Rolls Royce Bespoke Divisie
Na een verkoopsrecord in 2010 loopt de verkoop van Rolls Royce’s weer van een leien dakje, waardoor klanten meer en meer gepersonaliseerde wagens willen.

Maar liefst 2.700 exemplaren met vooraan een Spirit of Exctasy vonden vorig jaar hun weg naar een nieuwe eigenaar. Met een basisprijs van €250.000 voor de Ghost instapper denk je dat de limiet wel al bereikt is, maar niets is minder waar. Steeds meer en meer toekomstige eigenaars komen met specifieke eisen langs bij Rolls Royce in Goodwood of bij een nationale dealer. Daarvoor richtte Rolls-Royce de Bespoke divisie op, die zich enkel bezighoudt met deze specifieke eisen om te zetten in productieplannen.

Tegen eind 2011 zou deze divisie meer dan 50 werknemers tewerk stellen, wat een verdubbeling is van het huidige aantal Bespoke projectmanagers, ingenieurs en designers. Sporadisch brengt de afdeling zelfs een model uit om de aandacht te vestigen op de mogelijkheden, maar anders werken ze volledig op vraag van de klant. Soms gaat het over kleine details binnenin de Ghost, Phantom of Drophead, maar het kan ook extremer. Zo blijkt uit het verhaal van de vermogende Michael Fux, die een eigen roodtint liet ontwikkelen voor de buitenzijde. Daarmee was zijn honger nog niet gestild, hij wou ook graag inlegplaatjes uit rood koolstofvezel, waar er normaal slechts keuze is uit een resem houtsoorten. Bespoke betekent bij Rolls-Royce meer dan ooit “made to measure“.