Peugeot 208
Na de gelekte foto’s van gisteren, nu ook de officiële informatie over de Peugeot 208.

De nieuwe 208 wordt gelanceerd in het voorjaar van 2012. De wagen moet het in het B-segment opnemen tegen onder meer de Opel Corsa, de Renault Clio en de Ford Fiesta. Dat zal Peugeot doen door zowel een driedeurs als een vijfdeurs variant te lanceren. Aan de buitenkant zien we de nieuwe merkstijl die Peugeot 2 jaar geleden introduceerde. We herkennen onder meer koplampen die gelijken op de exemplaren die we terugvinden op de Peugeot 508. Aan de achterkant herkennen we achterlichten in de stijl die we ook op het Peugeot SR1 Concept konden terugvinden. De looks van de nieuwe 208 zijn alleszins zeer dynamisch en naargelang de koetswerkvariant vinden we andere lijnen terug. De driedeurs is duidelijk sportiever georiënteerd dan de vijfdeurs.

Zoals dat meestal gaat met nieuwe modellen, zijn ze een stuk efficiënter dan hun voorgangers. De nieuwe 208 is 110 kg lichter dan zijn voorganger en kent een instapgewicht van 975 kg, wat uitzonderlijk weinig is. Opmerkelijk is dat de 208 7 cm kleiner is geworden in de lengte ten opzichte van zijn voorganger, maar dat de beenruimte 5 cm groeide en de kofferruimte 15 liter groter is. Peugeot heeft dus nagedacht over dit model, zoveel is zeker.

Aan de binnenkant valt het direct op dat Peugeot buiten het boekje is gegaan. Normaal gezien lezen we onze snelheid af door het stuur, maar Peugeot vond dat we daarbij ons oog teveel van de weg hielden. Daarom plaatste het merk het instrumentenpaneel hoger, waardoor we ons ogen minder van de weg hoeven te halen. Het stuur hebben ze bij Peugeot opvallend klein gehouden, iets wat de 208 sportiever moet maken. Centraal vinden we een groot aanraakscherm, dat deel uitmaakt van de filosofie dat alles in de Peugeot 208 zo ergonomisch mogelijk moet zijn.

Kopers krijgen de keuze tussen 5 dieselmotoren en 2 benzinemotoren. Van de vijf dieselmotoren zijn er vier uitgerust met e-HDi, het microhybride-systeem van Peugeot. De laagste uitstoot komt neer op 87 gram per 100 km en het verbruik dat daarmee gepaard gaat, bedraagt 3,4 liter per 100 km. Zelfs de snelste diesel komt niet boven de 99 gram CO2 uit per km, al kunnen we ons in één keer ook de vraag stellen hoe snel die diesel dan wel is… Volledig nieuw zijn de driecilinder benzinemotoren. De 1.0 VTi en de 1.2 VTi. Ze verbruiken ongeveer 4,3 liter per 100 km en de laagste uitstoot bedraagt 99 gram CO2 per km.