Abarth 500C Punto Evo
Abarth is springlevend, dat zien we niet alleen aan de verkoopcijfers, ook het modelaanbod blijft up to date. Wij reden de Abarth 500C en Punto Evo.

Abarth verruimt zijn horizon, de scorpione staat sinds jaar en dag synoniem voor sportieve en betaalbare auto’s die vooral een mannelijk doelpubliek moeten aanspreken. Maar toen Fiat de 500C uitbracht moeten enkele knappe marketingjongens bij Abarth het idee gehad hebben om ook op dit model de gekende Abarth trukendoos boven te halen. In theorie een puik idee, want niet alleen trek je er een eerder vrouwelijk publiek mee aan, daarnaast is het door de expertise met de Abarth 500 geen moeilijke klus om er iets goeds van te maken. Positief klinkt het alvast als we lezen dat de 500C vijf paarden meer krijgt dan zijn gesloten broeder, en zo dus het kleine gewichtsnadeel kan opvangen om uiteindelijk in 8,1 seconden naar 100 km/u kan sprinten. Daarnaast is het model beschikbaar in twee kleurtonen waardoor hij extra guitig oogt. Waar het schoentje wel wringt is het feit dat hij enkel met automaat beschikbaar is, alsof vrouwen niet zelf kunnen schakelen?

Abarth 500C Punto Evo

Schakelen doe je gelukkig wel nog steeds zelf in de oude waarde van het Abarth gamma, al is het nu in een gefacelifte vorm. De Abarth Punto Evo heeft de eer om meteen de nieuwe 1.4 MultiAir onder de motorkap te krijgen en beschikt ten opzichte van zijn voorganger over 10 extra schorpioenen. In totaal is de Abarth Punto Evo dus goed voor 165 pk, waardoor hij van 0 naar 100 km/u sprint in 7,9 seconden. Met de facelift krijgen we ook een nieuwe set velgen, een piekfijn interieur met onder andere contrasterende stiksels en een Manettino. Dat laatste zal de Ferrari liefhebbers bekend in de oren klinken, want het schakelknopje werd wereldberoemd op het stuur van verschillende Ferrari’s. In de Abarth zit de Manettino echter niet op het stuur, maar krijg je een schakelaar bij de versnellingspook waarmee je de Punto Evo in ‘Sport’ kan zetten. Denk daarbij aan een snellere gasrespons, meer uitlaatgeluid en het volledige vermogen, alles wat je eigenlijk continu van een Abarth verwacht. We kennen het systeem natuurlijk al in de vorm van het DNA-systeem bij Alfa Romeo, maar de Manettino is stukken beter. Waarom? Omdat hij tenminste in de gekozen stand blijft staan elke keer je de wagen start.

Abarth 500C Punto Evo

Maar goed terug naar de 500C, want ik hoor jullie al denken, waarom zou een automaat niet kunnen passen in een Abarth? Wel, de keuze voor een automaat zou minder opvallend zijn ware het niet dat Abarth kiest voor een slome MTA vijfbak die er maar niet in slaagt om zonder schokken een schakelbeurt te maken. Onbegrijpelijk, als je weet dat Fiat net een nieuwe TCT automaat met dubbele koppeling klaar heeft die we eerder al reden in de Alfa Romeo MiTo. De overgang tussen de verzetten gaat met de MTA-automaat gewoon niet vlot genoeg om echt sportief te worden, naadloos schakelen lijkt enkel te lukken door de voet van het gaspedaal te halen en zelf te schakelen met behulp van de flippers achter het stuur. Die schakelflippers zitten trouwens vast op het stuur, waardoor je vaak moet zoeken naar de juiste flipper. Rest ons dus de vraag waarom Abarth voor deze automaat heeft gekozen, want met handbak of TCT zou dit een veel verfijnder product geweest zijn.

Abarth 500C

Wat het verbruik betreft krijgen we twee keer hetzelfde verhaal, telkens blijken de opgegeven verbruikcijfers maar moeilijk haalbaar. Zeker wanneer je rijdt alsof de schorpioen je gebeten heeft. Het opgegeven verbruik van de Abarth 500C bedraagt 6,5 liter/100 km, en dat blijkt enkel haalbaar wanneer je de sportstand niet inschakelt en je je rechtervoet weet te bedwingen. Bij normaal rijgedrag is 7,6 liter/100 km de maatstaf, terwijl sportief rijgedrag 9 liter/100 km vereist. Het opgegeven verbruik van de Abarth Punto Evo ligt dankzij de MultiAir techniek nog een trapje lager, in theorie zou 6 liter/100 km moeten volstaan. Dat blijft uiteraard moeilijk haalbaar, zeker wanneer je het vertikt om de manettino in ‘N’-stand te zetten. Toch is het ons gelukt om 7,1 liter/100 km te verbruiken in de ‘S’-stand, maar daarmee mis je het doel van deze gepeperde hatchback volledig. Doe je het sportiever dan is 9,5 liter/100 km de maatstaf.

Abarth 500C

Het rijgedrag van de Fiat 500C is uiterst sportief, dit dankzij een hard geveerd onderstel. De wagen verandert bijgevolg vlot van richting, maar het stuur zou iets meer feedback mogen geven. De hoge zitpositie komt soms wat onhandig over, maar de – voornamelijk vrouwelijke – kopers zullen dit misschien niet zo erg vinden. De Abarth 500C voelt zich zeer goed thuis in bochtige wegen en wanneer de zon schijnt en je met het dak open kan rijden, wordt het motorgeluid nog mooier dan wanneer het dak dicht is. Heerlijk. De Abarth 500C stuurt dus vlot, maar zal wellicht geen topprestaties neerzetten. Voor het sportievere bochtenwerk is er de TTC-knop, die het Torque Traction Control systeem inschakelt. Dit systeem zal ervoor zorgen dat er minder wheelspin optreedt en dat accelereren uit scherpe bochten gebeurt met maximale tractie.

Abarth 500C

De Abarth Punto Evo doet het ten opzichte van de 500C nog net iets beter, ook hier vinden we een eerder straf geveerd onderstel terug, maar dat zorgt naast een schokkerig gedrag op een gehavend wegdek ook voor een scherp rijgedrag. Zodra je instapt en de piekfijne Sabelt stoelen om je lichaam laat sluiten, kies je uiteraard voor de ‘S’-stand van de Manettino, in de ‘N’-stand gaat het allemaal namelijk net iets te sloom om echt als Abarth door het leven te gaan. In de ‘S’-Stand is de gasrespons scherper en is de motor levendiger in de lage toeren. Het motorgeluid laat dan ook meer van zich horen. Het stuurgevoel is trouwens prima, al missen we ook hier soms een klein beetje respons. Het schakelen gaat via een vlot schakelende zesbak, en de rijbeleving is volledig zoals we dat van een Abarth gewoon zijn: met een grote glimlach op het gezicht. Want hoe je het ook draait of keert, deze Abarth Punto Evo is een erg fijn product dat een grote dosis rijplezier biedt tegen een uiterst lage prijs.

Abarth Punto Evo

Want de prijzenpolitiek blijft een eerder aangenaam gegeven. De Abarth Punto Evo gaat vanaf 19.300 euro over de toonbank, maar er zijn wel nog wat opties die het geheel iets aangenamer kunnen maken. Zo zijn er de Sabelt kuipstoelen vanaf 1.500 euro, een automatische airco voor 400 euro en een cruise control die 250 euro moet opbrengen. Voor 21.000 euro heb je wel een erg compleet uitgerust model in handen, de 220 euro voor de opvallende stickers op ons testmodel zouden wij echter wel uitsparen. De belangrijkste optie hebben we echter nog niet vermeld, want voor wie zijn koffie graag extra sterk heeft is er nog de EsseEsse kit waarbij het motorvermogen tot 180 pk wordt opgedirkt. Verder is er dan plaats voor geperforeerde en geventileerde schijfremmen, sterkere remblokken, speciale kortere veren en 18″ lichtmetalen velgen.

Abarth Punto Evo

De Abarth 500C start bij 21.350 euro, maar hiervoor krijg je wel meteen een rijke uitrusting in de plaats. Zo beschikt de Abarth 500C standaard over bi-xenon koplampen, verschillende chromen accenten, een MP3-speler, het Blue&Me systeem en een automaat. Al zouden we dat laatste liever niet als standaarduitrusting zien. Verder kan de 500C nog uitgerust worden met enkele personalisaties, zoals excellente lederen zetels in cognac-kleur (1.000 euro), 17″ velgen (300 euro) en een tweekleurig koetswerk (700 euro). Ook hier kan er nog een wat extra peper toegevoegd worden dankzij een EsseEsse-kit, het vermogen gaat dan 20 pk hoger tot 160 pk, de ophanging wordt verbreed en het uitlaatsysteem zorgt voor een nog diepere grom. Maar zolang de MTA-automaat het werk moet doen, zouden wij nog even wachten om deze kit te bestellen.

Abarth 500C Punto Evo

Conclusie

Twee modellen, twee verschillende werelden. Zo moeten we deze test besluiten. Wie het sportief wil moet gewoon kiezen voor de Abarth Punto Evo, die nog iets verfijnder is dan zijn voorganger en in totaal een erg complete auto is die sportiviteit en rijplezier moeiteloos combineert. De Abarth 500C is er eerder als plezierwagen, leuk om af en toe op zijn staart te trappen en met een hoog fun-gehalte. Maar de automaat gooit gewoon te veel roet in het eten om niet snel te gaan vervelen. Gelukkig is er beterschap op komst, want de TCT-automaat zal uiteindelijk zijn weg vinden naar dit model, en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Abarth 500C Punto Evo

Overzicht

Abarth Punto Evo

+ Rijgedrag
+ 1.4 MultiAir
+ Afwerking interieur

– Stuurgevoel

Abarth 500C

+ Uitstraling
+ Rijgedrag

– Automaat
– Stuurgevoel

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Jeroen Maes