Audi A8L Security
Audi zal binnenkort de beveiligde versie van haar vlaggenschip, de Audi A8L, voorstellen.

De Audi A8L staat gekend als een extreem luxueuze wagen en wanneer je dit model effectief kan kopen, is de kans groot dat je enkele andere mensen al ferm tegen de schenen geschopt hebt. Wat extra veiligheid is dan misschien wel opportuun en daarom voorziet Audi de A8L van een Security-uitvoering. Deze uitvoering is volledig bepantserd, het duurt zo’n 450 uur om de wagen volledig te bepantseren.

De Audi A8L Security meet 5,27 meter en is moeilijk te onderscheiden van de Audi A8L, ongetwijfeld een voordeel. Onder de motorkap ligt een 6.3 liter grote W12-motor, die voor 500 pk zorgt, voldoende vermogen dus. Niet alleen prestaties staan centraal bij dit model, ook veiligheid speelt een enorme rol. De A8L Security wordt in een beschermde werkplaats gebouwd, waar bijvoorbeeld het gebruik van een GSM niet toegelaten is. De wagen werd getest door een officiële faciliteit, die besloot dat de A8L Security voldoet aan de VR7 standaarden voor ballistische bescherming. Bepaalde plaatsen van de wagen behoren zelfs tot de categorie VR9 of VR10. In mensentaal, de wagen is beschermd tegen kogels en zelfs tegen handgranaten.

Om de veiligheid van de inzittenden nog verder te verhogen, zijn er naar goede Duitse gewoonte nog enkele opties beschikbaar op de Audi A8L Security. Zo kan je een extra batterij bestellen, kwestie van nooit zonder stroom te vallen en bovendien kan je die batterij extra laten beschermen. Verder kan je ook wat extra bepantsering voor je benzinetank aankopen. Communiceren met de buitenwereld kan aan de hand van microfoons. De Audi A8L Security beschikt over een optionele nooduitgang, die de deur van het koetswerk loskoppelt. Wanneer er brand zou ontstaan, kan de A8L Security die blussen. Ook kan de wagen voor verse lucht zorgen in het geval van een chemische aanval.

Ondanks het feit dat deze Audi A8L Security – volgens Audi zelf dan – de beste bescherming biedt in zijn klasse, is hij toch de lichtste in zijn soort, dit onder meer dankzij het gebruik van vezelversterkte kunststoffen, die eenzelfde taaiheid bieden, maar lichter zijn. De sprint van nul naar honderd neemt amper 7,3 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 210 km/u. Het gemiddelde verbruik komt neer op 13,5 liter per 100 km. Later komt er nog een compactere motorisatie, die amper 10 à 11 liter per 100 km zou verbruiken.