Volvo V60 T3 T4
Volvo zal de nieuwe 1.6 GTDi-motoren voorstellen in de Volvo V60. De twee nieuwe motoren zullen de naam T3 en T4 meekrijgen.

Volvo heeft namelijk besloten om het getal dat in de naam van de motorisatie staat niet langer af te laten hangen van het aantal cilinders er in een motor aanwezig zijn. Voortaan krijgen de krachtigste motoren een hoger nummer mee dan de minder krachtige motoren. We kunnen hier dus uit afleiden dat de T3-motor minder krachtig is dan de T4-motor, die op zijn beurt dan weer minder krachtig is dan de T6-motor.

De nieuwe 1.6 GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) is beschikbaar met twee verschillende vermogens. De T3-motor levert 150 pk, terwijl de T4-motor 180 pk levert. Beide motoren leveren 240 Nm koppel, beschikbaar vanaf 1.600 toeren, helemaal tot aan 5.000 toeren. De nieuwe motoren zijn een stuk kleiner geworden dan de 2.0 liter motoren die Volvo in het gamma heeft, maar ook een stuk efficiënter. De motoren zijn vervaardigd uit aluminium, waardoor ze een stuk minder wegen, maar nog steeds tegen extreme warmte kunnen.

Verder werden ook de injectors efficiënter gemaakt. Volvo plaatste elke injector centraal boven de piston, net naast de ontsteking. Ze hebben elk zes gaten, waardoor ze het brandstof-lucht-mengsel mooi uniform kunnen inspuiten. Dankzij de centrale positie van de injectors kan de inspuiting zeer precies gebeuren. Er komt op die manier ook minder brandstof terecht op de koude wanden van de verbrandingskamer. Tijdens een koude start zal de motor sneller warm staan dan voorheen.

Dankzij de directe injectie is Volvo er bovendien in geslaagd de verbrandingskamer voller dan ooit te krijgen. Hierdoor zal ook de turbo sneller in gang schieten en het turbogat een stuk kleiner worden. Hierdoor zijn snellere hernemingen mogelijk, ook in lage toeren. De motoren kunnen gekoppeld worden aan een manuele zesbak of een automatische Powershift zesbak.

Beide motorisaties komen met een DRIVe-knop, die de wagen een stuk milieuvriendelijker maakt. Bij een automaat zal de wagen uit versnelling gehaald worden wanneer de wagen aan het rollen is om zo minder rolweerstand te veroorzaken. Bij de manuele versnellingsbak zal het Start/Stop-systeem in werking treden wanneer je in neutraal stilstaat en de koppeling niet induwt.

Engine specifications 1.6 GTDi T3:

Engine type

4-cylinder petrol turbo

Displacement

1595 cm3

Bore

79.0 mm

Stroke

81.4 mm

Compression ratio

10.0:1

Valves per cylinder

4

Camshafts

DOHC

Max power output

110 kW (150 hp)

Max torque

240 Nm

Emissions

Euro 5

Engine specifications 1.6 GTDi T4:

Engine type

4-cylinder petrol turbo

Displacement

1595 cm3

Bore

79.0 mm

Stroke

81.4 mm

Compression ratio

10.0:1

Valves per cylinder

4

Camshafts

DOHC

Max power output

132 kW (180 hp) / 5500 rpm

Max torque

240 Nm / 1600-5000 rpm, 270 Nm for brief overboost

Emissions

Euro 5