BMW 3-Reeks ActiveHybrid Hybride
Vanaf de herfst van 2012 krijgt de 3-Reeks ook een hybrideversie, wij blikken alvast vooruit.

Bij de lancering van de nieuwe 3-Reeks voorziet BMW de 320d EfficientDynamics Edition als meest milieuvriendelijke model. Deze versie combineert namelijk een vermogen van 163 pk met een gemiddeld verbruik van 4,1 liter/100 km. Vanaf de herfst van 2012 volgt echter nog meer milieuvriendelijk geweld, vanaf dan komt de 3-Reeks ActiveHybrid op de markt die een zescilinder benzine met een elektromotor combineert en zo sportieve prestaties met en een lage CO2-uitstoot zal verzoenen.

Wie de specificaties erop na slaat ziet dat de 3-Reeks ActiveHybrid uitgerust zal worden met een 306 pk sterke zes-in-lijn benzinemotor met TwinPower Turbo technologie en een specifiek ontwikkelde achttraps automaat die de verbrandingsmotor zal koppelen aan de 54 pk sterke elektromotor. Hierdoor komt het totale vermogen van de 3-Reeks ActiveHybrid op 340 pk, terwijl het maximale koppel op 450 Nm neerkomt. Dat dit voor indrukwekkende prestaties zal zorgen staat buiten kijf, alleen geeft BMW nog geen exacte sprintcijfers mee. Maar als je weet dat de 335i met 306 pk in 5,5 seconden naar 100 km/u spurt, dan mogen we van de ActiveHybrid gelijkaardige cijfers verwachten. Qua verbruik maakt BMW wel al wat bekend, de 3-Reeks ActiveHybrid is met een gemiddeld opgegeven verbruik van 6,4 liter/100 km 12,5% zuiniger dan een even krachtige sedan.

Het lage verbruik wordt mede bereikt door het feit dat de 3-Reeks Hybride tot 4 kilometer in volledig elektrische modus kan rijden, en dit tot snelheden van 60 km/u. Daarnaast wordt de elektromotor ook ingezet om bij te springen bij acceleraties, waardoor de prestaties mede dankzij het hoge koppel een stuk hoger liggen. De batterijen worden opgeladen via een generator, waarmee kinetische energie naar elektriciteit wordt omgezet tijdens het remmen of wanneer de wagen “meedrijft” in het verkeer. Qua praktische aanpassingen valt enkel de afgenomen kofferruimte op, onder de koffervloer zitten namelijk de batterijen verstopt, waardoor het volume daalt van 480 naar 390 liter. Een kleine prijs die je moet betalen als je met een sportieve ECO-sedan op pad wil.