Hyundai i40 Sedan
Hyundai heeft officiële foto’s en tekst vrijgegeven rond de Hyundai i40 Sedan, het model werd gisteren in Barcelona voorgesteld.

Na de onthulling van de i40 Break op het autosalon van Genève, keken we al uit naar de komst van de i40 Sedan. Net als de Break werd het model volledig ontwikkeld en getekend in het Europese R&D bureau van Hyundai in Rüsselsheim. De 4,74 meter lange Sedan zal in het vierde kwartaal van 2011 op de markt gebracht worden en maakt gebruik van de ‘fluidic sculpture’ designtaal van het merk. Daarbij krijgt de i40 Sedan een moderne look met een vloeiend lijnenspel en een coupé-achtig silhouet. De i40 Sedan straalt daarbij ook sportiviteit uit, zeker als we kijken naar de twee uitlaatpijpen die de achterpartij sieren en de lage daklijn waarover de i40 beschikt.

De i40 Sedan zou ook een hoog interieurcomfort moeten bieden, dit dankzij een wielbasis van 2,77 meter en erg veel hoofd-, schouder- en beenruimte. Hierdoor zou de i40 volgens Hyundai de aangenaamste wagen in het D-segment moeten zijn om een lange tijd in te vertoeven. Terwijl het exterieur van de i40 Sedan ontwikkeld werd om er gedistingeerd en sportief uit te zien, werd het interieur ontworpen om veel kwaliteit te bieden en tegelijk comfortabel en praktisch te zijn voor de bestuurder en de passagiers.

Onder de motorkap van de nieuwe i40 zijn er bij de start vier motoren beschikbaar, met vermogens tussen 115 en 177 pk. Hyundai gelooft zelf vooral dieselmotoren te gaan verkopen, aangezien 75% van de D-segment wagens in Europa met een dieselmotor worden verkocht. Daarom heeft het twee aantrekkelijke dieselmotoren in het gamma, beide met 1,7-liter slagruimte. De eerste zorgt voor 115 pk en 260 Nm koppel en verbruikt 4,3 liter/100 km (113 gram CO2/km), de tweede zorgt voor 136 pk en 325 Nm koppel en heeft 4,5 liter/100 km nodig. Langs benzinezijde kan gekozen worden tussen een 1.6 met 135 pk of een 2.0 GDI met 177 pk en 213 Nm koppel. Die laatste telt als topmotor in het gamma, waarmee de i40 Sedan van 0 naar 100 km/u sprint in 9,7 seconden en een topsnelheid van 210 km/u bereikt. Het gemiddeld verbruik blijft met 6,8 liter/100 km tegelijk binnen de perken.

Op technisch vlak heeft Hyundai ook veel aandacht besteed aan de reductie van geluiden en trillingen. Zo zou de hoeveelheid geluid van de dieselmotor dat de passagiersruimte binnenkomt aanzienlijk gereduceerd worden. Daarnaast biedt Hyundai een wijd gamma aan high-tech features aan, samen met een uitgebreide standaarduitrusting. Qua features denken we daarbij aan parking assist, lane-keeping assist, samen met Bluetooth connectiviteit en een navigatiesysteem met achteruitrijcamera. Op het vlak van comfort is de i40 onder andere beschikbaar met een elektrische parkeerrem, geventileerde zetels vooraan en achteraan, een verwarmd stuurwiel, standaard LED dagrijlichten en optionele Xenon koplampen. Als laatste werd ook aan de veiligheid gedacht, met standaard ESP, ABS, Hill Start Assist, VSM, Brake Assist en Emergency Stop waarschuwing. Daarnaast zal elke i40 worden uitgerust met 9 airbags en zal het zo niet veel problemen hebben om de vijf Euro NCAP sterren binnen te halen.