Toyota Auris
Toyota heeft de Toyota Auris onlangs een opfrisbeurt gegeven. Vooral het interieur werd flink opgewaardeerd.

Een tijdje geleden besloot Toyota de Corolla een naams- en looksverandering te geven. De Auris was geboren. Nu krijgt de Auris een opfrisbeurt, die herkenbaar is aan zijn scherpere voorkant en iets lompere achterkant, wat te wijten is aan zijn uiterst bolle lichten. Aan de zijspiegels werden er pinkers aangebracht. Binnenin valt hij op door zijn moderne interieur dat uiterst ruim is of toch op zijn minst zo aanvoelt. Toyota heeft de versnellingspook van de nieuwe Auris redelijk hoog op het dashboard gemonteerd, waardoor de Auris sportief aanvoelt en bovendien is de versnellingspook vlot bereikbaar een eenvoudig te bedienen. Dankzij de hoge positie van de versnellingsbak is er ruimte vrijgekomen voor een zwevende middenconsole. Onder die middenconsole zijn er nog enkele bergvakjes voorzien, uiterst handig! De handrem glijdt weg in een omgedraaide bolvorm, waarin er nog een GSM of wat andere kleine prullen passen. Bergruimte voldoende dus. Alles wat er in de Auris aan te raken valt, voelt hoogwaardig aan en ook op gebied van ergonomie en design weet de Auris te overtuigen. Zijn kofferruimte (354 liter) volstaat ruimschoots en ook achteraan is er meer dan voldoende plaats voor twee en zelfs voor drie inzittenden. Wanneer je de achterbank volledig opvouwt, komt er iets meer dan 800 liter bagageruimte vrij. Een beetje teleurstellend als je weet dat de Opel Astra 500 liter meer ruimte voorziet.

Toyota Auris rijtest

Onder de motorkap van ons testmodel ligt een 1.6 liter grote viercilinder benzinemotor die 132 pk levert. Zijn koppel van 160 Nm is niet direct overtuigend, maar dat verwachten we ook niet direct van een benzinemotor. Het vermogen van 132 pk piekt bij 6.400 toeren, het plezier van de wagen bevindt zich dus in de staart. Volgens de cijfers althans, want in realiteit voelt de motor behoorlijk lineair aan, zonder een echte punch op het einde. Hierdoor voelt hij wel zeer voorspelbaar en bijgevolg vertrouwelijk aan. Hij opereert overigens uiterst stil, wat zeker en vast een troef is voor chauffeurs die op rust gesteld zijn. Vooral bij lage snelheden is de motor zo goed als onhoorbaar. Volgens fabrieksopgave heeft de Auris voldoende aan 6,6 liter per 100 km, maar wij wisten bij zeer rustig rijden een lager verbruik op te tekenen: 6,0 liter per 100 km. En tijdens die test reden we wel degelijk ook tussen het stadsverkeer. Hierdoor is de Auris een zuinigheidskampioen, al moeten we toegeven dat zijn hybride variant toch nog een anderhalve liter van ons testverbruik weet af te bijten. Wanneer je je rechtervoet al wat meer zijn ding laat doen, moet het mogelijk zijn om een verbruik van 7,2 liter per 100 km op te tekenen, op zich een aanvaardbaar getal.

Toyota Auris rijtest

De Toyota Auris driedeurs is er vanaf €16.635. In ruil voor die som krijg je een 1.33 liter grote benzinemotor die 100 pk levert. De wagen is standaard uitgerust met onder meer verwarmde buitenspiegels, bumpers in koetswerkkleur, airco, een lederen versnellingspook en een centrale armsteun. De vijfdeursvariant van de Auris kost je minstens €17.115. Ons testmodel met 1.6 liter grote benzinemotor kost je minstens €19.685, maar wie nog enkele optiepakketten aanvinkt, zoals bijvoorbeeld het Business Line pakket en metaalkleur, komt uit op €21.514. Ten opzichte van de Opel Astra en de Citroën C4 heeft de Auris ongeveer dezelfde beginprijs. Een iets minder krachtige Volkswagen Golf is dan weer zo’n €1.000 duurder. Zoals we dat gewend zijn van Toyota, is ook de Auris voor een zeer redelijke prijs compleet uit te rusten.

Toyota Auris rijtest

Wanneer je nu op het punt staat een Auris te kopen, moet je een afweging maken of de meerprijs van de Auris HSD verantwoordbaar is tegenover de besparing van ongeveer anderhalve liter per 100 km. De meerprijs van € 4.060 ten opzichte van de Auris HSD kan je terugverdienen na 190.000 km als je veronderstelt dat een liter benzine €1,4 kost. Enkel de huidige ecopremie en het toekomstige fiscaalvriendelijke regime voor hybride wagens zijn dus een reden om een Toyota Auris HSD te kopen. Een zeer goede reden zelfs, want wanneer je redelijk wat kilometers doet, is het zeker en vast de moeite waard om een Auris HSD aan te schaffen. Beide modellen zijn ongeveer even krachtig en even snel, de Auris HSD is evenwel een stuk milieuvriendelijker. De Auris 1.6 is er dus eerder voor de mensen die niet zinnens zijn er bijzonder veel kilometers door te maaien.

Toyota Auris rijtest

Wanneer het gaat over zijn stuurgedrag scoort de Auris goede punten. Het stuur voelt net goed aan, niet te licht, niet te zwaar. Zijn ophanging weet een mooie gulden middenweg te vinden tussen comfort en sportiviteit. Op gewone wegen voelt de Auris zacht aan, wanneer je wat meer bochtige wegen aandoet is de wagen dan weer zeer volgzaam. Enkel de zijdelingse steun laat hier en daar te wensen over, ook wanneer je bijvoorbeeld rustig een afrit zou nemen. Wat dan wel weer opvalt, is dat deze Auris zeer weinig last heeft van onderstuur, tenzij wanneer het wegdek te nat is. Dankzij zijn sportieve stuur en zijn hoge versnellingsbak, lost hij weliswaar toch enkele sportieve verwachtingen in. Het afgevlakte sportstuur ligt zeer goed in de hand en levert redelijk wat grip op.

Toyota Auris rijtest

Conclusie

Ten opzichte van een uitgebreide vloot aan concurrenten lijkt de Toyota Auris aan de buitenkant misschien een beetje saai, maar zijn interieur is dan weer een stuk spannender dan dat van bijvoorbeeld een Volkswagen Golf. Echt grote fouten heeft Toyota niet gemaakt bij de Auris, wel is het jammer dat de wagen misschien wat karakter mist. Zeker aan de buitenkant. Toch lijkt hij ons goed in staat te concurreren met de Volkswagen Golf en de Opel Astra.

Overzicht

+ Opgefrist interieur
+ Rijgedrag
+ Zuinige en soepele motor

– Weinig karakter

Toyota Auris rijtest

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes