Volkswagen CrossPolo
Voor wie een standaard Polo iets te braaf is heeft Volkswagen nu de CrossPolo, die dankzij zijn stoere look extra opvalt in het gamma.

De Volkswagen Polo is een prima auto, maar voor sommigen mist hij ongetwijfeld wat speelsheid. Om die vraag op te vangen biedt Volkswagen al zes jaar een Polo aan met offroad-looks, eerst onder de naam Polo Fun, later onder de naam CrossPolo. Je moet uiteraard niet zoeken naar vierwielaandrijving en echt terreinwaardige prestaties, maar de visuele opsmuk valt op zijn minst leuk te noemen. Zo zorgt Volkswagen onder meer voor met kunststof verbrede spatborden, een antracietkleurige bodemplaat en zilverkleurige zijspiegels. Verder staat de CrossPolo iets hoger op zijn poten en beschikt hij standaard over knappe 17″ velgen. Als laatste vallen ook de zilverkleurige dakrails op, die zijn er echter niet enkel voor de show, ze kunnen namelijk 75 kilogram dragen. Handig voor een skibox of fietsen op het dak.

Volkswagen CrossPolo

Ook binnenin heeft Volkswagen voor wat leuke afwerkingsextra’s gezorgd. Zo krijgen de stoelen een ruige tweekleurige uitvoering en is de CrossPolo voorzien van contrasterend zilveren stiksel voor de versnellingspook, het stuur en de handrem. Alle kleuren sluiten daarnaast erg mooi bij elkaar aan, waardoor het zeker geen kakofonie wordt. De CrossPolo voelt verder precies aan zoals de Polo die we eerder hebben getest, al zorgen de extra’s wel voor een meer premium gevoel. Dat hoogstaande gevoel valt deels te verklaren door de vrij rijke standaarduitrusting waarover de CrossPolo kan beschikken, zo is er plaats voor een lederen stuurwiel, pedalen in aluminiumlook, elektrisch verwarmde spiegels, elektrische ruiten, bandendrukcontrole en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Volkswagen CrossPolo

De Volkswagen CrossPolo beschikt ook over een kloek onderstel, waardoor het weggedrag zeer correct is terwijl het comfort dankzij de prima zetels toch gegarandeerd blijft. Het geheel kwam ons echter een beetje braaf over, de CrossPolo richt zich duidelijk niet tot de sportievelingen, en voelt een stuk beter aan wanneer je de wagen rustig bestuurt. Het stuur is daarbij een belangrijke factor, het voelt iets te licht aan, waardoor je als bestuurder niet de nodige feedback krijgt wanneer je een bocht aansnijdt. Toch valt er ondanks het lichte stuur erg veel precisie te vinden in het stuurwiel, de CrossPolo stuurt mede dankzij zijn 17″ velgen een stuk scherper dan een standaard Polo. Het totale plaatje klopt dus wel, de CrossPolo nodigt niet uit tot sportief rijgedrag maar laat zich wel precies sturen, wie het sportief wil kiest beter voor de Polo GTI.

Volkswagen CrossPolo

Wij reden de CrossPolo met de 1.6 TDI met 90 pk en 230 Nm koppel, hiermee sprint de CrossPolo van 0 naar 100 km/u in 12,5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 176 km/u. Hiermee is de CrossPolo niet de snelste van het wagenpark, maar het vermogen volstaat zeker om vlot mee te kunnen in het verkeer. De motor is zelfs betrekkelijk pittig tot 90 km/u, bij hogere snelheden gaat het iets moeizamer, maar de CrossPolo trekt zich wel vlot op gang. Het verbruik valt zeer goed mee, tijdens onze test verbruikten we gemiddeld 5,5 liter/100 km. De 1.6 TDI wordt wel gekoppeld aan een vijfbak, een zesde versnelling zou het misschien iets zuiniger kunnen maken op de snelweg. Verder voorziet Volkswagen ook geen Start/Stop-systeem voor in de stad en wordt een snelheidsregelaar ook niet standaard meegeleverd.

Volkswagen CrossPolo

De Volkswagen CrossPolo is er vanaf 15.450 euro, hiervoor krijg je een 1.2 benzine met 70 pk. De instapdiesel is een 1.6 TDI met 75 pk en is er vanaf 17.170 euro, terwijl het door ons geteste model 17.920 euro moet opbrengen. Verder in het motorgamma is er nog een 1.6 TDI of 1.2 TSI beschikbaar met 105 pk, de 1.2 TSI reden we eerder al in de Skoda Yeti en heeft ons toen heel erg overtuigd. Wie dus niet al te veel kilometers plant te doen met zijn CrossPolo zou deze motor zeker eens moeten proberen. Als we de kostprijs van de CrossPolo vergelijken met een standaard Polo zien we een meerprijs van ongeveer 2.000 euro ten opzichte van de basis Trendline uitvoering, maar de CrossPolo kost wel ongeveer evenveel als de hoogste Highline uitvoering, die even goed is uitgerust. Je betaalt strikt gezien dus niet meer dan een gewone Polo, al blijft een kleine 18.000 euro voor de op één na kleinste Volkswagen wel veel geld. Ondanks de rijke standaarduitrusting van de CrossPolo kan je ook nog rijkelijk grasduinen in de optielijsten. We sommen de prijzen van enkele belangrijke opties op: automatische airco kost 369,05 euro, lederen interieur 982,52 euro, multifunctioneel stuur 479,16 euro, radio-installatie RCD 310 467,06 euro, cruise control 197,23 euro en Xenonlichten 1.460,47 euro.

Volkswagen CrossPolo

Conclusie

De CrossPolo brengt een interessante aanvulling in het Polo gamma, de extra’s die de Polo terreinwaardig moeten laten lijken zoals de 17″ velgen, de beschermende wielkasten, de bodemplaat en de interieurdetails geven de wagen namelijk een unieke look. Het rijgedrag loopt verder erg gelijk met de standaard Polo, al leek de ophanging iets straffer geveerd. De CrossPolo nodigt zeker niet uit tot een sportieve rijstijl, maar we konden het rustig karakter van de wagen zeker appreciëren. De 1.6 TDI doet hier goed zijn werk, wie het iets pittiger wil raden we echter de 1.2 TSI aan. Opmerkelijk is het feit dat de extra opsmuk niet veel extra kost in vergelijking met het hoogste uitrustingsniveau van de Polo, al blijft 18.000 euro niet meteen goedkoop voor een auto van dit formaat.

Volkswagen CrossPolo

Overzicht

+ Licht maar zeer precies stuur
+ Kloek onderstel
+ Pittige motor tot 90 km/u
+ Afwerkingsextra’s CrossPolo

– Geen zesbak?
– Geen Start/Stop?

Volkswagen CrossPolo

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir