Volvo S80 DRIVe Rijtest
De Volvo S80 modeljaar 2012 kreeg een nieuw interieur aangemeten! Reden genoeg om er een week mee te rijden!

Momenteel is de S80 het vlaggenschip van Volvo. Hij positioneert zich als concurrent van de Audi A6 en de BMW 5-Reeks. De kans bestaat dat Volvo later met een model komt dat zich iets hoger positioneert, maar tot het zover is, is de S80 het model waarop Volvo al haar toeters en bellen tentoonstelt. En anno 2011 kon de vorige S80 niet echt meer mee, daarom kreeg het model een kleine update, waarbij vooral de kwaliteit van het interieur toenam. Standaard wordt de S80 van kwalitatievere materialen voorzien en daarnaast werd ook het multimediasysteem grondig opgefrist, de S80 had dat dan ook dringend nodig! Zoals we dat van Volvo gewend zijn, zitten de stoelen boterzacht en merken we dat ongeveer alles in de wagen afgesteld is op comfort. Ook de beenruimte achteraan is meer dan riant te noemen (de S80 is niet voor niets bijna 5 meter lang) en van windgeluiden hebben inzittenden amper last. De kofferruimte van 480 liter volstaat, maar het inladen van grote voorwerpen ligt moeilijk. De koppeling laat zich soepel bedienen, de versnellingsbak schakelt vlot en het stuur ligt goed in de hand!

Volvo S80 DRIVe Rijtest

Zoals eerder vermeld is het nieuwe multimediasysteem de meest opvallende verschijning in de Volvo S80.  Het centrale scherm schuift niet langer uit het dashboard, maar zit er middenin verwerkt. De resolutie van het scherm is merkbaar scherper en de interfaces zijn een stuk moderner dan voorheen. Volvo biedt bovendien een nieuwe app aan voor op je smartphone. Dankzij Volvo OnCall kan je de wagen vanop afstand ontgrendelen, kan je bepaalde parameters downloaden en kan je de locatie van je wagen bepalen. Volvo is volledig mee met de laatste nieuwe technologie, zoveel is zeker. Het nieuwe systeem kent volgens ons twee – kleine – minpuntjes. Toen het scherm nog uit het dashboard schoof, zat het iets hoger in het interieur en kon je tijdens het rijden meer naar de baan kijken. Maar dat is al echt muggenziften, want het scherm is nog steeds redelijk hoog geplaatst. Verder is het ook zo dat de geschatte aankomsttijd op een zeer eigenaardige manier berekend wordt. We waren 5 minuten aan het rijden, de geschatte aankomsttijd varieerde intussen met ongeveer een half uur. En dat gebeurde niet één keer, maar meermaals. Maar over het algemeen zijn we zeer tevreden over het nieuwe systeem. Verbinding met een iPod maken is overigens zo eenvoudig als pompwater.

Volvo S80 DRIVe Rijtest

Volvo en veiligheid worden alsmaar meer een synoniem en dat valt ook op bij deze laatste nieuwe S80. Daar waar de vorige generatie niet met elk mogelijk snufje was uitgerust dat Volvo in de rekken liggen had, is dat bij de vernieuwde versie wel het geval. Het BLIS (Blind Sport Information System) waarschuwt je wanneer er een wagen in je dode hoek zit door middel van een waarschuwingslampje in de zijspiegel. Dankzij Lane Departure Warning weerklinkt er een geluid als je je rijvak verlaat en als je te dicht op je voorganger kleeft, gaat er een rode lamp oplichten, die voor het gevaar probeert te behoeden. City Safety vermijdt dan weer aanrijdingen met voetgangers. Bij snelheden lager dan 30 km/u zal de Volvo S80 zelfstandig in staat zijn voetgangers te detecteren en te remmen voor een aanrijding plaats kan vinden. Rij je sneller, dan zal de S80 alsnog remmen, maar volledig tot stilstand komen is dan niet meer mogelijk.

Volvo S80 DRIVe Rijtest

Ons testmodel werd met een 1.6 liter grote dieselmotor uitgerust. Zuinig genoeg om hem het DRIVe-label mee te geven, menen ze bij Volvo. De theoretische cijfers klinken dan ook zeer aantrekkelijk: een verbruik van 4,5 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 119 gram per km. Niet voldoende voor een ecopremie, maar zakelijke rijders genieten dankzij deze waarden toch van een fiscaalvriendelijk regime. In de realiteit kloppen theoretische verbruikscijfers natuurlijk nooit, wij kwamen na een week testrijden uit op ongeveer 6 liter per 100 km, al bij al geen slechte score voor een dergelijke wagen. Het mini-dieselblokje levert 115 pk en 270 Nm en dat is voldoende om de S80 in beweging te brengen. Al gaat dat soms wel wat moeizaam, de sprinttijd van nul naar honderd in 11,5 seconden is alles behalve een record. Al is de nieuwe S80 DRIVe daarmee wel een seconde sneller dan zijn voorganger. Bij vertrekken vanuit stilstand mist de S80 hoe dan ook wat kracht. Wanneer je op de autosnelweg rijdt, heeft de wagen echter voldoende kracht om zijn snelheid continu aan te houden en zelfs tussensprints mogen er best wezen. Al mag je voor zo’n tussensprint niet in zesde versnellings blijven zitten, vijfde lijkt ons hier een beter idee. De S80 is uitgerust met een start/stop-systeem, zo hoort dat nu eenmaal op een milieuvriendelijke wagen. Het systeem werkt behoorlijk vlot, maar zoals dat meestal het geval is, merk je dat je bij het starten toch wat schokken moet absorberen. Maar dat is niets wat de zetels van de S80 niet aankunnen.

Volvo S80 DRIVe Rijtest

De S80 laat zich heerlijk comfortabel sturen. De ophanging is vooral afgesteld op comfort, zonder weliswaar overdreven deinerig te worden. Het stuurgedrag van de S80 is ook vooral comfortabel, hier en daar missen we een beetje scherpte, maar echt storen doet dat niet. Volvo’s grootste is vooral gemaakt voor lange afstanden. Dat bewijzen niet alleen zijn weggedrag, zijn stuur en zijn genereuze afmetingen, maar dat doet de autonomie-meter ook. Met een brandstoftank van 70 liter kan je in theorie 1.550 km rijden, in de realiteit legden we 1.200 km af op één tank, wat het verbruik iets lager brengt dan 6 liter per 100 km. 1.200 km rijden zonder ook maar één keer te moeten tanken, da’s een luxe!

Volvo S80 DRIVe Rijtest

Voor €33.700 staat er al een S80 op je oprit. En echt karig uitgerust is dat model niet. Hij krijgt onder meer City Safety, ABS, airbags, automatische vergrendeling, verwarmbare en elektrische buitenspiegels, cruise control, een lederen stuur en versnellingspook, mistlampen vooraan en een radio- en cd-speler. Voor €3.100 extra krijg je het Momentum-pakket met nog meer uitrusting en wie extreme luxe wenst, koopt het Summum-pakket voor €5.900. Verder kan de S80 nog met enkele packs uitgerust worden, zijnde Winter Pack (€1.400 voor verwarmde zetels, xenon koplampen…), Motion Pack (€2.000 voor navigatie), Security Pack (€1.300 voor alarm, keyless go…) en Advanced Safety Pack (€2.000 voor BLIS, Actieve Cruise Control…). Een goed uitgerust exemplaar van de Volvo S80 kost je iets meer dan €40.000. Als je genoeg neemt met de DRIVe-motor natuurlijk. De D3-motor met 163 pk kost standaard €35.250, voor de D5 tel je €38.000 neer en voor de T4 komt dat neer op €35.590. De topmotorisatie is de T6-motor met 304 pk en die maakt je in één keer €53.550 armer. Al moet er bij verteld worden dat je in ruil behoorlijk wat uitrusting krijgt!

Volvo S80 DRIVe Rijtest

Conclusie

De S80 is vooral een comfortabele wagen dankzij zijn grote tank, zijn heerlijke interieur met supercomfortabele zetels en zijn gezapige rijgedrag. Dankzij het nieuwe interieur is hij klaar om nog enkele jaren in het gamma van Volvo rond te hangen. Het nieuwe multimediasysteem is overzichtelijk, werkt vlot en kan zeker mee met deze tijd. De DRIVe-motor is niet direct een vlotte motor, zeker bij het starten vertoont hij een gebrek aan kracht. Voor wie het allemaal wat vlotter mag, heeft Volvo echter nog een heel arsenaal aan andere motoren in de aanbieding.

Volvo S80 DRIVe Rijtest

Overzicht

+ Nieuw multimediasysteem
+ Comfort
+ Relatief zuinig

– Gebrek aan kracht
– Duur in onderhoud

Volvo S80 DRIVe Rijtest

Tekst en Foto’s: Jeroen Maes