Opel Astra GTC
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is de Opel Astra GTC officieel voorgesteld!

De Opel Astra GTC is de sportieve versie van de Opel Astra. Dat is niet alleen te merken aan zijn drie deuren, maar ook aan zijn sportieve aflopende coupé-lijn. De Opel Astra GTC lijkt sprekend op het GTC Paris Concept dat we zagen op het autosalon van Parijs. De wagen ziet er volgens Opel niet alleen sportiever uit, maar zou dat ook effectief zijn, vooral op het gebied van rijdynamiek. Dit zou onder meer het gevolg moeten zijn van de HiPerStrut vooras, die in perfecte harmonie samenwerkt met de achteras.

Aan de buitenkant lijkt de Opel Astra GTC zeer sterk op de vijfdeurs Opel Astra, maar Opel beweert dat de GTC een uniek design heeft en dat er geen enkel exterieurelement gelijkaardig is aan de huidige Astra’s, op de buitenspiegels en de antenne na dan. Zes van de zeven mogelijke velgen zijn overigens uniek voor de GTC. De velgen variëren in grootte van maatje 17 tot maatje 20. Hier en daar vinden we chroom accenten terug en de achterspoiler maakt het geheel compleet. Aan de binnenkant lijkt het interieur van de Astra GTC sprekend op dat van de vijfdeurs Astra. Degelijk, maar wel een zee van knoppen.

De ophanging van de Opel Astra GTC is gelijkaardig aan de ophanging van de Opel Insignia OPC. In vergelijking met de Opel Astra staat de Opel Astra GTC 1,5 cm lager tegen de grond. De wielbasis is dan weer 1 cm langer en het spoor vooraan is 4 cm breder geworden, achteraan is dat 3 cm. Hierdoor kunnen er sportievere banden gebruikt worden en zou de wegligging beter moeten zijn. Het chassis is adaptief dankzij het FlexRide-systeem dat je toelaat te kiezen tussen een comfortabele, normale of sportieve instelling.

Bij de lancering zullen er vier motoren beschikbaar zijn, maar Opel laat weten dat er nog enkele krachtigere motoren in de aantocht zijn. Een 2-liter grote dieselmotor levert 165 pk en 380 Nm. Nul naar honderd duurt 8,9 seconden, de topsnelheid komt neer op 210 km/u, terwijl het verbruik beperkt blijft tot 4,9 liter per 100 km. Met een tank van 56 liter groot kan deze motor je 1.100 km ver brengen.

Verder is er nog een 1.4 liter grote turbomotor die ofwel 120 pk ofwel 140 pk levert, afhankelijk van zijn configuratie. Beide motoren beschikken over 200 Nm en een manuele zesbak. Hun verbruik komt neer op 5,9 liter per 100 km. De meest krachtige benzinemotor levert 180 pk uit een 1.6 liter groot blok en kan een topsnelheid van 220 km/u aan. In 2012 komt Opel met een OPC-versie van dit model. De motoren zijn voorzien van een start/stop-systeem.

De Opel Astra GTC wordt voorgesteld op het autosalon van Frankfurt, september dit jaar. De wagen zal beschikbaar zijn met twee uitrustingsniveau’s: Enjoy en Sport. De Opel Astra GTC Enjoy 1.4 met 120 pk heeft een prijs van €21.750, de Opel Astra GTC Sport 2.0 CDTI met 165 pk kost je dan weer €27.855. Dit zijn Duitse prijzen, in België moet je 2% meer BTW rekenen. De wagen ziet er in ieder geval al veelbelovend uit. Maar of die gele kleur nu zo’n goed idee is?

Lees hier onze rijtest met de Opel Astra 1.6 Turbo.
Lees hier onze rijtest met de Opel Astra 1.7 CDTI.
Lees hier onze rijtest met de Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTI.