Ford Escape / Kuga 2013
Op de L.A. Motor Show heeft Ford de nieuwe Escape voorgesteld, bij ons beter bekend als de Kuga.

Op het autosalon van Detroit toonde Ford in januari het Vertrek Concept, de Escape is niets anders dan de productieversie daarvan. Wij kennen de Escape in Europa onder de naam Kuga en daar zal niets aan veranderen, de kleine SUV (Smarter Utility Vehicle volgens Ford) is een nieuw product passend binnen hun One Ford globale strategie. Buiten enkele kleine wijzigingen en een specifiek motorenaanbod zal de Kuga dus volstrekt hetzelfde zijn. De wagen zal in maart voorgesteld worden op het autosalon van Genève.

Naar Amerikaanse normen is de Escape klein, naar onze normen iets groter. De nieuwe Kuga zal alvast 100 mm langer zijn dan zijn voorganger, met vooral een toegenomen wielbasis en dus gunstige gevolgen voor de beenruimte van de achterpassagiers. In het design herken je de Vertrek Concept nog, maar het eindresultaat werd zoals verwacht iets minder baanbrekend. Een Active Grille Shutter moet zorgen voor een betere aerodynamica en dan ook een lager verbruik. De Escape wordt uitgerust met het SYNC-multimediasysteem, BLIS-dodehoekwaarschuwing, een hands-free systeem om de koffer te openen en eventueel het automatisch parkeersysteem dat we al kennen uit bijvoorbeeld de Focus.

Onder de motorkap komen ook in de Verenigde Staten EcoBoost benzinemotoren: een 1.6-liter met een vermogen van 173 pk of een 2.0-liter die 237 pk levert. Voor de Amerikanen die toch een iets groter blok willen, is er een 2.5-liter viercilinder die efficiënter werd dan zijn voorganger. Die motor krijgen wij niet, maar wel een uitgebreid gamma dieselmotoren. Welke dat worden, is echter nog niet bekend. Verder krijgt de Escape een nieuwe intelligentie vierwielaandrijving, Curve Control en Torque Vectoring Control. Een lanceringsdatum zal hoogstwaarschijnlijk gegeven worden in Genève.