Citroen C4 Picasso
Met de komst van de geheel nieuwe Citroën C4 kreeg ook de C4 Picasso een kleine facelift.

We kregen eerder reeds de kans om de nieuwe Citroën C4 te testen en onze conclusie over deze Fransman was zeer positief. Toch had de wagen een klein minpuntje: een gebrekkige ruimte op de achterbank. Gelukkig heeft de Citroën C4 twee grotere broers, de C4 Picasso en Grand C4 Picasso. De vakantie is net begonnen en vele mensen zijn reeds vertrokken naar het buitenland, een gepast moment dus voor het testen van een reiswagen. Wij voelden de C4 Picasso, die onlangs een kleine facelift kreeg, uitgebreid aan de tand. Bovendien kozen we voor de zuinige 1.6-liter e-HDI Airdream met een opgegeven gemiddeld verbruik van slechts 5 liter per honderd kilometer.

Citroen C4 Picasso

Aan de buitenkant is de C4 Picasso sinds zijn komst in 2006 niet veel veranderd, al is dat misschien ook niet zo noodzakelijk. De C4 kon een radicale evolutie wel gebruiken om niet achtergelaten te worden door zijn Duitse concurrenten, de C4 Picasso echter is nog steeds mee met zijn tijd. Begin 2011 kreeg de wagen wel een bescheiden visuele opsmukbeurt. Er werden LED-stroken toegevoegd, de bumpers werden licht hertekend en ook de lichtblokken kregen een update. Tot slot werden voor- en achterkant voorzien van het vernieuwde Citroën-logo.

Citroen C4 Picasso test

De C4 Picasso is onmiskenbaar een Fransman en beschikt over een uitgesproken persoonlijkheid. Vooraan geven de grote koplampen de wagen een aimabele snoet, terwijl de voorbumper en de chroomlijsten onder de mistlampen toch voor een zekere sportieve toets zorgen. De grootste dynamiek wordt echter opgeroepen door de schuin aflopende achterruit en de achterste lichtblokken, die eerder doen denken aan een berline dan aan een monovolume. Langszij bemerken we bovendien een golvende knik, een speels karakterkenmerk. Verder blijven de flanken gespaard van de dynamische karakterlijnen die de zijkant van de C4 berline overheersen. De C4 Picasso ziet er hoe dan ook uit als een monovolume, maar het is er wel een met een origineel uitzicht.

Citroen C4 Picasso test

Wanneer je in de C4 Picasso binnenstapt, merk je meteen waar het bij deze wagen om gaat. Vooraan vind je een zee van ruimte, die door de Visiospace voorruit nog extra benadrukt wordt. Deze ruit loopt zeer hoog door en biedt een brede gezichtshoek, wat zorgt voor een grotere lichtinval en een duidelijk totaaloverzicht van de verkeerssituatie. Het dashboard is knap afgewerkt en de drie schermpjes centraal zijn zeer overzichtelijk. Links zie je de snelheid en eventueel ingestelde cruisesnelheid, centraal kan je kiezen tussen verschillende modi zoals navigatie en boordcomputer, terwijl rechts het toerental en de huidige versnelling worden weergegeven. Aanduiding van de richtingsaanwijzers en lichten vind je op het stuur, waarvan het middelste deel bovendien verankerd is. Het is een leuk accent dat ons bij de testrit geen enkel moment stoorde. Een ander visueel aantrekkelijke kenmerk is de aanduiding en bediening van de airco met afzonderlijke schermpjes helemaal links en rechts. Qua originaliteit scoort de C4 Picasso aldus ook hier zeer hoge punten.

Citroen C4 Picasso Interieur

Achteraan is er in de C4 Picasso evenmin gebrek aan plaats. We namen verschillende volwassenen mee op de achterbank en geen enkel van hen had te klagen over een tekort aan been- of hoofdruimte. Wel zijn de achterste zetels misschien iets te smal en bieden ze onvoldoende zijdelingse steun. Als bestuurder en passagier vooraan heb je daar echter helemaal geen last van, aangezien de luxueuze stoelen op de eerste rij mooi rond het lichaam gevormd zijn. Een tweede minpuntje is dat je op de achterbank moeilijk kunt volgen wat er zich voor de wagen afspeelt, terwijl dat in bijvoorbeeld de Ford C-Max zeer goed gaat dankzij de theateropstelling.

Citroen C4 Picasso test

Naast ruimte voor passagiers is er ook voldoende ruimte voorzien voor het herbergen van hun bezittingen. Vooraan vind je in het dashboard zowel links als rechts een groot opbergvak, terwijl je centraal onderaan zelfs over een gekoeld bergvak beschikt. Bovendien kan je ook zaken kwijt in de voor- en achterportieren. De laatste uitweg voor bagage is de koffer, die onder de hoedenplank plaats biedt aan 500 liter. Na het neerklappen van de zetels, waarvoor je wel enige kracht moet uitoefenen, wordt het stouwvolume verhoogd tot een immense 1734 liter. Een stuk meer dus dan de Ford C-Max (471 liter), maar toch minder dan het laadvolume van de Renault Scénic (555 liter). Zeker geen slechte cijfers en wie echt nood heeft aan nóg meer ruimte, kan natuurlijk steeds opteren voor de Grand C4 Picasso.

Citroen C4 Picasso test

Onder de compacte motorkap van onze testwagen zat een 1.6-liter e-HDI Airdream, die een vermogen levert van 110 pk en een motorkoppel van 270 Nm. Hoewel dat op het eerste zicht onvoldoende lijkt voor deze monovolume, kunnen we zeggen dat de motor de wagen zonder problemen vooruit weet te sturen. Vooral het koppel van de wagen gaf ons een voldaan gevoel. Het grote pijnpunt is echter de versnellingsbak. De e-HDI Airdream is enkel verkrijgbaar met een elektronisch gestuurde manuele zesbak. Eigenlijk is het een automaat, maar met de mogelijkheid om zelf te schakelen met behulp van grote flippers achter het stuur. Veranderen van modus gebeurt op een Amerikaanse manier met een hendel boven het stuur. Of je nu zelf schakelt of in de automatische stand, het wisselen van versnelling gebeurt enorm irriterend. Telkens je een versnelling opschakelt, lijkt de wagen de remmen te activeren. De sprint van 0-100 km/u loopt dus allesbehalve lineair en neemt bovendien 13,3 seconden in beslag. Dat is twee seconden langer dan de Ford C-Max 1.6 TDCi met slechts 5 pk meer. Ook bij het vertragen voelt het alsof de wagen onvoldoende gebruik maakt van het remmend vermogen van de motor, het is alsof je remt terwijl je in neutraal ligt. De versnellingsbak is dus echt een storend item, met een goede ouderwetse schakelpook had de wagen hier zonder twijfel veel beter gescoord.

Citroen C4 Picasso test

Qua weggedrag zet de C4 Picasso duidelijk in op één aspect: comfort. De ophanging van de wagen is zeer zacht en verteert probleemloos elke put van welke omvang dan ook. Deze zachte vering en demping hebben echter ook een nadeel, de baanvastheid lijdt er immers onder. Af en toe lijkt het chassis naar links en rechts te schuiven, de wagen gaat niet enkel op en neer. Ben je een liefhebber van comfort en heb je aan niets anders nood, dan is de C4 Picasso zeer geschikt. Wanneer je echter een zeker belang hecht aan een beetje sportiviteit en een vaster stuurgevoel, dan helt de balans over naar een van de Duitse concurrenten. Hoe dan ook, we kunnen appreciëren dat terwijl sommige wagens vlees nog vis zijn, Citroën duidelijk op één aspect inzet en daar ook succesvol in is.

Citroen C4 Picasso test

Naast comfort wil de C4 Picasso met de 1.6-liter e-HDI Aidream ook scoren op het vlak van verbruik. Een gevarieerde testweek bracht ons algemeen gemiddelde op 6,4 liter per 100 km, zeker niet slecht maar ook niet speciaal. Het is alvast een stuk meer dan het opgegeven gemiddelde van 5,0 liter per 100 km, terwijl wij er nochtans een rustige rijstijl op nahielden. Een ECO-rit naar de kust en terug kostte 5,7 l/100 km, wat nog steeds hoger is. De wagen is met deze motor bovendien voorzien van een start/stop-systeem, dat ingeschakeld wordt wanneer je het rempedaal blijft inhouden. Na je rit kan je trouwens zien op de boordcomputer hoe lang je in het totaal van het systeem gebruik hebt gemaakt. Bij een rit door de stad zien dat je motor toch 5 min heeft uitgelegen, terwijl die bij de meeste andere wagens gewoon blijft draaien, geeft toch wel een aangenaam gevoel.

Citroen C4 Picasso

Wie een C4 Picasso wil, maar een goede ouderwetse schakelpook verkiest, hoeft niet te vrezen. De 1.6-liter HDI motor wordt eveneens geleverd met een manuele zesbak en levert hetzelfde vermogen en koppel, maar verbruikt iets meer. Volgens ons zal dat verschil in verbruik echter nauwelijks merkbaar zijn in de dagdagelijkse realiteit. Wie iets meer vermogen wil kan kiezen voor de 2.0-liter HDI motor met een vermogen van 150 pk en een koppel van 340 Nm, gekoppeld aan een manuele zesbak of een automatische versie. Wat we afraden is deze motor combineren met de versnellingsbak uit onze testwagen. Naast het ongemak ervan moet je 40 Nm aan koppel inleveren. De enige benzinemotor die beschikbaar is voor de C4 Picasso is de 1.6-liter VTi met 120 pk en een koppel van 160 Nm.

Citroen C4 Picasso test

Tot slot is er nog de prijs. Een C4 Picasso is reeds beschikbaar vanaf €21.880, daarvoor krijg je de 1.6-liter VTi met 120 pk in het uitvoeringsniveau Attraction. Elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, Hill Start Assist, een radio-cd, een manuele airco en een snelheidsbegrenzer zijn hierbij standaard. Zowel radio als snelheidsbegrenzer zijn via het stuur te bedienen. De goedkoopste zelfontbrander is de 1.6-liter HDi met 110 pk voor €23.880. Heb je nood aan iets meer ,dan kan je kiezen voor het uitrustingsniveau Seduction. De meerwaarde hiervan zit in de 16-inch aluminium velgen, de permanente leds, mistlampen vooraan, elektrische ruiten achteraan, automatische ruitenwissers, automatische koplampen en eveneens een automatische airco. Voor een meerprijs van 1.650€ lijkt dit ons het meest interessante uitrustingsniveau. Zoals meermaals, was ons testmodel echter voorzien van het top uitvoeringsniveau, Exclusive genaamd. De parkeersensoren achteraan, de elektrisch inklapbare buitenspiegels, de zelfdimmende binnenspiegel, het Autopack, Pack Loock Chroom en dergelijke vragen je nog een extra €2.370 neer te tellen. De goedkoopste C4 Picasso Exclusive is immers de 1.6-liter HDi (110pk) met een prijskaartje van €27.900. Hoewel we er zelf absoluut geen liefhebber van zijn, toch even de prijs van de C4 Picasso met de e-HDI motor en de vervelende versnellingsbak. Deze bedraagt minstens €26.480 met het Seduction uitvoeringsniveau. Belangrijkste opties zijn een metaalkleur (€500), GPS (€990) en een origineel contrasterend zwart dak (€450). Een glazen panoramisch dak wordt aangeboden voor €850.

Citroen C4 Picasso test

Conclusie

De Citroën C4 Picasso is een monovolume met een unieke identiteit. Zowel binnenin als aan de buitenkant scoort de wagen qua originaliteit zeer hoge punten. Citroën zet met de C4 Picasso duidelijk in op één aspect: comfort. Verwacht dus een zachte, zeer veel vergevende ophanging, maar geen asfaltklever. De C4 Picasso gaat heus wel de bocht om, maar doet dit op zijn comfortabele, eigen manier en niet zo sportief als de Ford C-Max die we onlangs nog testten. De C4 Picasso is wel een stuk ruimer, zowel voor de passagiers als in de koffer. De prijs is nagenoeg gelijk aan die van een vergelijkbare Renault Scénic, maar een dikke €1.000 meer dan de Ford C-Max. Tot slot raden wij de 1.6-liter e-HDI Airdream eerder af omwille van de onvoldoende presterende versnellingsbak. De 1.6-liter HDI motor op zich voelt echter vinniger aan dan je verwacht. Wij zouden dan ook hiervoor opteren, gecombineerd met een manuele zesbak. Het verbruik zal in de dagdagelijkse realiteit immers nauwelijks verschillen met het verbruik van de e-HDI, het start/stop-systeem moet je wel laten varen. Je bespaart wel bijna €1.000 bij de aankoop van de wagen.

Citroen C4 Picasso test

Overzicht
+ Origineel
+ Ruimte
+ Comfort

– Versnellingsbak e-HDI
– Soms iets té slappe ophanging
– Opgegeven verbruik e-HDI vs verbruik realiteit

Citroen C4 Picasso test

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir