Mercedes CLS 63 AMG
Mercedes heeft het doek van de CLS 63 AMG gehaald, een 5.5-liter V8 zorgt voor 557 pk en 800 Nm koppel.

De Mercedes CLS 63 AMG maakt nu ook gebruik van de nieuwe 5.5-liter BiTurbo V8, die in dit geval voor 557 pk en 800 Nm koppel zorgt. De motor vervangt een ongeblazen 6.3-liter V8 die in de vorige CLS 63 AMG voor 525 pk en 700 Nm koppel zorgde. Door voor de dubbel geblazen V8 te kiezen is de CLS 63 AMG 32% zuiniger geworden, de nieuwe generatie verbruikt 9,9 liter/100 km. De prestaties zijn echter nog steeds erg indrukwekkend: de wagen sprint van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden en haalt een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Om de rij-eigenschappen te verbeteren beschikt de CLS 63 AMG over AMG RIDE CONTROL met een elektronische ophanging en een nieuwe vooras, nieuwe sturing en optioneel een keramische remsysteem. De zeventraps sportautomaat kan in verschillende modi geplaatst worden. Standaard staat de wagen in de Controlled Efficiency “C” stand waarbij een start/stop systeem geactiveerd wordt en tegelijk de ophanging een stuk zachter wordt ingesteld. Een “ECO” symbool in het instrumentenpaneel duidt daarbij aan dat het start/stop systeem actief is. Wie het sportiever wil kan kiezen tussen de “S” Sport, “S+” Sport + en de “M” Manuele modus, dan wordt het start/stop systeem meteen uitgeschakeld en worden alle parameters sportiever ingesteld.

De CLS 63 AMG staat op 19″ velgen en maakt net als de SLS AMG gebruik van een lichtgewicht aluminium constructie voor de deuren waardoor 24 kilogram bespaard werd. Daarnaast werden ook de motorkap, de voorvleugels, het grootste deel van het chassis en de motor in aluminium vervaardigd. De CLS 63 AMG krijgt als eerste auto ter wereld LED High Performance koplampen, een combinatie tussen LED technologie en Bi-Xenon koplampen. In totaal worden 71 LED’s gebruikt in de koplampen. De LED techniek biedt verschillende voordelen: zo bedraagt de levensduur 10.000 uur, vijf keer langer dan een Xenon lamp en bedraagt de lichttemperatuur 5.500 kelvin, wat dichter ligt bij daglicht (6.500 K) dan Xenon lichten (4.200 K).

Frontaal heeft de CLS 63 AMG volgens Mercedes veel gelijkenissen met de SLS AMG, zo is de grille vrij gelijklopend gevormd. In vergelijking met een standaard CLS krijgt de AMG een meer geprononceerde motorkap, wijdere spatborden met “V8 BITURBO” logo en specifieke zwarte voorschort. Achteraan vinden we een diffuser, een kofferspoiler en twee dubbele chromen uitlaatpijpen. Ook binnenin zijn er verschillen op te merken, zo krijgen AMG-klanten een extra sportief interieur met AMG sportstoelen in nappa leder, een nieuw driespaaks AMG sportstuur met aluminium schakelpedalen en een AMG schakelpook.

Over de kostprijs van de Mercedes CLS 63 AMG heeft Mercedes nog niets vrijgegeven, vanaf maart zal de CLS 63 AMG bij de dealers staan.