De vierde generatie Lancia Ypsilon bouwt verder op de vorige generatie, maar onderging toch enkele grondige veranderingen.

Ten eerste is het koetswerk grondig onder handen genomen door de ingenieurs van de Fiat Group. Voortaan beschikt de Lancia Ypsilon over vijf deuren, waardoor de verkoopcijfers een boost zouden moeten krijgen. De markt voor vijfdeursmodellen is immers groter dan die van de driedeursmodellen. Ondanks het feit dat de wagen twee deuren meer heeft gekregen dan zijn voorganger, blijft hij trouw aan het concept van een compacte stadswagen. Met een lengte van 3,84 meter hoort dit model echt wel thuis in de stad. Aan de voorkant zien we een strakke en scherpe neus die de wagen een zekere charme bezorgt, zonder hem agressief te laten worden. De grille aan de voorkant heeft horizontale lamellen die ons aan de Lancia Flavia uit de jaren ’60 moeten doen denken. De zijlijn oogt zeer vlot, mede dankzij de naar omhoog hellende stijlen van de ruiten aan de onderkant en de naar beneden dalende lijn van het koetswerk. Aan de achterkant herkennen we een kleine Delta, geen onaardig compliment.

Lancia Ypsilon

De slogan die Lancia zal gebruiken om de Ypsilon te promoten luidt Luxury is a right. De Ypsilon zou dus niet alleen luxueus zijn, maar ook aantrekkelijk geprijsd. Luxe is onder andere de mogelijkheid alles naar smaak aan te passen. En de Ypsilon is extreem personaliseerbaar, dankzij een waaier aan opties, buitenkleuren, interieurs en velgen kan je maar liefst 600 verschillende Ypsilons samenstellen. Het meest opvallende kenmerk van de Lancia Ypsilon is dat hij met twee verschillende buitenkleuren geleverd kan worden. Ook de optionele matzwarte velgen staan de Ypsilon bijzonder goed. Verder zijn er nog kleine details zoals een sleutel met Swarovski-kristallen en kristallen op de vloermatten die de vrouwelijke kopers zeker en vast charmeren. Aan de binnenkant oogt de Ypsilon luxueus door zijn centrale wijzerplaten die er piekfijn uitzien. Jammer genoeg rust er een beschermkap bovenop die wijzerplaten, die dan weer wat goedkoper aanvoelt. Het dashboard is bedekt met een aangenaam soort leder, daar zit de materialenkeuze zeker en vast goed. De middenconsole baadt in pianolak, wat zeer positief is, maar de lay-out van de bedieningsinstrumenten kon ons dan weer minder bekoren. De versnellingsbak werd relatief hoog gemonteerd, waardoor hij vlot bereikbaar is. De stoelen zitten comfortabel en komen met een speciaal motief naar keuze. Een klein extraatje dat ons wel kon smaken. Ondanks de compacte afmetingen van de wagen, is er op de achterbank toch voldoende beenruimte. De deurgrepen van de achterste portieren zitten mooi verwerkt in de deurstijlen, een leuk detail dat we kennen van behoorlijk wat Alfa Romeo’s. Die deurgreep voelt helaas wel wat goedkoop aan, een gemiste kans. De koffer is 245 liter groot, 30 liter groter dan zijn voorganger. Dit is zeker en vast voldoende voor een dergelijke wagen.

Onder de motorkap van ons testmodel – die overigens in een andere kleur dan de rest van het koetswerk uitgevoerd kan worden – schuilt er een 0.9 liter grote TwinAir-motor die we van de Fiat 500 kennen. Deze kleine jongen levert ondanks zijn afmetingen best wel aardige prestaties. Dankzij een vermogen van 85 pk en een koppel van 145 Nm voelt de wagen zeer vlot aan en gaan hernemingen vlot. In hoge toeren valt het blok echter zonder kracht en is het noodzakelijk het volgende verzet van de vijfbak op te zoeken. Die vijfbak schakelt soepel, maar door de lange verhoudingen mis je soms wat kracht bij het opschakelen, zeker in vierde en vijfde versnelling. In de eerste verzetten voelt het blok zeer soepel aan. Tijdens het stationair draaien veroorzaakt de motor nogal wat trillingen. De oplossing voor dat euvel: het start/stop-systeem zijn werk laten doen. Dankzij dat systeem en de geringe afmetingen van de TwinAir motor zou het verbruik 4,1 liter per 100 km bedragen. Dit lijkt ons enkel haalbaar in de ECO-stand, waar de motor slechts 100 Nm ter beschikking stelt. Wanneer je de TwinAir motor toch wat uitdaagt met flinke duwen op het gaspedaal, zal het verbruik al snel de hoogte inschieten. Lancia zal de Ypsilon in eerste instantie lanceren met deze TwinAir-motor en een 1.3 liter grote dieselmotor met 95 pk. Tegen het einde van dit jaar zou er nog een 1.2 liter grote benzinemotor als instapper bij het gamma kunnen komen, maar daarover heerst nog geen zekerheid. Lancia denkt er overigens ook aan om de automatische TCT-versnellingsbak met dubbele koppeling in haar Ypsilon te integreren, zeker geen onaardige aanvulling. Nu is er namelijk enkel een traditionele automatische versnellingsbak beschikbaar.

Lancia Ypsilon

Dat de Ypsilon een stadswagen is, merk je aan zijn rijgedrag. Het stuur is behoorlijk licht en kan dankzij de CITY-knop zelfs nog lichter gemaakt worden. Het stuur geeft voldoende feedback, maar echt sportieve prestaties zal je met de Ypsilon nooit kunnen neerzetten. Het onderstel is vooral afgesteld op comfort. De ophanging werd lichter gemaakt en zou meer geluid moeten filteren. De Ypsilon staat op het kleinste platform van de Fiat-groep. Het platform weegt 139 kg, maar is veiliger gemaakt dan voorheen. Om inparkeren in de stad gemakkelijker te maken, voorziet Lancia het zogenaamde Magic Park systeem. Wat er precies magisch is aan dit automatische parkeersysteem konden we niet direct ontdekken, maar de Ypsilon slaagt er goed in zichzelf in te parkeren, op voorwaarde dat je hem tegen een snelheid van minder dan 30 km/u laat scannen of er tussen twee geparkeerde voertuigen genoeg ruimte is. Het systeem kan enkel parallel inparkeren. Daarnaast is de verkeerde brandstof tanken bij de Lancia Ypsilon voorgoed verleden tijd dankzij het Smart Fuel systeem dat enkel de mond van de juiste tankslang binnenlaat. Een gadget dat duidelijk afgestemd is op het vrouwelijk koperspubliek?

De beginprijs van de Ypsilon komt in België neer op €14.990. In ruil voor die som geld krijg je de Ypsilon met het Gold-uitvoeringsniveau. Wil je daarbovenop een gerobotiseerde vijfbak, dan kost dat je nog eens €1.000 extra. Standaard krijgt de Ypsilon bumpers in koetswerkkleur, een kleine spoiler achteraan, 15″ velgen, klimaatregeling, elektrische ruiten en spiegels en een radio die MP3-compatibel is. Wie kiest voor het Platinum uitrustingsniveau (€16.490) krijgt bovenop de Gold-uitrusting deels lederen zetels, een lederen stuurwiel met bedieningsknoppen, mistlampen vooraan, automatische klimaatregeling, elektrische ruiten achteraan en 15″ lichtmetalen velgen. Verder kan je nog enkele extra’s kiezen zoals een panoramisch dak (€850), 16″ velgen (€200), een Blue&Me-pack met Bluetooth (€450), cruise control en sensoren (€450), Magic Parking (€450), ESP (€250) en Xenon-koplampen (€900). Het is jammer dat ESP niet standaard is op dit model. Voor de rest lijkt de prijszetting ons best aanvaardbaar. Wie een 1.3 liter grote dieselmotor met 95 pk wenst, moet daar €16.490 voor neertellen. Mocht de 1.2 benzinemotor er komen, zal die ongeveer €13.000 kosten. Alle motoren hebben trouwens recht op 15% ecopremie, dankzij hun gunstige verbruik- en uitstootcijfers.

Conclusie

De Lancia Ypsilon is een lifestyle-wagen die wellicht een hoofdzakelijk vrouwelijk koperspubliek zal aantrekken. Dat doen – zonder van vooroordelen gebruik te willen maken – de Swarovski-kristallen, het Magic Park System en de Smart Fuel tankdop toch vermoeden. Vrouwen die deze wagen zouden kopen, hebben zeker en vast geen ongelijk, hij zal hen niet enkel van A naar B brengen, maar ook diezelfde rit aangenaam inkleden. In de koffer is er voldoende plaats om the shoppings te plaatsen en er kunnen zelfs 3 vriendinnen mee. Lifestyle ten top! De Lancia Ypsilon is een aangename plek om te vertoeven, mocht de afwerking hier en daar wat beter zijn en de motor stationair iets rustiger zijn, zouden we het moeilijk hebben nog andere belangrijke minpunten te vinden. We vinden het belangrijk te melden dat ons testmodel een pre-productiemodel is, de afwerking van het uiteindelijke model zou hoogstaander zijn. We zijn benieuwd!

Overzicht

+ Soepele TwinAir
+ Lifestyle looks
+ Binnenruimte
+ Leuke details

– Stationair draaien TwinAir
– Afwerking interieur

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes