Lamborghini Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale
Op de vooravond van Frankfurt onthult Lamborghini de Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale.

Volgens Lamborghini is het de meest hardcore Gallardo ooit, eigenlijk is het een licht gewijzigde Gallardo Superleggera. De motor is alvast dezelfde en ook de vermogens van beide wagens zijn gelijk: een 5.2-liter V10 levert ook in de Super Trofeo Stradale 570 pk bij 8.000 toeren per minuut en een koppel van 540 Nm dat reeds beschikbaar is bij 6.500 toeren per minuut . Misschien dan een iets strenger dieet? Toch niet, ook de Super Trofeo Stradale weegt exact 70 kg minder dan een reguliere Gallardo en legt aldus 1.340 kg in de schaal. De sprint van 0-100 km/u is voorbij na 3,4 seconden, de topsnelheid bedraagt 320 km/u.

Toch hamert Lamborghini erop dat de Gallardo LP570-4 ST Stradale afgeleid is van de racewagen uit het Super Trofeo kampioenschap. Gelijkenissen daarmee zijn een manueel verstelbare achterspoiler uit koolstofvezel en een motorkap uit hetzelfde materiaal die met een quick-release systeem verwijderbaar is. Elk van de 150 exemplaren die geproduceerd zullen worden krijgen het “Rosso Mars” koetswerkkleur mee, verwijzend naar de geschiedenis waar rood het symbolische kleur was van elke Italiaanse racewagen. Matte zwarte accenten zorgen voor een gepast contrast.

Ook binnenin zijn rood en zwart de aanwezige kleuren. Het interieur is minimalistisch en vele carbon accenten zorgen voor de afwerking. Verder beschikt de Super Trofeo Stradale net als de racewagen over vierwielaandrijving en een gerobotiseerde e-gear zestraps transmissie. De 19-inch velgen zorgen net als bij de Superleggera voor 13 kg aan gewichtsbesparing en werden omhuld met Pirelli P Zero Corsa rubber. Achter de velgen schuilen remschijven van vooraan 365 mm en achteraan 356 mm groot.

Optioneel kan men kiezen voor carbon-keramische remschijven van vooraan 380 mm en achteraan 356 mm groot. Ook een rolkooi, vierpuntsgordels en een brandblusapparaat behoren tot de mogelijkheden. In tegenstelling tot waar de wagen voor staat, kan je hem ook uitrusten met een navigatiesysteem, bluetooth connectiviteit en een systeem dat de neus lift voor drempels. Over prijzen werd voorlopig nog geen woord gerept.