiliteit op slecht onderhouden wegen. Het comfort blijft daarnaast op een relatief hoog niveau, al moeten we uiteraard geen Frans comfort verwachten. De goed zittende stoelen helpen al een heel stuk en bieden naast zijdelingse steun ook een filtering van de meeste schokken.

Test MINI Clubman Cooper SD

De MINI Clubman Cooper SD is er in België vanaf 27.700 euro, waarbij standaard alle veiligheidsopties, bandendrukcontrole, manuele airco, Radio/CD-speler, lichtmetaal, stuur met lederbekleding en elektrische ruiten en zijspiegels worden geleverd. Uiteraard kan je naar goede gewoonte nog lustig door de optielijsten snuisteren, zo was ons testmodel uitgerust met het uitrustingspakket Chili dat voor 2.800 euro 17″ lichtmetaal, Bi-Xenon lichten, fluwelen tapijten, multifunctioneel stuur met cruise control, witte richtingsaanwijzers en stof/lederbekleding combineert. Los kies je verder ondermeer nog voor parkeersensoren achteraan (360 euro), Harman/Kardon geluid (755 euro) en Bluetooth/USB-aansluiting (360 euro). De Clubman Cooper SD is dus niet meteen goedkoop, zeker als je vergelijkt met de Cooper S en D, die respectievelijk 1.000 en 4.550 euro goedkoper zijn. Of de Cooper SD zijn geld waard is valt dus moeilijk te zeggen, de Cooper S is sportiever, de Cooper D zuiniger, terwijl de Cooper SD hier tussenin zit. Enkel wie dus geen uitgesproken voorkeur heeft tussen beide komt bij de Cooper SD uit, al kan het blok met zijn immens koppel wel een perfect match zijn voor de Countryman.

Test MINI Clubman Cooper SD

Conclusie

MINI heeft met de Cooper SD in ieder geval een interessant blok toegevoegd aan zijn motorgamma, dat zich wil positioneren tussen de Cooper D en Cooper S. Over het blok zelf valt amper iets negatiefs te vertellen, hij presteert het om vanuit lage toeren vlot te hernemen en koppelt zijn sterke prestaties aan een laag verbruik. Dat het uitlaatgeluid niet kan tippen aan de Cooper S konden we op voorhand verwachten, al had MINI misschien wel wat meer moeite kunnen doen. Op het vlak van rijgedrag en stuurgevoel boet je niets in, het go-kart gevoel is ook in de Clubman Cooper SD meer dan aanwezig. Dat de prijszetting van de Cooper SD vlot boven de Cooper S en D ligt is misschien het grote pijnpunt, want de Cooper SD differentieert zich iets te weinig ten opzichte van beide.

Test MINI Clubman Cooper SD

Overzicht

+ Prestaties Cooper SD
+ Vlotte hernemingen vanaf 1.200 toeren
+ Verbruik sportief 6 liter/100 km
+ Sturing en wegligging

– Motorgeluid
– Prijs?

Test MINI Clubman Cooper SD

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir