BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition
Wie rijplezier wil combineren met zuinige verbruikscijfers kan vanaf de herfst kiezen voor de X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition.

Vanaf de herfst voegt BMW een nieuwe motor toe aan het X1-gamma om tegemoet te komen aan de ECO-rijder onder ons die toch wat rijplezier wil overhouden. De BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition wordt aangedreven door een twin-turbo viercilinder diesel met een vermogen van 163 pk. Het koppel van 380 Nm is al beschikbaar vanaf 1.750 toeren per minuut. Hoewel deze cijfers niet meteen geassocieerd worden met ECO rijden, zou het gemiddeld verbruik van de wagen beperkt blijven tot 4,5 liter per 100 km. De CO2-uitstoot bedraagt slechts 119 g/km, niet slecht voor een wagen uit deze klasse.

Om deze cijfers te bereiken werden onder andere wijzigingen aangebracht aan het vliegwiel, zodat de nadelen van vibraties bij lagere toeren gecompenseerd worden. Ook de schakelindicator werd afgesteld op het nieuwe motorvermogen. Verder beschikt de wagen standaard over een remenergie recuperatie systeem, start/stop-systeem, elektromechanisch bekrachtigd stuurwiel, een uitschakelbare airco compressor en banden met een lage rolweerstand. De velgen die ze omringen zijn bovendien aerodynamisch geoptimaliseerd.

Daarnaast kondigt BMW ook een nieuwe 2.0-liter viercilinder benzinemotor aan, eveneens met dubbele turbo. Het vermogen van deze krachtbron bedraagt 184 pk, het koppel 270 Nm. De BMW X1 sDrive20i sprint met deze motorisatie van 0-100 km/u in slechts 7,4 seconden, terwijl een verbruik van gemiddeld 7,7 liter/100 km haalbaar zou zijn. Door de toevoeging van de twee nieuwe motoren is er vanaf de herfst keuze uit een totaal van drie benzine- en vier dieselmotoren, die een vermogen leveren tussen 143 pk en 245 pk. Prijzen werden voorlopig nog niet meegegeven.

Lees hier onze rijtest met de BMW xDrive23d.
Lees hier onze rijtest met de BMW 320d EfficientDynamics Edition