Rijtest Mazda2
Mazda’s kleinste krijgt al langer lof omwille van zijn sportieve kwaliteiten en lichtgewicht opvatting, benieuwd hoe de facelift hier op verder bouwt.

Bij de vorige generatiewissel van de Mazda2 kon Mazda op veel bijval rekenen bij de autopers omdat het in tegenstelling tot zijn concurrenten begreep dat extra gewicht nefast zou zijn voor de prestaties en het brandstofverbruik. De Mazda2 werd hierdoor zo’n 100 kg lichter in plaats van zwaarder en kon zo ondanks zijn compacte afmetingen een erg dynamisch weggedrag voorleggen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Mazda voor de facelift van de Mazda2 deze ingeslagen weg blijft volgen, extra kilo’s bleven absoluut uit den boze. Alle benzineversies blijven vlot onder de 970 kg, enkel de dieselversie zet met 1.025 kg meer dan een ton op de schaal. Het gewicht werd onder andere bespaard in het koetswerk (-22 kg) en dankzij het gebruik van lichter en treksterk staal (-23 kg). Ook de ophanging (-13 kg) doet een duit in het zakje, terwijl zelfs de motorkap en het gebruik van andere magneten in de luidsprekers samen voor 2 kg gewichtsbesparing zorgen.

Rijtest Mazda2

Het uiterlijk werd door Mazda wel onder handen genomen, met name de voorpartij kreeg een verjongingskuur. De Mazda2 krijgt het nieuwe vrolijke familiegezicht aangemeten en komt daarmee nog iets frisser voor de dag, daarnaast is er ook plaats voor twee nieuwe kleuren: Aquatic Blue Mica en Burgundy Red Mica. Verder blijft het aan de buitenkant erg beperkt qua visuele wijzigingen, maar de Mazda2 had sowieso al een erg fris voorkomen en had dus geen nood aan grote wijzigingen om nog enkele jaren op de markt mee te kunnen. Ook het interieur werd op dezelfde subtiele wijze onder handen genomen, met volgens Mazda meer kwalitatieve materialen. Voor ons was vooral de “less is more” opvatting van het interieurontwerp een verademing, een kleine middenconsole met goed gepositioneerde knoppen en een drieledige aircobediening springen subtiel naar voor uit de boordplank. Het stuurwiel ligt aangenaam in de hand en het instrumentenpaneel is goed afleesbaar met een opvallend groot scherm waar de boordcomputer de tripgegevens op weergeeft. Ook de stoelen zitten comfortabel, terwijl de zitpositie relatief laag is en dus de dynamische beleving niet in de weg staat. De gehele afwerkingskwaliteit van het interieur is prima, al wordt er op sommige plaatsen nog kwistig gebruik gemaakt van harde plastics, iets waar weliswaar ook de concurrenten aan durven zondigen. Op de achterbank is daarnaast voldoende plaats voor volwassenen, al zullen de grootsten onder ons wel wat meer beenruimte wensen, terwijl de kofferruimte van 250 liter voldoende moet zijn voor de dagelijkse boodschappen.

Rijtest Mazda2

Eens je op de baan bent met de Mazda2 valt vooral de wendbaarheid van het model op, zeker in de stad is het een hele verademing om met Mazda’s kleinste op pad te zijn. De bediening van het stuur gaat vrij direct en doet precies wat je ervan verwacht, terwijl ook de ophanging hard genoeg is om een puike wegligging te verzekeren. Toch had Mazda ook comfort hoog op de agenda staan bij de ontwikkeling van de facelift, het onderstel is dus zeer vergevingsgezind voor oneffenheden op de weg. Onder de motorkap van ons testmodel vonden we een 1.3 benzinemotor met 75 pk, de instapper langs benzinezijde en standaard gekoppeld aan een manuele vijfbak. Ondanks zijn status als instapper van het motorgamma vonden we de Mazda2 erg vlot overkomen, met name in stedelijke omgevingen en tot snelheden van 70 km/u. Met de 1.3 benzine schiet de Mazda2 snel uit de startblokken, want met name de eerste versnelling werd zo afgesteld om vlotte acceleraties mogelijk te maken. De instapmotor is dus ideaal voor stadsverkeer, en maakt van het model zelfs een vinnig autootje. Op de snelweg heb je echter minder te zoeken, aan 120 km/u heb je last van lawaai en trillingen, een diesel lijkt ons in dat geval meer aangewezen. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt met dit blokje 14,9 seconden, het gemiddeld verbruik bedroeg tijdens onze testperiode 6,3 liter/100 km, meer dan behoorlijk.

Rijtest Mazda2

In het motorgamma van de Mazda2 vinden we één dieselmotor en in totaal drie benzinemotoren. Langs dieselzijde wordt de keuze beperkt tot een 1.6 CDVi met 95 pk en 205 Nm koppel, welke de Mazda2 vanuit stilstand in 11,5 seconden naar 100 km/u brengt. Het verbruik blijft tegelijk beperkt tot 4,2 liter/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 110 gram/km en een ecopremie van 3%. Langs benzinezijde is er naast de door ons geteste 1.3 instapper met 75 pk ook nog een 1.3 met 84 pk, die is een stuk vlotter dan het instapblokje en kan dezelfde verbruikcijfers voorleggen, het overwegen waard dus voor wie graag iets meer pit wil en ook vlot op de snelweg wil zijn. De topmotorisatie is langs benzinezijde een 1.5 met 102 pk en 133 Nm koppel, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,7 seconden. De 1.5 is ook beschikbaar met een automaat, alle motoren voldoen daarnaast aan de strenge EURO 5 emissienormen.

Rijtest Mazda2

De Mazda2 is er als driedeurs al vanaf 10.990 euro met de 1.3 benzinemotor (75 pk) en het basis-uitrustingsniveau Challenge, een erg scherpe instapprijs. De Challenge basisuitrusting omvat onder andere een AUX-stekker, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten, frontale airbags, Radio/CD/MP3-speler met twee luidsprekers en bumpers in koetswerkkleur. Zelfs in het laagste uitrustingsniveau kom je dus amper iets te kort, alleen voor een manuele airco moet je nog 1.000 euro neertellen. Wie liever dieselt is meteen op het vijfdeursmodel aangewezen en krijgt ook meteen het Active uitrustingsniveau, dit alles vanaf 16.040 euro. De Active uitvoering omvat bovenop het Challenge niveau deurgrepen en zijspiegels in koetswerkkleur, vier in plaats van twee luidsprekers, manuele airco, audiobediening aan het stuurwiel, een neerklapbare achterbank, zij-airbags en een boordcomputer. Wie voor de Active+ uitvoering kiest krijgt er nog elektrische zijruiten, voorzetelverwarming, regen- en lichtsensor en een automatische airco bovenop.

Rijtest Mazda2

Conclusie

De Mazda2 is een aangename stadswagen die niet alleen opvalt door zijn fris en vrolijk uiterlijk maar ook door zijn aangenaam interieurontwerp. Mazda’s kleinste doet het ten opzichte van zijn concurrenten vooral goed door erg vlot en wendbaar te zijn in de stad maar verliest daarbij het comfort niet uit het oog. De Mazda2 zit erg comfortabel, maar nodigt tegelijk uit om zelfs met de instapmotor iets sportiever te gaan rijden. Dat alles zorgt ervoor dat je erg vaak met een glimlach achter het stuur van de Mazda2 zal zitten. Waar de instapmotor echter erg goed presteert onder 70 km/u, doet hij het iets minder aan 120 km/u. Dan kan het kleine blokje zich moeilijker meten met het verkeer en dringen meer geluiden de wagen binnen. Wie dus ook vaak de snelweg op moet kiest best voor de dieselversie.

Rijtest Mazda2

Overzicht

+ Wendbaar & comfortabel
+ Verbruik 6,3 liter/100 km
+ Goed zittende stoelen
+ Fris uiterlijk

– Plastic afwerking (deuren)
– Lawaai en trillingen aan hogere snelheid (1.3 benzine)

Rijtest Mazda2

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir