Rijtest Opel Meriva
De nieuwe Opel Meriva is een streling voor het oog. Bovendien spant hij de kroon op vlak van flexibiliteit. Wij namen de compacte monovolume mee voor een uitgebreide testrit.

In tegenstelling tot zijn voorganger, oogt de nieuwe Opel Meriva zeer verfrissend. De geblokte vorm maakte plaats voor een vloeiend silhouet. Dat zien we al bij de neus, die speels en elegant oogt. Langszij worden drama en beweging opgeroepen door de sikkelvorm, die men bemerkt op de voordeuren. Een accent dat wel enige gewenning behoeft, is de knik in de achterdeur. Kleine kinderen zullen er echter geen probleem van maken, zij kunnen zo namelijk sneller naar buiten piepen.

Rijtest Opel Meriva

Maar de ogen van omstaanders zullen pas echt opengaan wanneer de nu reeds iconische achterdeuren geopend worden. Ze scharnieren namelijk niet aan de voorkant, maar aan de achterkant. Bij Opel noemt men dit concept FlexDoors. Het maakt de wagen uniek, toch in zijn klasse. (Kenners zullen namelijk weten dat ook de deuren van een doorsnee Rolls-Royce op dergelijke manier openen.) Het systeem oogt niet alleen hip, maar heeft ook een functie. Het maakt achterin instappen eenvoudiger en je kan al sneller iets op de achterbank gooien. Bovendien kunnen ouders hun baby veel makkelijker in hun kinderstoel plaatsen. Verder bemerkt men langszij nog de 17” lichtmetalen velgen die de Meriva een sportief tintje geven. Ze zijn optioneel, maar de kleine hap in het budget zeker waard. Achteraan valt net zoals vooraan en langszij weinig te herkennen van de oude Meriva. De in de kofferklep doorlopende lichtblokken en de elegante lijn die langs de achterruit onder de nummerplaat verder loopt, sluiten het geheel knap af.

Rijtest Opel Meriva

Hoewel de wagen van buitenaf zeer compact lijkt, is er binnenin voldoende ruimte. Een aantal slimme oplossingen zorgen bovendien voor een optimale benutting van die interieurruimte. Een voorbeeld daarvan is het FlexRail-systeem. Dit revolutionaire consolesysteem bestaat uit verwisselbare opbergeenheden die over aluminium rails tussen de voorzetels schuiven. De diepe ruimte tussen de twee voorzetels wordt zo niet onbenut gelaten. Het FlexRail-systeem werd mogelijk gemaakt door de hoog geplaatste versnellingspook en de standaard elektrische parkeerrem.

Rijtest Opel Meriva

Zoals men dat gewoon is van een monovolume, zit men iets hoger in de Opel Meriva. Dit leidt tot een opmerkelijke zichtbaarheid en daarmee gepaard een gevoel van controle. De centrale, schuin oplopende middenconsole herkennen we uit de Opel Astra. Alle toetsen zijn duidelijk afleesbaar en intuïtief te bedienen. De materialen voelen hoofdzakelijk degelijk aan, al bemerkt men hier en daar een goedkopere plasticsoort. Het tweekleurige dashboard van ons testmodel zorgt voor een fris tintje, maar men moet er wel voor zijn. Ook de zetels zijn tweekleurig en bevatten een motiefje. Ondanks de goedkopere stoffen waaruit de zetels zijn vervaardigd, valt het te vermelden dat Opel enorm veel aandacht heeft besteed aan de ergonomie ervan. De Opel Meriva is namelijk de eerste auto in zijn klasse met een keurmerk van een vereniging van onafhankelijke artsen en rugspecialisten, Aktion Gesunder Rücken (AGR). De ergonomische voorzetels hebben een toonaangevend verstelbereik en beschikken voorts over een veelvoudig verstelbare hoofdsteun en lendensteun. Ze beschikken zelfs over een verstelbare dijsteun.

Rijtest Opel Meriva

Achteraan vinden we het FlexSpace zetelsysteem dat we reeds kennen uit de oude Meriva. Het principe blijft hetzelfde, maar nu zijn minder handelingen noodzakelijk en verloopt alles intuïtiever. Men gaat over van vijf zitplaatsen naar vier, drie of twee in slechts enkele seconden. De achterzetels kunnen apart naar achteren en naar voren geplaatst worden of platgelegd worden voor been- en laadruimte. Het systeem is met andere woorden uiterst veelzijdig en heeft als bijkomend voordeel dat er geen zetels verwijderd moeten worden. Ondanks het vernuftige systeem, is de wagen eerder geschikt voor kleine dan ruime gezinnen. Met twee volwassenen kan men achteraan comfortabel plaatsnemen. Wanneer er echter een derde persoon bijkomt, moet men aan comfort inboeten.

Rijtest Opel Meriva

De Opel Meriva beschikt over een ruim aantal opbergvakken. Opel heeft het zelfs over 32 opbergmogelijkheden, van opbergtassen op de achterbank tot schuifladen onder de zetels. De koffer van de Meriva had wel iets groter mogen zijn. Zonder neergeklapte achterbank is er ruimte voor 400 liter bagage tot het afdekscherm. De koffer heeft echter een FlexFloor waaronder men nog enkele spullen kwijtkan. In aanvulling met het eerder genoemde FlexSpace zetelsysteem vergroot je de bagageruimte al snel tot 920 liter. Stapel je tot aan het dak, dan kan je op 1.500 liter rekenen

Rijtest Opel Meriva

De Opel Meriva is een compacte monovolume en dat merk je dan ook bij het rijden. Het hogere zwaartepunt is niet meteen bevorderlijk voor de wegligging. Een iets hardere afvering zou welkom zijn. Toch valt het weggedrag van de Meriva enorm mee voor een wagen uit zijn klasse. Het overhellen van de wagen bij het nemen van een bocht blijft steeds binnen aanvaardbare normen. Maar Opel heeft vooral ingezet op comfort. Ondanks de laagprofielbanden van ons testmodel, werden alle oneffenheden in het wegdek exemplarisch verteerd. Op kruissnelheden zorgt de eerder slappe ophanging echter voor een heen en weer gedans. In combinatie met een redelijke zijwind is een beginnende misselijkheid niet veraf.

Rijtest Opel Meriva

Onder de motorkap van ons testmodel huisde de nieuwe 1.4 Turbo benzinemotor, die een vermogen levert van 120 pk en een koppel van 175 Nm. Met deze motor kom je vlot door de stad. Wie echter een diesel gewoon is, zal soms het gebrek aan koppel in de lage toeren bemerken. Ook inhalen op de autosnelweg vereist het terugschakelen naar de vierde versnelling. De benzinemotor is wel soepel en ook aangenaam stil. Ook bij hogere snelheden worden de geluiden van de motor en buitenaf goed onderdrukt. Voor wie het wat meer mag zijn, is de 1.4 Turbo motor ook beschikbaar met een vermogen van 140 pk en 200 Nm koppel. Met die motorisatie is de wagen voorzien van een manuele zesbak, in tegenstelling tot de manuele vijfbak in ons testmodel. De zesde versnelling hebben we niet meteen gemist, maar kan altijd handig zijn bij lange ritten over de Autobahn. Hoewel we met een benzinemotor onderweg waren, viel het verbruik aangenaam mee. Het opgegeven verbruik voor de stad is 8,0l/100km, erbuiten 5,0l/100km. Samen zijn die cijfers goed voor een algemeen gemiddelde van 6,1l/100km. Wanneer je eco rijdt, zijn deze cijfers eenvoudig te benaderen. Een schakelindicator helpt je bovendien bij die opzet. Wij haalden bij een ecologische rit 6,8l/100km. Houd je eerder een normale rijstijl aan, dan mag je er een liter brandstof bij optellen.

Rijtest Opel Meriva

De nieuwe Opel Meriva heb je al vanaf €15.350. Dat is een competitieve prijs voor een wagen uit zijn klasse. Voor dat bedrag krijg je een Meriva in Essentia-uitvoering met een 1.4 benzinemotor die 100 pk levert. Duurdere uitrustingsniveau’s zijn Enjoy en Cosmo. De Essentia-uitvoering is eerder rudimentair. Meeruitrusting van de Enjoy boven Essentia zijn voornamelijk een Cruise Control, radio CD/mp3 met stuurwielbediening en een manuele airco. Ons testmodel was echter voorzien van de Cosmo uitvoering. Aan de buitenzijde kenmerkt die uitvoering zich door lichtmetalen 16” velgen, donker getint glas en mistlampen vooraan. Binnenin zijn er als surplus een elektronische klimaatregeling, elektrische ruiten achteraan en andere luxueuze extraatjes.

Rijtest Opel Meriva

De Opel Meriva Cosmo met 1.4 Turbo benzinemotor en 120pk waarmee wij reden, gaat over de toonbank vanaf €19.500 (21%BTWi). Ons testmodel was echter voorzien van meerdere opties zoals een metaalkleur (€450), lichtmetalen velgen (€200 bij Cosmo) en meedraaiende koplampen (€400). Verder was er ook nog een FlexFix fietsdrager geïntegreerd in de achterbumper. Hoewel het concept zeer innovatief is en de handelingen de ergonomie tegemoet komen, is het fietsenrek toch wat té flex. Wij zouden die €550 eerder elders besteden. Bijvoorbeeld aan een hittewerende voorruit (€150) en het hill start assist (HSA) systeem (€125). Wegrijden op een helling wordt zo kinderspel. De optielijst van ons testmodel gaat echter nog verder. Alles samen komt men zo tot een totaalprijs van €23.025. Dit is een aardige som geld, maar men krijgt er een volledig uitgeruste wagen voor terug. Wie liever dieselt, kan een Meriva kopen vanaf €16.450. Daarvoor krijgt men de 1.3 CDTi met 75pk. De 1.3CDTi is ook in eco-versie beschikbaar. Opel biedt verder de 1.7 CDTi aan met een vermogen van 100 tot 130 pk. De topdiesel is beschikbaar vanaf €20.000.

Rijtest Opel Meriva

Conclusie

De nieuwe Opel Meriva heeft alles wat men van een compacte monovolume verwacht. Door middel van de meerdere flex-systemen vertoont de Meriva een flexibiliteit die uniek is voor zijn klasse. Tegelijk maakt de wagen met zijn verfrissend design komaf met de geblokte vorm die het segment altijd overheerste. In combinatie met zijn competitieve prijzen heeft de Opel Meriva een grote kans op succes.

Rijtest Opel Meriva

Overzicht
+ Verfrissend design
+ Aangenaam stil
+ FlexSpace zetelsysteem

– Koffer klein bij 5 opstaande zetels
– Slappe ophanging
– Weinig vermogen in de lage toeren

Rijtest Opel Meriva

Tekst & Foto’s: Tim De Baets