Audi Nr 2 Le Mans
Audi #2 heeft zonet de 24-uren van Le Mans gewonnen, het kwam als enige Audi over de streep na een ware thriller.

De Audi #2 heeft zijn positie in de 24-uren van Le Mans vast kunnen houden, hoewel het verschil met de eerstvolgende Peugeot #9 nooit echt groot was. In het laatste wedstrijduur berekenden de Audi-ingenieurs dat er net genoeg tijd was om nog een bandenwissel uit te voeren, resultaat: nadat de Audi uit de pits kwam had het nog 7 seconden voorsprong op de Peugeot. Maar de Fransen konden hierna uiteraard geen aansluiting meer maken met de Audi, aangezien die op vers rubber betere rondetijden kon draaien. De laatste vijf minuten werden nog opgeschrikt door een oliespoor dat veroorzaakt werd door een LMP2-racewagen, maar gelukkig zonder veel erg voor de andere rijders. Audi reed de laatste ronde behouden en zonder veel risico uit en kwam zo uiteindelijk na 355 ronden, met iets meer dan 13 seconden voorsprong op de Peugeot #9 over de eindstreep. Meteen de tiende overwinning voor Audi in Le Mans.

audi #2 Le Mans

Het was in ieder geval een veelbewogen overwinning voor Audi dat twee wagens zag uitvallen door een crash. Eerst hadden we de Audi #3 die in het eerste wedstrijduur iets te naarstig druk kwam zetten bij een Ferrari uit de GT klasse, om 23u gevolgd door Audi #1 die aan hoge snelheid door een Ferrari in de graskant gedwongen werd en zo eveneens spectaculair crashte. Beide piloten, McNish en Rockefeller kwamen er ongedeerd vanaf, de veiligheid van deze prototypes bleek onovertroffen met telkens enkel de monocoque rond de bestuurder die intact bleef. Audi moest hierdoor echter al zijn hoop op de resterende Audi #2 richten en dat met nog alle Peugeot’s in het wedstrijdveld…

Ondanks het feit dat Audi er even over nagedacht zou hebben om de wedstrijd na deze twee crashes te staken besloot het team om toch door te rijden. Niet onlogisch aangezien Audi #2 aan de leiding stond en nog steeds een goede kans kon maken op de overwinning. Gedurende de nacht bleef de Audi in de running voor de winst, met Peugeot #9 soms door pitstops voor korte periodes aan de leiding van de race. Uiteindelijk bleek de Audi #2 iets sneller en kon hij gestaag zijn voorsprong uitbouwen op de Peugeots. Toch probeerde ook Peugeot de grenzen van het toelaatbare af te tasten toen Peugeot #7 de Audi #2 probeerde te verhinderen hem te dubbelen, gelukkig bleef het bij niet meer dan enkele geblokkeerde inhaalpogingen. Uiteindelijk kon de Audi #2 toch passeren en terug verder uitlopen, in het laatste wedstrijduur was er volgens de ingenieurs van Audi zelfs genoeg tijd voor een bandenwissel, waarna de Audi uiteindelijk 7 seconden voor de Peugeot #9 uit de pits kwam. Spanning ten top! Aangezien er zich geen voorvallen meer voordeden in het laatste halfuur kon de Audi #2 met piloten Treluyer, Fässler en Lotterer uiteindelijk deze 79ste editie van Le Mans op hun palmares schrijven.

In de top 3 van de LMP1 klasse vinden we Greaves Motorsport (Nissan) met zes ronden voorsprong op de Signatech Nissan en zeven ronden voorsprong op Level 5 Motorsports (Lola-Honda). In de GT Pro-klasse wint Corvette voor Ferrari en BMW, de strijd tussen de Corvette en de Ferrari voor de eerste plaats was nog felbevochten aangezien beide op minder dan een ronde van elkaar over de eindstreep kwamen. In de GT Am-klasse vinden we een ware uitputtingslag, met maar 4 van de 10 wagens die de finish bereikten. Ook hier wint Corvette, gevolgd door de Porsche 911 RSR op 1 ronde en de Ford GT op 17 ronden.

Stand Einde