BMW 1-Reeks M Coupe
BMW heeft de 1-Reeks M Coupé zonet onthuld, de kleinste M beschikt over 340 pk en uiterst dynamische rijeigenschappen.

De BMW 1-Reeks M Coupé combineert de technologie van een sportwagen met de wendbaarheid en lichtheid van een compact model. De M divisie wil met het tweedeursmodel zijn modelgamma verder uitbreiden en een jonger doelpubliek laten kennismaken met de ongeëvenaarde rijervaring van de M modellen. Onder de motorkap vinden we een zes-in-lijn motor met dubbele turbo en directe benzine-injectie. Dat zorgt voor een maximumvermogen van 340 pk en een koppel van 450 Nm. Via een overboost kan dit koppel kortstondig oplopen tot 500 Nm.

Door zijn relatief laag gewicht van 1.495 kilogram moet de BMW 1-Reeks M Coupé slechts 4,4 kilogram meeslepen per pk. Hierdoor sprint de 1-Reeks M Coupé van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden, de topsnelheid wordt zoals gewoonlijk begrensd tot 250 km/u. Het gemiddeld verbruik blijft binnen de perken en bedraagt 9,6 liter/100 km. Het vermogen wordt standaard overgebracht via een manuele zesbak.

De 1-Reeks M Coupé is 55mm breder dan de 135i Coupé, dit dankzij bredere sporen vooraan en een gewijzigde achteras, die werd geoptimaliseerd om de rijdynamiek te versterken. Verder werd de voorbumper aangepast, zien we bredere zijschorten, werden de wielkasten uitgeklopt en krijgen we achteraan vier uitlaatpijpen. De M Coupé wordt standaard uitgerust met bi-xenonkoplampen, de wagen is leverbaar met drie koetswerkkleuren: de standaardkleur Alpinweiß, de metaalkleur Saphirschwarz en de exclusieve metaalkleur Valencia Orange. De standaard 19” M lichtmetalen Y-spaak velgen garanderen een onberispelijk wegcontact en een opvallende look.

Ook in het interieur vinden we het M gevoel terug, dankzij het exclusieve interieurdesign. Er is plaats voor een typische M cockpit met standaard sportzetels in leder met oranje stiknaden en een M logo op de hoofdsteunen. Het interieur maakt verder gebruik van donkere kleuren om bij te dragen tot de concentratie van de bestuurder. Zo is er plaats voor een antracietkleurige hemelbekleding en exclusief ontworpen decoratieve lijsten en deurpanelen in donker Alcantara. Verder wordt het geheel afgewerkt met een M voetsteun, M deurdrempels en een lederen M stuur.

De BMW 1-Reeks M Coupé beschikt over een racegericht chassis, waarvan diverse onderdelen oorspronkelijk ontworpen waren voor de BMW M3. Tijdens de afstelling van de wagen op de Nordschleife en de Nürburgring werd de interactie tussen motor, chassis en koetswerk opnieuw geoptimaliseerd om zo een consequent geheel te vormen. Daarbij beschikt de wagen standaard over een M variabel sperdifferentieel, compound remmen, DSC met M Dynamic mode en Servotronic.

De BMW 1-Reeks M Coupé zal onthuld worden op het autosalon van Detroit in januari, de marktintroductie is voor mei. In Duitsland kost het model inclusief BTW 50.500 euro, de Belgische prijs zal hier niet ver vanaf liggen.