BMW 530d achttraps ZF automaat
Transmissiebouwer ZF heeft een negentraps automaat klaar die het verbruik met 16% zou kunnen terugdringen.

Wie dacht dat de achttraps automaat van ZF zowat het maximaal haalbare was, heeft de ingenieurs van de transmissiebouwer duidelijk onderschat. ZF heeft namelijk een negentraps automaat klaar die 16% zuiniger zou zijn dan een zestraps automaat. Het transmissiesysteem zou combineerbaar zijn met een Start/Stop-systeem, vierwielaandrijving en hybride voertuigen. Enige beperking is dat de automaat met negen verzetten enkel inzetbaar is voor een motorkoppel tussen 280 en 480 Nm.

Dankzij de negen versnellingen was het voor ZF mogelijk om erg kleine schakelratio’s in te bouwen. Hierdoor draait het motorvermogen altijd op een uiterst laag en energie-efficiënt toerental. ZF geeft meteen een voorbeeld mee: in de negende versnelling zal een motorblok amper 1.900 toeren draaien bij 120 km/u, terwijl een zestraps automaat voor dezelfde snelheid 2.600 toeren nodig zou hebben. Een flexibele transmissiecontrole zou er trouwens voor zorgen dat het comfort van de bestuurder niet achteruit gaat. De schakelovergangen zouden net als bij de achttraps transmissie amper voelbaar zijn, dit dankzij een 30% krachtigere computergestuurde unit. We zijn alvast benieuwd naar het resultaat!

Lees hier onze rijtest met de BMW 530d mét achttraps ZF transmissie.

ZF achttraps automaat