Peugeot RCZ rijtest
De eerste Peugeot zonder een nummer in zijn naam is de Peugeot RCZ, een zeer stijlvol sportmodel dat direct een schot in de roos is!

De Peugeot RCZ bouwt verder op de Peugeot 308, maar voegt daar verschillende stijlelementen aan toe. Het meest opvallende aspect hiervan is ongetwijfeld het double bubble dak dat deze wagen echt wel typeert. Verder beschikt hij over een gestroomlijnde voorkant en een lange achterkant die voor een dynamische indruk zorgen. Het dak zelf is uit koolstofvezel vervaardigd, waardoor het gewicht laag gehouden kon worden, net zoals het zwaartepunt. De dakbogen kregen een aluminium kleur, die de RCZ echt wel goed staat. De motorkap is relatief kort, terwijl de achterkant van de RCZ redelijk lang is. Dit geeft de wagen een aparte uitstraling, die ons wel kon smaken. Dat de Peugeot RCZ gebaseerd is op de Peugeot 308 valt alleszins niet op te merken aan het rijgedrag, de RCZ stuurt immers zeer precies, maar moet wel wat comfort inboeten.

Peugeot RCZ

Aan de binnenkant voelt deze RCZ zeer kwalitatief aan. Het dashboard werd bekleed met leder, wat direct een gevoel van stijl en charme geeft. De zitpositie is redelijk laag en de stoelen zitten heerlijk. Ze bieden voldoende zijdelingse steun en zijn tegelijk betrekkelijk comfortabel. Leuk detail: de stoelen beschikken niet over hoofdsteunen, maar eindigen in een punt. Het dashboard werd in een glanzende pianokleur uitgevoerd en alle knoppen zijn logisch geplaatst en eenvoudig te bedienen. Het navigatiesysteem werkt naar behoren en geeft op een degelijke wijze aanwijzingen. Bij het opstarten klapt dit scherm uit het dashboard. Over het interieur hebben we twee kleine opmerkingen die eerder naar muggenziften neigen. De handrem is niet bepaald het meest esthetische exemplaar dat we ooit al gezien hebben en de centrale armsteun voelt niet direct kwalitatief aan. Hoe dan ook is de binnenkant van de RCZ een zeer aangename plaats om in te vertoeven. Als chauffeur en voorste passagier dan…

Peugeot RCZ

Peugeot beweert dat de RCZ een 2+2-zitter is, maar daar geloven we eerlijk gezegd niet in. De beenruimte achteraan is onvoldoende voor een normaal persoon, laat staan voor een kind. De knieën hebben sowieso geen plaats en ook op gebied van hoofdruimte is er geen overschot. Kleine kinderen kunnen net plaatsnemen en hebben geluk dat de RCZ over het double bubble dak beschikt, anders hadden ze ook geen plaats voor hun hoofd. Het gebrek aan plaats op de achterbank is misschien wel een tegenvaller, maar je krijgt er wel een hele hoop esthetiek voor terug. De koffer is dan weer zeer ruim en bovendien ook praktisch. Standaard bedraagt die kofferruimte 384 liter, wat op zich al bijzonder veel is, maar die ruimte kan nog uitgebreid worden tot 760 liter. Een weekendje erop uit met de RCZ kan dus zonder veel praktische problemen. Dankzij de speciale achterruit is het zicht naar achter perfect en ook het zicht naar opzij is zeker en vast voldoende. Uitzonderlijk voor een coupé van dit formaat!

Peugeot RCZ

Onder de motorkap van ons testmodel lag een 156 pk sterke benzinemotor, die de instapper van het gamma is. Verder zijn er nog een 2.0 liter grote dieselmotor met 163 pk beschikbaar en een krachtiger versie van onze testmotor, met 200 pk. Ondanks het feit dat ons model het instapmodel is, vertoonde de motor geen gebrek aan kracht. Het koppel van deze motorisatie bedraagt 240 Nm. De motor vertoonde dan wel weer een gebrek aan een mooi motorgeluid, de wagen klinkt eerder schel. Nul naar honderd doet de RCZ in 8.4 seconden en zijn topsnelheid bedraagt 213 km/u. Zoals dat meestal het geval is bij benzinemotoren, zit het plezier op het einde. Een echte sportieve acceleratie krijg je dus pas wanneer je de RCZ flink in de toeren houdt. Peugeot zelf geeft een verbruik op van 6.9 liter per 100 km, wij kwamen bij zuinig rijden uit op zo’n 7 liter per 100 km, het verbruik valt dus binnen de perken te houden. De RCZ is natuurlijk een sportief model, sportieve chauffeurs mogen rekenen op een goede 9 liter per 100 km. Al bij al een zeer aanvaardbare score.

Peugeot RCZ

Het weggedrag van deze RCZ is zoals eerder vermeld een stuk scherper dan dat van de Peugeot 308. De RCZ is een voorwielaandrijver en gaat vlot de bocht om. We vermelden hier ook eventjes de 19″ Solstice Onyx Black velgen bij, die de wagen niet alleen sublieme looks geven, maar ongetwijfeld ook wat te maken hebben met het superieure rijgedrag. Het stuur is scherp en voorziet voldoende feedback over wat er precies aan het gebeuren is. Het double bubble dak zorgt op zich al voor behoorlijk wat neerwaartse kracht, maar wie over nog meer downforce wil beschikken, kan de spoiler achteraan uitklappen. Dat kan door te drukken op een knop die centraal op het dashboard staat. Zowel de koppeling als de versnellingsbak zijn vlot te hanteren. Het rempedaal kan krachtig ingrijpen indien nodig en het gaspedaal is zeer alert. Als je de wagen genoeg in toeren houdt natuurlijk.. In een rechte lijn is de RCZ zeer stabiel, maar vaak ook redelijk hard. Lange ritten kunnen dus best, zolang het niet op een gehavend wegdek is.

Peugeot RCZ

De RCZ staat gecatalogeerd voor €27.480 in combinatie met de 156 pk sterke benzinemotor die we hier testen. Deze motor in combinatie met een automaat kost je €1.300 meer, de dieselmotor met 163 pk kost je minstens €29.580. De meest krachtige turbomotor met 200 pk gaat voor minstens €29.980 over de spreekwoordelijke toonbank. Met deze prijzen is de RCZ zeker en vast een betaalbare wagen, een kale Audi TT kost je €31.360. De buitenkleur Tenake blauw kost je €550, maar is dat meer dan waard. Het dak uit koolstofvezel is dan weer een stuk duurder, €1.500 kost zo’n exemplaar. Dat dak valt niet direct op, de aluminium steunbogen des te meer. Die kosten amper €250 en geven de wagen behoorlijk wat karakter. Ons testmodel werd met lederen zetels uitgerust, die kopers €2.800 armer maken. Wil je ook je dashboard in het leder, dan kost dat in combinatie met de zetels €3.600. Een GPS-systeem kost je €2.200. Verder kan je nog een alarm (€350), het Vision Pack met onder meer xenon koplampen (€950), Easy Motion Pack (€525) en HiFi Pack (€500) aanschaffen. Als laatste optie kan je opteren voor een sportstuur dat je portemonee €500 lichter maakt. Een compleet uitgerust model zoals ons testmodel kost je zo’n €36.000. Maar wanneer een lederen interieur en een koolstofvezel dak je niet zo na aan het hart liggen, kan je een relatief compleet uitgerust model op de kop tikken voor €31.000. Zeker geen slechte prijs dus.

Peugeot RCZ

Conclusie

Peugeot heeft met de RCZ een schitterend nieuw model neergezet. De RCZ heeft de looks van een sportwagen en onze instapmotor met 156 pk zette die sportieve indruk zeker en vast voort. Wie nog meer sportiviteit wenst, kan altijd terecht bij een 200 pk sterke benzinemotor, maar een must is dit niet. De RCZ is een betaalbare coupé die voldoende luxe voorziet. We like! Hij is zo’n €4.000 goedkoper dan de Audi TT, maar zeker geen €4.000 minder waard.

Peugeot RCZ

Overzicht

+ Looks
+ Motor
+ Betaalbaar

– Motorgeluid
– Achterbank onbruikbaar

Peugeot RCZ

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Jonas De La Marche & Jeroen Maes