Porsche Panamera Turbo S
Onlangs nog een gerucht, nu officieel: de Panamera Turbo S.

De Panamera is een waar succes, Porsche verkocht er al veel meer dan de autofabrikant uit Zuffenhausen ooit had durven dromen. Op dit moment is de krachtigste versie de Panamera Turbo, met een vermogen van 500 pk. Daar komt binnenkort echter een hardcore Panamera Turbo S bij, waarmee Porsche de lat voor vierdeurs sportwagens alweer iets hoger legt.

De aanvulling van een Turbo S variant is geen grote verrassing, noch kost de productie veel moeite voor Porsche zelf. De technologie is er reeds voor de 530 pk sterke 911 Turbo S, het enige wat Porsche moest doen is de techniek toepassen op de Panamera en wat extra paarden leveren voor het grotere gewicht. Het resultaat: een 4.8-liter V8 biturbo die een vermogen levert van 550 pk en een koppel van 750 Nm. In de ‘Sport’ en ‘Sport Plus‘ modus van het standaard Sport Chrono Package Turbo en bij het hard intrappen van het gaspedaal is er dankzij een overboost functie zelfs 800 Nm beschikbaar.

Met Launch Control sprint de Panamera Turbo S van 0-100 km/u in 3,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 306 km/u. Het verbruik bleef aan de andere kant binnen de perken, opnieuw een voorbeeld van de Porsche Intelligent Performance filosofie. Een verbruik van slechts 11,3 liter/100 km moet volgens Porsche mogelijk zijn, althans met de 19 inch banden met geoptimaliseerde rolweerstand van Michelin die exclusief voor de Panamera ontwikkeld werden.

De Panamera Turbo S beschikt over een vrij uitgebreide standaarduitrusting, ook op het vlak van veiligheid. Het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) is daar een voorbeeld van, een systeem dat de wagen belemmert over te hellen in een bocht en op die manier zowel het comfort als de wendbaarheid ten goede komt. Ook het Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) systeem is standaard, gecombineerd met een elektronisch sperdifferentieel op de achteras. Het eerder vernoemde Sport Chrono Package Turbo regelt de ophanging en motorblok, die sportiever afgesteld worden bij een druk op de ‘Sport Plus‘ knop.

Het sportieve karakter van de Turbo S is niet enkel zichtbaar in de prestaties, maar wordt ook gereflecteerd door het exterieur van de wagen. De vierdeurs sportwagen beschikt standaard over 20 inch Turbo II velgen die breder zijn achteraan, zijschorten en een adaptieve achterspoiler met vier standen in koetswerkkleur. Binnenin is er een fusie van exclusiviteit en sportiviteit, met de lederen afwerking in twee kleuren die tot de standaarduitrusting behoort. Verder is ook de combinatie zwart-crèmekleurig als grijs/crèmekleurig beschikbaar als exclusieve herfst-combinatie.

Natuurlijk heb je een Porsche niet voor niets, zeker geen Panamera Turbo S. In België kost de wagen 171.336 euro inclusief BTW. De Panamera Turbo S wordt geleverd vanaf juni.