Jaguar in China
China is een groeimarkt en daarom hebben verschillende constructeurs daarginds een optrekje laten bouwen. Ook Jaguar wil nu meespelen op de Chinese markt.

Om mee te spelen op de Chinese markt is moederhuis Tata nu op zoek naar een Chinese partner voor Jaguar. De uithuwelijking van Jaguar door Tata aan een Chinese speler zou er één zijn in de vorm van een joint venture, een samenwerkingsverband tussen 2 bedrijven, maar zeker en vast geen fusie. De Chinese partner – wiens naam momenteel nog in het ongewisse blijft – zou zorgen voor zowel de productie als de verkoop van Jaguar in China.

Uiteraard zal Jaguar dan ook wat terugkrijgen in ruil voor de productie- en verkooprechten. Carl-Peter Forster, CEO van moederhuis Tata, laat weten dat Jaguar een enorm groeipotentieel heeft, maar dat dat potentieel in het verleden nooit benut werd. Tegelijkertijd wijst hij de vinger naar het management van Ford, dat Jaguar vroeger onder haar vleugels hield.

Jaguar zal dus wellicht binnenkort op de Chinese markt actief zijn, maar daarmee is het merk alles behalve te vroeg. Mercedes, Audi en Volvo zijn inmiddels al geruime tijd aanwezig in China. Binnenkort zal ook Citroën wagens in China proberen slijten, het zal zelfs een speciaal model bouwen voor de Chinese markt, de Citroën DS9. (via AC)

Jaguar in China