Rijtest Ford Focus
De nieuwe Ford Focus heeft een reputatie hoog te houden. Slaagt hij in zijn opzet?

De Ford Focus is geen onbekende, de wagen is al sinds 1998 op de markt en slaagde er zelfs tweemaal in de best verkochte auto van het jaar te worden. Verder sleepte de Focus sinds zijn introductie meer dan 60 andere prijzen binnen. Ondertussen zijn we aanbeland bij de derde generatie van Ford’s compacte middenklasser, die meteen kadert in de global car filosofie van Ford: één en dezelfde wagen voor de hele aardbol. Maar liefst 80% van alle onderdelen op de wagen zijn in elk continent gelijk. Om zowel aan de eisen van de Amerikaanse als de Europese markt tegemoet te komen, moeten de nodige toegevingen gedaan worden. Verliest de Ford Focus, gekend voor zijn scherpe sturing, daardoor zijn unieke karakter? Een weekje met de Ford Focus 1.6 TDCi 115 pk maakt alles duidelijk.

Rijtest Ford Focus

De nieuwe Ford Focus is beschikbaar als vierdeurs, vijfdeurs en clipper (break). Wij reden met de vijfdeurs, al is het jammer dat de sportieve driedeurs uit het gamma verdwenen is. Het uiterlijk van de nieuwe Focus was even wennen, maar hoe meer we er naar kijken, hoe meer we ervan houden. Het geheel werd alvast een stuk vloeiender dan de wagen van de tweede generatie. Verantwoordelijk daarvoor is Ford’s Kinetic Design, waarbij ook de stroomlijn een stuk verbeterde. Wij kunnen vooral de neus appreciëren, die een zeer sportieve indruk nalaat met de grote, driehoekige radiatorroosters in de bumper, de onderste bumperlip en de dynamisch vormgegeven koplampen met LED-strips. De achterkant kan ons voorlopig minder bekoren. Wennen aan de zeer creatief getekende achterlichten vraagt misschien net iets meer tijd. Hoe dan ook, de wagen is onmiskenbaar te herkennen als een Ford Focus, opzet geslaagd.

Rijtest Ford Focus

Binnenin herkennen we meteen het interieur dat we reeds tegenkwamen in de nieuwe Ford C-Max. Mooi afgewerkt is het dashboard zonder twijfel, maar de verschillen met de voorganger zijn treffend. Er werd meer aandacht besteed aan de ergonomie en we kregen eerder de indruk op weg te zijn met een familiewagen dan met een sportieve hatchback. Zo werd de versnellingspook iets hoger geplaatst, werd het dashboard iets omhoog getrokken, kreeg de handrem een andere plaats en nam ook het stuur qua formaat iets toe. Wie een liefhebber is van knopjes moet zeker een Focus kopen, wij vonden het geheel net iets té druk. Een leuk accent is de wijzigbare interieurverlichting: fel groen, diep rood, of toch iets anders? Kies gewoon het kleur dat het best past bij het moment.

Rijtest Ford Focus

Waar Ford hoge punten mee scoort is de Human Machine Interface (HMI) tussen de tellerpartijen. Belangrijke instellingen kunnen met behulp van de knoppen op het stuur geregeld worden, maar ook de boordcomputer kan zo bediend worden. Het gemiddelde verbruik, actueel verbruik, gemiddelde snelheid en de actieradius kunnen tegelijkertijd weergegeven worden of afzonderlijk. De overgang door de menu’s gebeurt naadloos en is visueel dik in orde. Daarnaast word je ook auditief verwend in de nieuwe Ford Focus, het geluidssysteem is werkelijk uitmuntend. Tot slot worden ook de navigatie-instructies weergegeven in de Human Machine Interface zodat je niet noodzakelijk het centrale navigatiescherm hoeft te bekijken. In de C-Max vonden we dit centrale 5-inch kleurenscherm nogal ver naar achteren geplaatst, in de Focus staat het gelukkig een stuk dichter.

Rijtest Ford Focus

Verder zitten de zetels uiterst comfortabel, de zijdelingse steun ging er bovendien een stuk op vooruit. Ook de passagiers achteraan kunnen genieten van een degelijk zitcomfort. De hoofdruimte is meer dan gemiddeld, de beenruimte kon nog iets royaler. Enorm veel bergvakken heeft de Focus niet, maar de kleinste voorwerpen kan je kwijt in de deuren. De koffer is met een bagagecapaciteit van 363 liter eveneens iets kleiner dan het gemiddelde in deze klasse, maar boodschappen doen of op reis gaan zal nooit een probleem zijn. In geval van nood kan de achterbank steeds neergeklapt worden, met als gevolg een stouwvolume van 1.148 liter. De Focus scoort hier zonder twijfel goed, maar dé reden voor het kopen ervan is zonder twijfel zijn wegligging.

Rijtest Ford Focus

De Ford Focus is altijd bekend geweest voor zijn scherpe sturing en het rijplezier. In de global car filosofie van Ford moet de Focus nu echter ook het Amerikaanse publiek tevreden stellen en valt dat wel te rijmen met de Europese voorkeuren? Ook bij ons was de vrees reëel, maar deze bleek achteraf ongegrond te zijn. De nieuwe Focus stuurt nog steeds een stuk beter dan zijn concurrenten, de feedback is uitstekend en dat zeker voor een elektromechanisch bekrachtigd stuur. Bovendien beschikt de wagen over Torque Vectoring Control, een systeem dat het motorvermogen constant afstemt op de grip die elk voorwiel ter beschikking heeft. Het resultaat is een fenomenale tractie, wegligging en wendbaarheid. Een bochtenliefhebber is de Focus dus zeker en vast, maar ook op de autosnelweg voelt de wagen zich in zijn sas. Cruisen op de autosnelweg verloopt uiterst comfortabel, met minimale wind- of motorgeluiden. Terug in het stadsverkeer valt op dat de ophanging toch vergevingsgezinder werd, de schokdempers lijken perfect afgesteld om drempels probleemloos te verwerken. Dit allemaal zonder nadelige effecten voor het eerder besproken weggedrag. De nieuwe Focus is dus een echte all-rounder, die zonder twijfel meer rijplezier biedt dan zijn directe concurrenten.

Rijtest Ford Focus

Een uitstekend chassis is één ding, een potente motor het andere noodzakelijke ingrediënt voor een totale rijervaring. Hoewel we onderweg waren met slechts een 1.6-liter TDCi dieselmotor, kwamen we nooit pit tekort. De instapper beschikt over 95 pk, ons testmodel was de versie met een vermogen van 115 pk en een koppel van 270 Nm. Dankzij een overboost wordt dit laatste tijdelijk verhoogd tot 285 Nm. Hernemingen zijn nooit een probleem, zelfs op de autosnelweg heeft de wagen steeds kracht genoeg om nog te versnellen en in te halen. Een sprint van 0-100 km/u lukt in 10,9 seconden, de topsnelheid bedraagt 193 km/u. Wat wel opvalt is dat de nieuwe Focus geleidelijker optrekt dan de Focus van de tweede generatie met 1.8 -liter TDCi en eveneens 115 pk. Je krijgt iets minder een echte duw in de rug, maar vlot is de nieuwkomer zonder twijfel. Een mogelijke verklaring is de manuele zesbak die in de plaats kwam van het exemplaar met vijf versnellingen.

Rijtest Ford Focus

Met de nieuwe versnellingsbak is de Focus wel zuiniger geworden. Ford geeft een algemeen gemiddelde op van 4,2 l/100 km, een iets té ambitieus cijfer volgens ons. Wij haalden een gemiddelde van 5,2l/100 km, maar met enige inspanning moet men onder de 5 liter grens kunnen duiken. In de stad mag je rekenen op net geen 6,0 l/100 km, ten opzichte van de opgegeven 5,1 l/100 km. Wel wordt het verbruik daar binnen de perken gehouden door een start/stop-systeem en een schakelindicator. Ben je een echte ECO-rijder, dan kan je in Ford’s EcoMode groene ‘blaadjes’ behalen voor anticiperen, snelheid en schakelen. Wie echt goed is, wordt beloond met een imaginaire beker. Bovendien beschikt de nieuwe Focus over een Active Grille Shutter, wat de aerodynamica verbetert en het brandstofverbruik vermindert. Tot slot bedraagt de CO2-uitstoot van deze Focus 1.6 TDCi met 115 pk slechts 109 g/km, zodat de wagen in aanmerking komt voor een federale overheidspremie van 3%. Voor wie dat niet genoeg is komt er in 2012 een Focus ECOnetic met 105 pk, een CO2-uitstoot van slechts 95 g/km en een gemiddeld verbruik van zo’n 3,5 l/100 km. De groenste jongens moeten dus nog even op hun tanden bijten.

Rijtest Ford Focus

Wie overtuigd is van de Focus 1.6-liter TDCi vijfdeurs met 115 pk kan deze reeds kopen vanaf €21.200. Voor deze prijs krijg je de Trend basisuitrusting, voornamelijk gekenmerkt door 16-inch stalen velgen, een manuele airco, elektrisch bedienbare buitenspiegels in koetswerkkleur, elektrische ruiten vooraan, een boordcomputer, centrale vergrendeling en de nodige veiligheidssystemen. Onze testwagen beschikte echter over het Titanium uitrustingsniveau. Meerwaarde hiervan zijn de 16-inch lichtmetalen velgen, automatische koplampen en ruitenwissers, verchroomde raamlijsten, achterlichten met LED-technologie, lederen versnellingspook en stuur, een dubbele automatische airco, de Ford Power startknop, cruise control en sportieve voorzetels. De prijs van de Focus 1.6-liter TDCi 115 pk vijfdeurs Titanium bedraagt €23.350.

Rijtest Ford Focus

Wie liever een benzinemotor onder de motorkap heeft kan opteren voor de instap 1.6-liter Ti-VCT met 105 pk (€18.350), de 1.6-liter Ti-VCT Flexifuel (€19.450) of de interessante 1.6-liter EcoBoost met start/stop-systeem en 150 pk (€20.700). De instapdiesel met 95 pk is er vanaf €20.200. Wie echter meteen naar het Titanium uitrustingsniveau gaat, heeft een iets ruimere keuze qua motoren. De 1.6-liter EcoBoost met 180 pk Titanium kost (€24.350), de krachtigste diesel Titanium met 163 pk gaat voor €25.350 de deur uit. De meeste opties zijn beschikbaar in interessante packs, zoals het Easy Driver Pack 2 dat onder andere het automatische parkeersysteem omvat (Active Park Assist). Hierbij krijg je ook nog mistlampen vooraan, elektrische ruiten achteraan, parkeersensoren en elektrisch inklapbare buitenspiegels. De promoprijs van dit pack bedraagt €975. Losse opties kan je natuurlijk ook steeds krijgen. Een metaalkleur kost €400, 17-inch lichtmetalen velgen €800, het automatische parkeersysteem €575 en een navigatiesysteem krijg je voor de promoprijs van €1.000. Spotgoedkoop is de Focus niet, maar je krijgt zeker en vast waar voor je geld. Bovendien beslis je dankzij de vele packs zelf hoe diep je in je geldbeugel wil tasten.

Rijtest Ford Focus

Conclusie

De Ford Focus behoort nog steeds bij de scherpst sturende wagens in zijn segment, alle vooroordelen over enorme toegevingen qua rijgedrag kunnen meteen afgewimpeld worden. Wel werd de Focus comfortabeler dan zijn voorganger, zonder afbraak te doen aan zijn eerstgenoemde kwaliteiten. De 1.6-liter TDCi met 115 pk beschikt bovendien over voldoende pit, terwijl het verbruik echter enorm laag blijft. De nieuwe Focus is trouwens een uitstekende allrounder: zowel in de stad, op de autosnelweg als op een bochtig parcours voelt de wagen zich volledig in zijn sas. De prijzen van de Focus liggen in de lijn van zijn concurrenten, je kiest zelf hoe ver je gaat dankzij de vele interessante packs. Bovendien krijg je bij de 1.6-liter TDCi een federale overheidspremie van 3%. Wil je een compacte middenklasser met een hoge dosis rijplezier, dan is de Focus het ideale aanbod op de markt.

Rijtest Ford Focus

Overzicht
+ wegligging & stuurgevoel
+ comfort
+ prestaties en verbruik

– interieur nogal druk
– kofferruimte

Rijtest Ford Focus

Tekst & Foto’s: Tim De Baets