Skoda Roomster GreenLine rijtest
De Skoda Roomster biedt heel wat ruimte in compacte gedaante, de GreenLine variant streeft bovendien naar een zo laag mogelijk verbruik.

De Skoda Roomster is reeds op de markt sinds eind 2006. In 2010 werd op het autosalon van Genève een facelift van de kleine MPV voorgesteld. De nieuwe Roomster onderscheidt zich vooral door de nieuwe neus, die stabiliteit en sportiviteit moet oproepen. Verder kreeg de wagen ook enkele nieuwe motoren, zoals de 1.2 CRTDI GreenLine met een vermogen van 75 pk en een CO2-uitstoot van slechts 109 g/km. Wij namen dit model mee voor een uitgebreide testrit.

Skoda Roomster GreenLine Rijtest

De naam Roomster staat eigenlijk voor een samentrekking van ‘room‘ en ‘roadster‘. De wagen wil dus veel ruimte bieden, maar er tegelijk zo sportief uitzien als een roadster. Dat de Skoda Roomster veel ruimte biedt ondanks zijn compacte afmetingen kunnen wij zeker bevestigen, over dat sportieve uiterlijk zijn we het echter niet meteen eens. De neus ziet er inderdaad vrij strak uit en geeft een stabiele indruk, maar langszij is het toch even zoeken naar die sportieve lijnen. Een knap stel velgen kan natuurlijk enig soelaas brengen, terwijl de standaard 15 inch lichtmetalen exemplaren op de GreenLine de wagen eerder een speels uiterlijk geven.

Skoda Roomster GreenLine

Deels verantwoordelijk voor het eigenzinnige lijnenspel langszij zijn de grote zijdelingse achterruiten ten opzichte van de relatief veel kleinere zijdelingse voorruiten. Het resultaat oogt misschien niet zo mooi, maar is uiterst functioneel. De grote ruiten laten enorm veel licht binnen, wat het ruimtegevoel ten goede komt. Bovendien gunnen ze kleinere kinderen een beter zicht naar buiten. Ook de achterruit zelf is vrij groot, met langs beide kanten langwerpige lichtblokken die een chroom omlijsting meekregen. Met een totale lengte van 4214 mm en breedte van 1897 mm blijft de Roomster vrij compact, zodat de Roomster zich ook in de stad thuis voelt.

Skoda Roomster GreenLine rijtest

Ondanks de compacte buitenafmetingen beschik je binnenin over boordevol ruimte. Vooraan, maar ook achteraan vallen de grote been- en hoofdruimte meteen op. Zelfs personen groter dan 1m80 kunnen probleemloos achteraan plaatsnemen. Volgens ons is een comfortabele reis met twee volwassenen op de achterbank perfect mogelijk. Bovendien is de achterbank uiterst flexibel. Het Varioflex-systeem bestaat uit drie afzonderlijke achterzetels, die de indeling van de interieurruimte volledig aan u overlaten. De zetels kunnen worden gekanteld, verplaatst of verschoven. Indien gewenst, kunnen ze zelfs volledig uit de wagen worden verwijderd. Tenslotte kunnen de twee buitenste zetels 11 cm naar binnen geschoven worden wanneer de middelste zetel wordt weggenomen.

Skoda Roomster GreenLine rijtest

Met alle zetels rechtop biedt de Roomster plaats aan 450 l bagage, met de zetels neergeklapt stijgt dat tot 1780 l. Wanneer je de zetels volledig wegneemt, kan je de Roomster zelfs gebruiken als kleine bestelwagen. Enig minpuntje in de koffer is dat de noodzakelijke veiligheidsuitrusting een deel van de kofferruimte inneemt, aangezien de wielkasten de creatie van een uitsparing opzij belemmeren. Voor kleinere voorwerpen zijn er bergruimtes in de voor- en achterdeuren en ook een in het dashboard. Een zonnebril kan handig weggeplaatst worden in een speciaal daarvoor ontwikkelde bergruimte in het dak. Verder is het interieur typisch Skoda. Het interieur geeft een sobere en donkere indruk, maar alle materialen zijn en voelen ook kwalitatief aan. Enkel de zetels zijn nogal hard, maar geven wel een degelijke zijsteun bij het rijden.

Skoda Roomster GreenLine

Wanneer je de motor start, lijkt deze meteen weer uit te vallen. Het geluid van een driecilinder blijft eigenaardig! Bij het vertrekken is de motor eveneens vrij luidruchtig, de motorgrom verdwijnt echter stilaan wanneer de wagen op snelheid komt en je in de derde versnelling belandt. Naarmate je de snelheid verder opdrijft, komen er bij het cruisen op de snelweg wel windgeluiden in de plaats.

Skoda Roomster GreenLine rijtest

De 1.2 CRTDI levert een vermogen van 75 pk en een schamel koppel van 180 Nm. Het is vooral dat lage koppel dat rijden met de Roomster GreenLine soms wat lastig maakt. Hernemingen lijken eindeloos en wanneer je in de stad rijdt, hoop je voortdurend niet te moeten stoppen. Uit stilstand vertrekken lukt namelijk ook niet zo vlot en vaak kleeft het verkeer dan storend aan je achterbumper. De kleine driepitter moet namelijk steeds minstens 1.314 kg meezeulen. De wagen is natuurlijk niet gemaakt voor het circuit, ondanks de verscholen ‘roadster’ in zijn naam, maar de 1.6 CRTDI die we testten in de Octavia GreenLine zou een betere keuze zijn. Gelukkig is die motor ook beschikbaar voor de Roomster, maar dan niet als GreenLine versie. Nog even de cijfers voor de geïnteresseerden: de Skoda Roomster 1.2 CRTDI heeft 15,4 seconden nodig voor een sprint naar 100 km/u en houdt het reeds voor bekeken bij een topsnelheid van 165 km/u.

Skoda Roomster GreenLine

Misschien zijn we echter te kritisch voor de kleine MPV, er zijn ook veel mensen met meer geduld die bovendien geen nood hebben aan blitse prestaties. Bovendien gaat het bij deze GreenLine niet om sprinttijden of de topsnelheid, maar om het verbruik en de CO2-uitstoot. Die laatste bedraagt trouwens slechts 109 g/km, waarmee je nog steeds recht hebt op een federale overheidspremie van 3 %. De verbruikscijfers die wij behaalden moeten met een zekere voorzichtigheid geïnterpreteerd worden. De testwagen had slechts 5 km op de teller bij het ophalen ervan, de motor was dus verre van gerodeerd. Desondanks was de Roomster nu al erg zuinig !

Skoda Roomster GreenLine

Skoda geeft een verbruik op van 5 liter/100 km binnen de bebouwde kom, wij konden een verbruik van 5,7 liter optekenen. Het start/stop-systeem, dat trouwens voortreffelijk werkt, zou volgens Skoda tot 0,9 l/100 km besparen in de stadscyclus. Wij nemen dat cijfer met een korreltje zout. De driecilinder wordt bovendien pas zuinig na een goede 15 minuten, eens de olietemperatuur volledig op peil is. Verdere karakteristieke eigenschappen van de GreenLine zijn aerodynamische aanpassingen, banden met een lage rolweerstand en een recuperatiesysteem dat het kinetisch potentieel van de motor beter benut om elektriciteit te produceren.

Skoda Roomster GreenLine

Zoals bij de Fabia Combi GreenLine die we eind vorig jaar testten, wordt de Roomster GreenLine pas een echte zuinigheidskampioen op de gewestelijke wegen. In een snelheidsbereik van 70-90 km/u verbruikt de wagen indien volledig opgewarmd slechts 3,7 liter/100 km, wat overeenkomt met het opgegeven verbruik buiten de bebouwde kom. Op de snelweg stijgt het gemiddelde verbruik tot zo’n 5 liter. Het blijft immers een kleine MPV en het verbruik kan zoals eerder gezegd nog dalen eens de motor goed gerodeerd is. We sloten onze testweek eco-rijden af met een algemeen gemiddelde van 5,4 l/100 km , wat toch voortreffelijk blijft. Met de 55 liter grote brandstoftank raak je al snel verder dan 1000 km zonder tankbeurt.

Skoda Roomster GreenLine

Qua rijgedrag kan de Roomster zijn naam ook volledig waarmaken. De licht verlaagde sportophanging van de GreenLine is lekker stug en de wagen helt nauwelijks over. Bovendien is het stuurgevoel direct en op de snelweg is de wagen vrij spoorvast. Ten allen tijde blijft de Roomster voldoende comfortabel. Manoeuvreren in de stad lukt bovendien goed dankzij de compacte afmetingen en ook de relatief kleine draaicirkel is een pluspunt. Kortom, ook bij deze Skoda haalt het weggedrag alle lof binnen.

Skoda Roomster GreenLine

Een laatste punt waarmee de Roomster kan uitpakken is de prijs. Een Skoda Roomster Go 1.2-liter benzine heb je reeds voor 10.989,99 euro. Onze 1.2 CRTDI GreenLine testmodel kreeg de Ambiente afwerking, waarvan de basisprijs neerkomt op 16.450 euro. Dat is meteen wat meer geld, maar je krijgt er ook heel wat voor terug. Elektrische ruiten vooraan, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een boordcomputer en een semi-elektronische airconditioning zijn standaard. Bij de GreenLine behoort een cruise control eveneens tot de standaarduitrusting, alsook een Hill Hold Control. Tot slot is ook de veiligheidsuitrusting zeer volledig. ABS, ESP, TMP (controle bandenspanning) en een hoop andere systemen zorgen voor de actieve veiligheid. Een dubbele airbag vooraan, zijdelingse airbags vooraan, Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes en vijf 3-punts veiligheidsgordels zorgen voor extra bescherming.

Skoda Roomster GreenLine

Een interessante optie is het GreenLine Pack (€450), waarin een centrale armsteun en radio-cd Swing zitten verwerkt. Ook de airconditioning wordt dankzij dit pakket volledig automatisch. Verder kan je het Maxi-DOT scherm voor de boordcomputer (€175), verduisterde ruiten achteraan (€120) en parkeersensoren achteraan (€270) aanvinken. Een metaalkleur krijgen particuliere klanten er gratis bovenop. De totaalprijs van onze testwagen, na de aftrek van de federale overheidspremie (3%), bedroeg 17.853 euro. Helaas bedraagt de CO2-uitstoot net iets te veel om voor de 15% overheidskorting in aanmerking te komen. Desondanks blijft de prijs/kwaliteit ook bij deze Skoda op een zeer aantrekkelijk niveau liggen.

Skoda Roomster GreenLine

Conclusie
De Skoda Roomster biedt enorm veel ruimte, terwijl de buitenafmetingen compact blijven. Een schoonheidsprijs zal de wagen niet meteen in de wacht slepen, maar de Roomster is uiterst functioneel. Andere kwaliteiten zijn het voor een kleine MPV uitstekende weggedrag en de goede prijs/kwaliteitsverhouding. De Roomster GreenLine haalt uitstekende verbruikscijfers, tenzij bij veel verkeer binnen de bebouwde kom. Het enige echte minpunt is de sloomheid van de wagen, je zou soms willen uitstappen om de wagen zelf vooruit te duwen. De 1.6 CRTDI met een vermogen van 105 pk, waarvoor je slechts 500 euro extra neertelt, lijkt ons een betere keuze. Het verbruik stijgt immers nauwelijks, de overheidspremie moet je wel laten varen.

Skoda Roomster GreenLine

Overzicht
+ Compact & Veel ruimte
+ Weggedrag
+ Verbruik
+ Prijs/kwaliteit

– Gebrekkig vermogen & koppel
– Windgeluiden
– Design

Skoda Roomster GreenLine

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir