Ford S-Max
Ford heeft naast de Ford Galaxy ook de Ford S-Max een opfrisbeurt gegeven.

De looks van de S-Max zijn grotendeels hetzelfde gebleven. Aan de voorkant kan je nu LED-stroken kiezen als optie en de koplampen zijn iets moderner gemaakt. Ook aan de zijkant merken we zo goed als geen veranderingen op. De achterkant is ook zo goed als ongewijzigd gebleven in vergelijking met zijn voorganger, maar de achterlichten zijn wel een stuk fraaier geworden. Ze beschikken over een fijne strook die kan oplichten en niet alleen voor een goede zichtbaarheid zorgt, maar ook nog een speciale touch geeft, die deze facelift van de S-Max speciaal maakt. In vergelijking met de Galaxy is deze S-Max een stuk kleiner, desalniettemin zijn zijn afmetingen genereus. Je vindt er dus voldoende plaats om behoorlijk wat bagage en behoorlijk wat kinderen op te kunnen bergen.

Ford S-Max

De nieuwe S-Max gaat over de toonbank vanaf €28.130. Daarvoor krijg je een 2.0 liter grote benzinemotor die over 145 paarden beschikt. Voor iets meer geld krijg je een compacte 1.6 liter grote benzinemotor die meer vermogen levert dan de 2.0 liter grote benzinemotor, 160 pk om precies te zijn. De krachtigste benzinemotor in het gamma is de 240 pk sterke 2.0 liter motor, die standaard aan een automaat gekoppeld wordt en met het optiepakket Titanium komt. De minimale prijs die je hiervoor neertelt, bedraagt €37.165. Maar de S-Max is een wagen waar er wellicht veel kilometers mee afgelegd zullen worden, dus leek het ons interessanter een dieselmotor te testen. We kozen de instapper, een 2.0 liter grote dieselmotor met 115 pk, die voor minstens €29.480 over de toonbank gaat. De krachtigste dieselmotor levert 200 pk uit een 2.2 liter groot dieselblok en maakt je €35.465 armer.

Ford S-Max

De dieselmotor die ons testmodel van kracht voorzag, 115 pk om precies te zijn, was zeker en vast voldoende krachtig. Hij wordt gekoppeld aan een manuele zesbak. Die bak schiet goed op met de motor en verandert vlotjes van verzet. De motor opereert trillingsvrij en zeker in lage toeren weet hij een sterke indruk na te laten. Nul naar honderd doet deze S-Max in 12,2 seconden. Dat deze wagen geen racewagen is, spreekt voor zich, maar dankzij de soepele motor voelt het accelereren zeker niet traag aan. De topsnelheid komt neer op 182 km/u. Tijdens het rijden verbruikt de Ford S-Max volgens fabrieksopgave 5.7 liter per 100 km. Wij wisten 6,9 liter per 100 km op de teller te zetten, wat al bij al nog goed meevalt, oordelen we. De CO2-uitstoot van dit model bedraagt 152 gram per km.

Ford S-Max

Ondanks het feit dat de S-Max een monovolume is – of een Sports Activity Vehicle zoals Ford het noemt – weet de S-Max aardig te sturen, niet dat we iets anders verwacht hadden van een Ford. De bewegingen van het stuur worden vlot overgebracht naar de weg en van overhangen of onderstuur heeft de S-Max weinig tot geen last. Strak sturen is de bij de S-Max evenwel geen synoniem voor harde weglegging. Soms voelt de wagen wat hard aan, maar hij is zeker en vast voldoende comfortabel om er lange reizen mee te maken.

Ford S-Max

En niet alleen de vlotte rit maakt deze wagen ideaal om lange reizen mee af te leggen, ook zijn enorme bagageruimte leent zich hier perfect toe. Wie alle zetels inklapt, komt uit op een immense bagageruimte van maar liefst 2.000 liter. Met vijf zetels omhoog kan de S-Max 1.171 liter aan bagage herbergen en wanneer je ook de achterste rij zetels gebruikt (die je overigens €260 kost), bedraagt de maximale kofferinhoud 285 liter. De passagiers op de achterbank beschikken over voldoende beenruimte en ook de passagiers die helemaal op de achterste rij kunnen gemakkelijk plaats vinden voor hun voeten. Die laatste passagiers zullen het evenwel wat moeilijker hebben om tot op de achterbank te geraken, het vergt namelijke enige gewenning. De koffer van de S-Max kan volledig omgetoverd worden naar een laadruimte met een vlakke laadvloer. Die vloer is redelijk gemakkelijk te installeren, al moet je wel even aandachtig opletten wanneer de garagist je hieromtrent instructies geeft. Het enige nadeel aan de koffer is de zware kofferklep die enige kracht vergt om open en toe te doen.

Ford S-Max

Aan de binnenkant vinden we een fraai afgewerkt dashboard terug met goed afleesbare tellers. Centraal tussen die tellers zit een compacte boordcomputer die je alle info die je maar kan wensen weergeeft. In de middenconsole vinden we een scherm terug dat dient voor de navigatie en het entertainment. Dit scherm is het kleinste in haar soort en is moeilijker afleesbaar dan het scherm tussen de tellers. Ook het instellen van de gewenste bestemming is moeilijk, aangezien de S-Max niet over een aanraakscherm beschikt. De instructies van de navigatie zijn dan weer zeer accuraat en aangezien ze verschijnen op het scherm tussen de tellers, valt de juist weg vinden toch nog mee. Dat de navigatie je dan weer €1.750 kost valt iets minder goed mee.

Ford S-Max

Wie nog even door de optielijsten snuistert zal enkele interessante aanvullingen op de S-Max tegenkomen. Zo kan je – zoals eerder vermeld – een derde rij zetels aanschaffen voor €260. Die zetels komen hoe dan ook ooit wel eens van pas. Voor €160 kan je LED-dagrijlichten op de kop tikken en voor sensoren achteraan en vooraan tel je €600 neer. Wie €1.685 teveel heeft en die wil uitgeven aan opties, kiest best voor het Titanium optiepakket. Dat omvat onder meer instapverlichting, chrome afwerking, 17″ velgen, LED-lampjes, automatische koplampen, regensensoren en een zonnewerende voorruit. Het Titanium S-pakket kost je €8.835 bovenop de standaardprijs. Voor die som krijg je bovenop de Titanium uitrusting nog eens getinte ruiten achteraan, 18″ velgen, een sportieve bodykit met onder meer diffuser, een spoiler, meedraaiende koplampen en lederen zetels met rode stiksels.

Ford S-Max

De Ford S-Max is samenvattend gesteld een stijlvolle en dynamische alleskunner. Hij kan zeven mensen vervoeren of 2000 liter bagage. De mensen vervoeren kan op een comfortabele manier met voldoende beenruimte, de bagage kan dan weer plat gelegd worden, de S-Max beschikt namelijk over een vlakke laadvloer. De kofferklep is wel behoorlijk zwaar. Onderhuids zit de wagen goed in elkaar. Ook al reden we met het instapmodel, toch misten we niet echt veel kracht. De wagen schakelt vlot en herneemt ook goed. Het weggedrag is redelijk snedig en het stuur is zeer communicatief. Op gebied van interieurafwerking scoort de S-Max goede punten, al is zijn centraal scherm voor de navigatie veel te klein om duidelijk te kunnen zijn.

Ford S-Max

Overzicht

+ Ruimte
+ Ergonomisch interieur
+ Vlotte versnellingsbak

– Zware kofferklep
– Klein scherm navigatie

Ford S-Max

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes