Test Ford Mondeo EcoNetic
Een ruime break met een klein blok onder de motorkap, een combinatie die werkt?

De Ford Mondeo is een bekende in het dagelijkse straatbeeld, geschikt voor gezinnen maar ook als bedrijfswagen. Aangezien de wagen nu ook reeds enige tijd te verkrijgen is met een zuinige 1.6-liter TDCi onder de motorkap als Mondeo ECOnetic, is hij nog een stuk interessanter geworden voor de leasingmarkt. De Volkswagen Passat en Opel Insignia maken het hem op deze markt echter knap lastig. Qua design is de Mondeo nochtans ook mee met zijn tijd, met LED-stroken vooraan en een vleugje Kinetic Design. Wij kregen de Clipper (break) mee als testwagen. Zijn de ruime break en het kleine blok onder de motorkap echter goede vrienden? Een goed gevulde testweek legt alle geheimen bloot.

Test Ford Mondeo EcoNetic

De 1.6-liter TDCi kennen we reeds uit de Ford C-Max en de Ford Focus, ook hier levert dit blok een vermogen van 115 pk. Interessanter is het motorkoppel. Vele ecologische modellen beschikken over onvoldoende trekkracht zodat je al snel hoog in toeren moet gaan, wat natuurlijk nefast is voor het verbruik. De Mondeo beschikt echter over een koppel van 270 Nm dat reeds beschikbaar is vanaf 1.500 toeren per minuut, een uitstekend begin. Ook onder dit toerental stribbelt de Mondeo niet meteen tegen, al houd je hem toch beter tussen 1.500 en 3.000 toeren. Hoger gaan levert weinig extra kracht op, alleen iets meer lawaai. Behalve in het hogere toerenbereik draait de motor steeds soepel en aangenaam stil, terugschakelen op de autosnelweg hoef je zelden te doen. De Mondeo ECOnetic is zonder twijfel een uitstekende cruiser.

Test Ford Mondeo EcoNetic

Traag is de Mondeo evenmin, al moet je een en ander in perspectief bekijken. Gezien het hier om een ecologisch model gaat en de Mondeo niet meteen de kleinste is, kan men de sprinttijd van 11,5 seconden respectabel noemen. De topsnelheid bedraagt 190 km/u. Echte prestaties zet de Mondeo pas neer qua verbruik. Ford geeft een gemiddelde op van 4,3 l/100 km, wij denken dat 5,3 l/100 km iets realistischer is. Toch blijft dit een uitstekend cijfer gezien de afmetingen van de Mondeo. Buiten de bebouwde kom kan je al snel onder de 5 l/100 km duiken, gevorderde ECO-rijders zullen hier dichtbij de 4 liter grens komen. Het lage verbruik gecombineerd met een brandstoftank van 70 liter zorgt al snel voor een actieradius van meer dan 1.100 km, een niet te vergeten pluspunt. De CO2-uitstoot van de Mondeo ECOnetic bedraagt 114 g/km, waarmee de wagen nog net in aanmerking komt voor een federale overheidspremie van 3%.

Test Ford Mondeo EcoNetic

Dat de Mondeo een Ford is, wordt duidelijk wanneer je enkele bochten aansnijdt. De sturing is zeer direct, het rijplezier is steeds aanwezig. De ophanging van de wagen lijkt ook meer afgesteld te zijn op dit rijplezier dan op comfort. Niet dat de Mondeo voor rugpijn zorgt, maar de vering is eerder hard dan zacht te noemen. Verder is de Mondeo ECOnetic uitgerust met een start-stop/systeem, dat in het stadsverkeer toch wel interessant bleek te zijn. Toch voelt de Mondeo zich meer in zijn sas buiten de bebouwde kom en op de autosnelweg, manoeuvreren in smalle steegjes is niet aan deze wagen besteed.

Test Ford Mondeo EcoNetic

De Ford Mondeo Clipper is dan ook 4.837 mm lang, 2.092 mm breed en 1.548 mm hoog, wat hem niet meteen de kleinste maakt. De wagen mag wel gezien worden, het Kinetic Design geeft hem een dynamisch uitzicht. Toch blijft het geheel vrij sober en straalt het exterieur weinig emotie uit. Een ideale wagen voor een zakenman? Hoe hoger het uitrustingsniveau, hoe meer premium accenten: van chroom omlijsting rond enkel de bovengrille tot chroom onderaan, bovenaan en langsheen de ruiten bij de duurste uitrustingsniveaus. De zetels van ons testmodel waren bekleed met bruin leder dat mooi contrasteerde met het donkere koetswerkkleur. Het zitcomfort ervan is zeer degelijk, de zijsteun voldoende. Verder herkennen we het dashboard meteen uit de Ford S-Max. Het geheel oogt strak, modern en kwalitatief. Het overdrukke gevoel uit de nieuwere Ford Focus en C-Max blijft gelukkig achterwege. Het grote touchscreen in de middenconsole is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, navigatie-instructies worden ook weergegeven in het informatiescherm dat tussen de tellers verwerkt werd. De verbruikscijfers zijn eveneens op dit scherm af te lezen.

Test Ford Mondeo EcoNetic

De ruimte binnenin is in proportie met de koetswerkafmetingen, zowel vooraan als achteraan is er boordevol plaats. Worden de kinderen iets groter, geen probleem. Wordt de Mondeo gebruikt als bedrijfswagen, dan kunnen je collega’s achteraan ook comfortabel plaatsnemen. Voor vakanties en grote boodschappen is de Mondeo Clipper eveneens een goede keuze. In de koffer is er namelijk plaats voor 549 liter, met de zetels neergeklapt zelfs 1.740 liter. Dat is met de zetels rechtop iets meer dan de Opel Insignia Sports Tourer, maar toch minder dan de bagagecapaciteit van de Volkswagen Passat Variant. Kleinere voorwerpen vinden hun plaats in de deuren of in de bagagenetjes achter de twee voorste zetels.

Test Ford Mondeo EcoNetic

De prijs van de Mondeo ECOnetic ligt in lijn met die van zijn concurrenten, de Clipper is er vanaf €27.750. Een Volkswagen Passat Variant Bluemotion is er vanaf €27.140, maar die beschikt over 10 pk minder en een iets kalere uitrusting. De Opel Insignia Sports Tourer aan de andere kant is niet verkrijgbaar met een 1.6-liter dieselmotor, de best vergelijkbare is een 2.0-liter Ecoflex met 110 pk. Hiervoor betaal je slechts €27.600, maar ook hier is de basisuitrusting van de Ford luxueuzer. Bovendien heb je bij de Mondeo ECOnetic nog de overheidspremie van 3%, die je ook bij de Passat hebt maar niet bij de Opel.

Test Ford Mondeo EcoNetic

Voor de eerder genoemde basisprijs van de Mondeo ECOnetic krijg je het Trend uitrustingsniveau. Een dubbele automatische airco, mistlampen vooraan, elektrische ruiten voor- en achteraan, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels en lederafwerking van versnellingspook en stuurwiel zitten allemaal in de prijs begrepen. De Ghia (€28.700) is iets luxueuzer met een cruise control, automatische koplampen en ruitenwissers, vloermatjes en iets meer chroom. De Titanium is er ook vanaf €28.700 en beschikt over LED-strips vooraan en een gelijkaardige meeruitrusting boven de Trend. Het duurdere en sportievere Titanium S uitrustingsniveau is niet combineerbaar met de ECOnetic. Als opties noteren we een metaalkleur (€450), cruise control (€425), parkeerhulp voor en achter (€450), dodehoekwaarschuwing (€575), een sportophanging (€265), LED dagverlichting (€160) en een premium navigatiesysteem voor de promo-prijs van €1.350 ipv €2.250.

Test Ford Mondeo EcoNetic

Conclusie

De Ford Mondeo ECOnetic is precies wat je van hem verwacht: zuinig. Toch zijn de prestaties die hij neerzet degelijk en is het rijplezier van een hoog niveau. De Mondeo is dus een echte rijdersauto, die zowel huisvader als zakenman kan bekoren. Ruimte is er voor zowel passagiers en bagage in overvloed, de afwerking oogt en voelt kwalitatief aan. In de stad voelt de Mondeo Clipper zich nogal groot, op de buitenwegen en de autosnelweg is de wagen echter volledig in zijn element. De prijzen zijn gelijkaardig aan die van de concurrenten, de basisuitrusting meer dan volledig. Ben je nog niet overtuigd? Misschien kan de federale overheidspremie van 3% je dan toch overhalen.

Test Ford Mondeo EcoNetic

Overzicht

+ Wegligging & stuurgevoel
+ Verbruik
+ Ruimte
+ Prijs/kwaliteit

– Niet voor wie comfort de hoogste eis is
– Onhandig groot in de stad

Test Ford Mondeo EcoNetic

Tekst & Foto’s: Tim De Baets