Nieuwe Audi A6 Avant 2012
Audi heeft zonet de nieuwe generatie Audi A6 Avant onthuld, wordt het opnieuw een succes?

Audi gelooft in ieder geval in zijn nieuwe generatie A6 Avant, dankzij zijn lichtgewicht koetswerk en verscheidene innovaties wil Audi met de zevende generatie A6 Avant een nieuw hoofdstuk schrijven in het succesverhaal rond het model. De nieuwe A6 Avant is 4,93 meter lang, maar maakt een zeer vloeiende en slanke indruk. De proporties zijn dan ook sportief, mede geholpen door de lage daklijn die vloeiend doorloopt naar de D-pilaar. De nieuwe A6 Avant zet ook een standaard door zijn lage gewicht, dankzij een koetswerk dat voor 20% uit aluminium bestaat. Het totale gewicht werd met 70 kilogram verlaagd ten opzichte van zijn voorganger, de A6 Avant 2.0 TDI weegt 1.640 kg.

Voor de A6 Avant is de bagageruimte uiteraard essentieel, met 565 liter beschikt hij over 5 liter meer dan de 5-Reeks Touring. Klap je de achterbank neer dan kan je tot 1.680 liter meezeulen, meer dan voldoende voor een doorsnee vertegenwoordiger. De kofferklep kan trouwens geopend worden door je voet onder de achterkant van de wagen heen te bewegen, iets wat we eerder al bij de Volkswagen Passat zagen. Zeer handig wanneer je je handen vol hebt. Binnenin worden passagiers trouwens door luxe omgeven, net als in de A6 Sedan krijgt je in de A6 Avant een piekfijn interieur voorgeschoteld. Wil je het echter een beetje zoals op onderstaande foto’s, dan zal je flink in de optielijsten moeten snuisteren. Maar goed, schoonheid heeft zijn prijs. Tussen de opties vinden we een head-up display, adaptieve lichten, geventileerde zetels met massage functie en allerlei infotainment systemen. Top of the range is daarbij de mogelijkheid om het MMI systeem te koppelen aan een state of the art Bang & Olufson geluidssysteem.

De Audi A6 Avant is dankzij het optionele Audi Connect trouwens voorzien om internet aan boord te brengen. In samenwerking met Google zorgt het merk voor allerlei online diensten in de wagen, inclusief het zoeken naar interessante plekken (POI’s) via stembediening. Dankzij een Wi-Fi hotspot kan er op de achterbank druk doorgewerkt worden, terwijl online ook verkeersinformatie opgehaald kan worden. Nieuw in de aanbieding is trouwens een parkeersysteem met 360° display, vier kleine camera’s helpen dan om de onmiddellijke omgeving van de wagen weer te geven.

Onder de motorkap is er bij de lancering keuze tussen zes verschillende motoren, waaronder twee benzinemotoren en vier dieselmotoren. Bij de start is een 2.0 TDI met 177 pk de instapper, vermoedelijk wordt dat vermogen voor België teruggebracht naar 163 pk. Deze motor is meteen ook de zuinigste uit het gamma, met een gemiddeld verbruik van 5 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 132 g/km. De 3.0 TDI is beschikbaar in drie varianten, met 204, 245 of 313 pk. Deze laatste is volledig nieuw en helpt de A6 Avant van 0 naar 100 km/u 5,4 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Langs benzinezijde is er een 2.8 FSI met 204 pk en een 3.0 TFSI met 300 pk. Alle motoren worden gekoppeld aan een Start/Stop-systeem, een systeem dat energie recupereert en een innovatief systeem dat de motorolie sneller op bedrijfstemperatuur brengt. Deze systemen zorgen samen voor een reductie in brandstofverbruik dat kan oplopen tot 18% ten opzichte van het vorige model.

De nieuwe Audi A6 Avant zal vanaf de tweede helft van 2011 te koop zijn voor een basisprijs van 40.850 euro.