Audi A6 Avant
Ook de nieuwe A6 Avant staat op de Audi-stand in Frankfurt, wordt deze even populair als zijn voorganger?

De A6 Avant is altijd al een echte lease-topper geweest, Audi wil met de zevende generatie dat succesverhaal verlengen. De nieuwe A6 Avant maakt een sportieve indruk, dankzij de lage daklijn die vloeiend doorloopt naar de D-pilaar. De break is 4,93 meter lang en zet 70 kg minder op de weegschaal dan zijn voorganger. Audi gebruikte namelijk een koetswerk dat voor 20 procent uit aluminium bestaat, de A6 Avant 2.0 TDI weegt zo slechts 1.640 kg. Dat is 145 kg minder dan de BMW 520d Touring, terwijl de A6 Avant in de koffer met 565 liter plaats biedt aan 5 liter meer. Met de achterbank plat kan je maar liefst 1.680 liter volstouwen. De koffer kan bovendien geopend worden door je voet heen en weer te bewegen onder de achterbumper.

Binnenin is de A6 Avant een en al luxe, vooral wanneer je een en ander aankruist in de ellenlange optielijsten. Luxe heeft zo zijn prijs. Net zoals de BMW 5-Reeks is ook de Audi A6 verkrijgbaar met een head-up display. Verdere opties zijn geventileerde zetels met een massage functie, allerlei infotainment systemen en Audi Connect. Met dat laatste systeem breng je internet aan boord van je A6 Avant. Dankzij een Wi-Fi hotspot kan je daar trouwens op de achterbank van gebruik maken om onderweg wat werk te verzetten. Ook interessant voor een redactie op weg naar Frankfurt…

Onder de motorkap is er keuze uit twee benzinemotoren en vier dieselmotoren. De 2.0-liter TDI is de instapper aan de dieselzijde, met een vermogen van 163 pk. Het verbruik blijft beperkt tot 5 l/100 km, de CO2-uitstoot bedraagt 132 g/km. De topdiesel is de 3.0-liter TDI die maximaal 313 pk op de weg neerzet. Een sprint van 0-100 km/u is zo reeds voorbij na 5,4 seconden. De 2.0-liter TFSI is de benzine-instapper en levert 180 pk. De 3.0-liter TFSI topper levert een vermogen van 300 pk. Start/Stop is tot slot standaard bij alle motoren. De goedkoopste A6 Avant is de jouwe voor €39.870.