Peugeot 4008
Peugeot komt met de Peugeot 4008 op de proppen, naar eigen zeggen een klassevolle en veelzijdige SUV.

De 4008 positioneert zich boven de 3008. Hij is iets groter en zou off-road beter zijn weg weten te vinden. Ondanks zijn grotere afmetingen plaatst Peugeot de 4008 in het segment van de compacte SUV’s. Bovendien is hij ook zuinig, wat potentiële kopers over de streep zou moeten halen. De Peugeot 4008 ontstond uit de samenwerking tussen Peugeot, Citroën en Mitsubishi. Onderhuids is de wagen dus grotendeels een Mitsubishi ASX – en gebruikt hij het onderstel van de Peugeot 4007 in aangepaste vorm -, maar Peugeot beweert wel dat de wagen Peugeot-waarden kreeg aangemeten.

Dat bewijzen onder meer het design met het zwevende radiatorrooster, sportieve koplampen, LED-dagrijlichten en LEDs in de achterste lichtblokken. Chroom, een panoramisch dak, handenvrij starten, 18″ velgen en een touchscreen moeten de wagen dan weer een gesofisticeerde aanblik geven. Als bestuurder van de 4008 kan je kiezen tussen 3 rijmodi: 2WD, 4WD of Lock. Alleen bij Lock wordt de kracht continu over de vier wielen verdeeld, bij 4WD wordt de trekkracht verdeeld over voor- en achterwielen.

Peugeot biedt 2 motoren aan in de 4008, beide diesels. De instapper van het gamma puurt 112 pk uit een 1.6 liter grote HDi-motor. Hij beschikt over 270 Nm en dankzij een overboost soms zelfs over 280 stuks. De 1.8 HDi levert dan weer 150 pk en beschikt over 300 Nm. Beide motoren worden aan een manuele zesbak gekoppeld. Op het autosalon van Genève maken we kennis met Peugeot’s nieuwste.