BMW X1 2.0T
BMW heeft een volledig nieuwe 2.0-liter viercilinder turbomotor aangekondigd voor de X1 xDrive28i, waarmee het Beierse merk een nieuwe weg inslaat.

Vorige week hadden we het nog over een potentiële viercilinder voor de BMW Z4. Toen was het nog een gerucht, maar nu komt BMW officieel met het nieuws naar buiten. Hoewel de motor eerst in de X1 zal komen te liggen, mag men verwachten dat de nieuwe krachtbron ook zijn weg zal vinden naar de Z4 en later de 5-Reeks.

De nieuwe 2.0-liter is gemodelleerd met de 3.0-liter zes-in-lijn in gedachten en beschikt over BMW’s TwinPower turbotechnologie. De motor krijgt verder een volledig uit aluminium vervaardigde krukas, hoge precisie spoelinjectoren voor een systeem met directe injectie en Valvetronic, BMW’s systeem voor variabele kleppencontrole.

De krachtbron levert een vermogen van 245 pk en een koppel van 350Nm. De vierwielaangedreven X1 xDrive 28i sprint daarmee van 0-100 km/u in 6,1 seconden, wat best indrukwekkend te noemen is. Met een automatische transmissie neemt die sprint 6.5 seconden in. Verder zou een verbruik van 7,9 liter/100km mogelijk moeten zijn.

Standaard beschikt de X1 xDrive28i over een manuele zesbak en BMW EfficientDynamics technologie, waarin een start-stop systeem en een systeem voor de recuperatie van de remenergie begrepen zit. De 8-trapsautomaat die we reeds kennen van vroeger is beschikbaar als optie.