Pagani Huayra
Goeiemorgen! Ongetwijfeld één van de grootste sterren op het autosalon van Genève is deze Pagani Huayra.

Want Pagani heeft met deze Huayra namelijk maar één doel: de competitie wegblazen. Daarvoor beschikt hij over een 6-liter twin-turbo V12, die exclusief door AMG wordt gebouwd. De motor levert 700 pk bij 5.000 toeren per minuut, het koppel van 1.100 Nm is reeds beschikbaar bij 3.500 toeren. Hiermee sprint de Huayra van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en haalt hij een topsnelheid van 350 km/u. Best indrukwekkende cijfers.

Maar ook de styling is excentriek, de wagen beschikt over verschillende systemen die de actieve aërodynamica verzorgen en is zo goed als volledig uit koolstofvezel vervaardigd. De actieve aërodynamica wordt verkregen door de flappen die vooraan en achteraan de wagen te vinden zijn. Die worden door een krachtige ECU gecontroleerd en die meet op elk ogenblik snelheid, stuurhoek, laterale versnelling en de positie van het gaspedaal. Al deze factoren samen zorgen ervoor dat de flappen zich aanpassen waar nodig. Zo zullen de flappen bij het nemen van een bocht aan de binnenzijde van de bocht actief de downforce bevorderen en zo ook de grip van de onbelaste wielen, waardoor ook het rollen van het koetswerk wordt tegengegaan. De ECU is eveneens gelinkt aan de voorophanging, die harder wordt onder hevig remmen zodat de gewichtstransfer wordt tegengegaan.

Het interieur gaat verder waar de Zonda gestopt was, met een exclusieve look die bovendien een gevoel inboezemt van handgemaakt vakmanschap. De cockpit is iets groter dan die van de Zonda, met impressionante details als de versnellingspook die rijst uit de middenconsole en het multifunctioneel stuurwiel met knoppen voor de lichten, ruitenwissers, richtingaanwijzers en zelfs een Pagani-versie van de manettino switch, die zowel de elektronische stabiliteitscontrole als de instellingen van de versnellingsbak aanpast.

Met de hand gemaakte tellerunits en een sleutel die gevormd is naar de wagen horen eveneens tot de magie die de Huayra te bieden heeft. Helaas krijgt al deze fanatieke aandacht voor details, handgemaakte elegantie en brutale kracht een passend prijskaartje. De ultieme vraagprijs werd nog niet vastgesteld, maar verwacht minstens 800.000 euro plus belastingen.