Peugeot iOn Parijs
Peugeot heeft meer details en nieuwe foto’s vrijgegeven van de Peugeot iOn, een volledig elektrisch aangedreven model.

De Peugeot iOn beschikt over een elektromotor die goed is voor 64 pk en 180 Nm koppel. Aangezien het koppel al vanaf 0 toeren per minuut beschikbaar is sprint de elektrische stadswagen van 30 naar 60 km/u in 3,5 seconden. 0,4 seconden sneller dan de Peugeot 207 met 1.6 THP in derde versnelling. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt 15,9 seconden in beslag. De topsnelheid van de wagen bedraagt 130 km/u, de snelweg is dus niet onmogelijk, maar de iOn zal zich ongetwijfeld een stuk beter voelen in de stad. Zijn vormgeving helpt hier ook, de wagen is maar 3,48 meter lang en 1,47 meter breed maar is wel relatief hoog gebouwd. Daarnaast zorgt de wielbasis van 2,55 meter ervoor dat de wagen over een kleine draaicirkel van 4,5 meter beschikt, handig in de stad.

De stroom voor de elektromotor wordt opgeslagen in een 330V Lithium-ion batterijpakket dat in samenwerking met Mitsubishi ontwikkeld werd. Het pakket kan 16 kWh opslaan, het herladen van de batterijen wordt continu gecontroleerd door een systeem dat elke cel van de batterijen controleert. Naast de elektromotor wordt ook de airco gevoed door dit batterijpakket, zelfs wanneer de wagen net is gestart zou dit volgens Peugeot geen probleem mogen geven. De actieradius van de iOn bedraagt 150 km, volgens Peugeot meer dan voldoende aangezien 90% van de Europese bestuurders minder dan 60 km per dag afleggen. Het herladen van de batterijen duurt 6 uur aan de huisstekker. Dankzij snelladen kan dit een stuk sneller, de batterijen laden dan 50% op in 15 minuten en 80% in 30 minuten.

Het kostenplaatje van de Peugeot iOn is zeer laag, althans als we het over de rijkosten hebben. Per 100 kilometer kost de wagen je volgens Peugeot tussen de 1,5 en 2 euro. De kosten kunnen nog gereduceerd worden als je de wagen in de daluren van zijn stroom voorziet. De wagen zelf kost in Frankrijk 499 euro per maand inclusief BTW, voor dit bedrag krijg je de wagen en 5 jaar garantie voor de batterijen en de elektrische aandrijflijn. Daarnaast is ook het onderhoud de eerste vijf jaar of 50.000 km gratis. Peugeot is niet van plan het model los te verkopen, je zal de iOn vermoedelijk enkel kunnen leasen. Peugeot verwacht tegen 2015 jaarlijks 50.000 iOns te verkopen, de vraag zou naar verwachting jaarlijks stijgen met 4 à 5%. Meer info volgt op het autosalon van Parijs.