Lancia Delta
Fiat gaat zijn MultiAir techniek voortaan ook in de Lancia Delta integreren.

De Lancia Delta krijgt voortaan de 1.4 MultiAir met 140 pk ter beschikking, hij zal de 1.4 TurboJet met 150 pk moeten vervangen. De MultiAir techniek zorgt dankzij een elektro-hydraulische regeling van de kleppen voor een brandstofbesparing en een CO2-reductie van 10%, maar zorgt tegelijk voor een koppeltoename van 15% en een vermogensstijging van 10%.

De 1.4 MultiAir zal de verouderde 1.4 TurboJet gaan vervangen, de 1.4 MultiAir zorgt in deze gedaante voor een vermogen van 140 pk en een maximaal koppel van 230 Nm bij 1.750 toeren per minuut. Ten opzichte van de TurboJet beschikt de MultiAir dus over 24 Nm meer koppel, en het maximaal koppel is bij een lager toerental beschikbaar. Het verbruik daalt drastisch, van 7 liter/100 km voor de TurboJet naar 5,7 liter/100 km voor de MultiAir, de MultiAir motor wordt daarnaast standaard gekoppeld aan een Start&Stop systeem en een nieuwe manuele zesbak. De CO2-Uitstoot van de MultiAir bedraagt 132 g/km, ten opzichte van 165 g/km voor de TurboJet.

De prijzen van de Lancia Delta 1.4 MultiAir 140 pk zijn enkel nog maar in Spanje vrijgegeven, in Platino uitvoering betaal je er 26.890 euro. Daarmee is hij er de goedkoopste van het gamma, de lichtste diesel (1.6 MultiJet 120 pk) kost er bijvoorbeeld 27.890 euro. Of de 1.4 MultiAir in de Delta later ook nog in een versie met 170 pk geleverd zal worden is nog niet bekend, maar die mogelijkheid zal ongetwijfeld onderzocht worden. (Via: ItaliaSpeed)

Lees onze rijtest met de Lancia Delta 1.6 MultiJet 120 pk
Lees onze rijtest met de Lancia Delta 2.0 MultiJet 163 pk
Lees onze rijtest met de Lancia Delta 1.9 TwinTurbo 190 pk en 2.0 Di Turbojet 200 pk

Lancia Delta