BMW M5 F10
Het lijkt erop dat BMW geen andere mogelijkheid heeft dan de nieuwe M5 enkel met automaat aan te bieden.

Volgens een bericht van Motor Trend, botsten de ingenieurs van BMW op grote problemen bij het linken van de M DCT versnellingsbak met dubbele koppeling aan de F10 M5. Blijkbaar kan de versnellingsbak het grote koppel van de 4.4-liter V8 twin-turbo niet aan. Het vermogen van deze krachtbron wordt geschat op 558 pk, terwijl het koppel meer dan 700 Nm zou bedragen.

De ingenieurs van de M-divisie trachtten enkele wijzigingen aan te brengen, maar deze zouden de reactietijd vertragen. Enkel een volledige revisie van de M DCT zou een oplossing brengen, maar die uitdaging lijkt te groot in termen van tijd en kosten.

Het enigste mogelijke alternatief is de F10 M5 uit te rusten met een sequentiële ZF 8-traps automaat met flippers achter het stuur, net zoals de X5 M en X6 M. Natuurlijk is de M5 een klasse op zichzelf in het M-gamma. Hardcore M-fans zullen teleurgesteld zijn te ondervinden dat er geen traditionele, manuele versnellingsbak beschikbaar is die toch hoort bij een ultieme rijdersauto. Laat ons hopen dat BMW met een betere oplossing op de proppen komt. (Via: WCF)