Rijtest Nissan Cube
Een blokkendoos, een vrachtwagen, een aandachtskindje… Allemaal termen waarmee de Cube werd aangesproken tijdens onze testperiode. Maar is de Cube wegens zijn gedurfde uiterlijk een mindere wagen? Wij zochten het voor jullie uit!

Hoe je het ook draait of keert, deze auto wordt gemaakt of gekraakt op basis van zijn uiterlijk. Met zijn kubistische vormgeving, luchtig interieur en uiterst gek ogende achterkant maakt de Cube sommigen gelukkig, bij anderen valt deze creatie van Nissan dan weer niet in goede aarde. In het Verre Oosten is de Cube een echte verkoopstopper, vooral de jeugdige chauffeurs vinden het niet erg om met een sterk geblokte wagen rond te rijden, de Cube is er zelfs een premium statussymbool. Les goûts et les couleurs… De eerste generatie Cube kwam er reeds in 1998 op de markt, in 2002 kreeg de Cube een verjongingskuur. Sinds kort is de Nissan Cube ook beschikbaar op de Europese markt.

Rijtest Nissan Cube

Onze Cube kreeg de hippe kleur Bitter Chocolate (€350) mee. De kleur is niet bepaald even opzichtig als de rest van de wagen, wie een kleur wil die meer opvalt kan kiezen uit een uitgebreid kleurengamma. Het blokkerig design van deze stadsmus zijn we hier in het Westen niet echt gewoon, maar daarom moeten we het niet direct veroordelen. Een duidelijk minpunt aan het design is dat de Cube een luchtweerstandwaarde heeft van een lichte vrachtwagen. De bijna verticaal geplaatste voorruit geeft misschien wel een goed zicht, maar is niet bepaald aerodynamisch. Een hoge luchtweerstand betekent jammer genoeg een dito verbruik.

Rijtest Nissan Cube

Het grootste (min/plus)punt is uiteraard de opzichtigheid van de Cube, zelden kom je namelijk een soortgelijke wagen tegen. Wil je een anoniem bestaan zonder al te veel aandacht, dan moet je misschien je toevlucht zoeken bij zijn Europese concurrenten. Wil je daarentegen opvallend rondrijden en ben je niet bang van wat aandacht op de straat, dan is een Cube de ideale keuze. Overal waar we langskwamen draaiden de hoofden, werden we wat aangestaard met onze buitenaardse bolide of kwamen mensen informeren. Zelfs in het mondaine Knokke kon de Cube de aandacht naar zich toetrekken, terwijl ze daar heel wat gewoon zijn qua excentrieke wagens.

Rijtest Nissan Cube

Ook aan de binnenkant is het even fronsen met de wenkbrauwen. Een open zee van ruimte is het eerste wat ons opvalt, wat ook redelijk logisch is met de reusachtige ruiten aan elke kant van de wagen. Het dashboard is futuristisch vormgegeven met hier en daar kleine accenten in het chroom die mooi in het geheel passen. De suède zetels waren eveneens van goede kwaliteit en verbaasden ons met hun stevigheid.

Rijtest Nissan Cube

De Cube heeft enkele leuke features die het geheel nog gekker maken dan het aan de buitenzijde al was. Zo hebben we niet één maar twee dakramen voor ons panoramisch glazen dak, één voor de volledige duisternis en één – in golvend lichtdoorlatende tint – om ons te beschermen tegen de sterke zonneschijn zonder dat we daardoor onze lichtinval verliezen. Nog een hippe feature is de LED lichtshow aan de voeten, je kan het best vergelijken met een trage discoshow. Als chauffeur heb je er geen last van omdat het stuur in de weg zit en de passagiers zijn toch wel even zoet met dit gadget. Als je denkt dat je dan alles hebt gezien, valt je oog sowieso op het harig matje vooraan. Je kan er gemakkelijk een zonnebril of gsm in kwijt, zolang je maar niet te wild door de bochten gaat, want dan ligt alles verspreid tegen de grote voorruit. De opvallende deurklinken en het golvend dak maken het geheel volledig af.

Rijtest Nissan Cube

Op de achterbank vinden we naast een overvloed aan bekerhouders ook nog eens dezelfde comfortabele zetels terug. Door het ruime interieur biedt de Cube voldoende plaats op de achterbank voor 3 volwassen personen, kinderen zouden er zelfs kunnen verdwalen. De achterbank kan dankzij rails eenvoudig verplaatst worden, waardoor het laadvermogen van 225 naar 400 liter stijgt. Nog eens duizend liter (!) komt erbij als je de achterbank neerklapt en optimaal gebruik maakt van de volledige wagen. De kofferruimte is voldoende groot voor dagdagelijkse bezigheden, enkel jammer dat er een hoge laaddrempel is waardoor we zwaardere voorwerpen minder gemakkelijk kunnen inladen. Het zijwaarts openende achterportier is enkel handig als er voldoende plaats is, op een parking of langs de weg hadden we vaak niet genoeg ruimte om de achterklep volledig open te zetten.

Rijtest Nissan Cube

Wij reden de Cube met de 1.6 benzinemotor met 110 pk gekoppeld aan een CVT automaat. De kostprijs van deze motorisatie bedraagt € 18.500. Dankzij de rustige automaat cruise je zonder problemen in stedelijke omgevingen of secundaire wegen. Voor het zwaardere werk op autosnelwegen liet de automaat soms wat steken vallen, voornamelijk bij het accelereren vond hij niet echt de ideale verhouding waardoor hij soms tot 4500 toeren/minuut doorging. Soms heb je kracht nodig, zoals bij een drukke verkeerssituatie of bij op- en afritten en daar liet de Cube ons wat in de steek. Het is duidelijk dat de Nissan Cube liever in de stad vertoeft dan op de autosnelweg.

Rijtest Nissan Cube

Het verbruik tijdens onze testweek lag op 8,2 liter benzine per 100km, daar waar Nissan zelf een gemiddelde van 7 liter opgeeft. Onze “blokkendoos” heeft een actieradius van een goede 600 km, meer dan genoeg voor normaal gebruik. Jammer genoeg stoot de Cube 159 gram CO2 uit per kilometer, waardoor we niet kunnen genieten van de gunstige overheidspremies. Een sprintkanon is de Cube niet bepaald, niet dat de kopers van deze Cube daar wakker van zouden liggen. Het duurt 12,4 seconden alvorens je vanuit stilstand 100 km/u bereikt, de topsnelheid ligt op 170km/u.

Rijtest Nissan Cube

Behalve onze motorisatie kunnen we de Cube ook verkrijgen in twee andere versies. De handgeschakelde 1.6 benzine met 110 pk is er vanaf € 17.400. Het gemiddeld verbruik is hier officieel 6,5 liter per 100km, waarmee hij dus iets zuiniger is dan met automaat. Ook de sprint van 0 tot 100km/u is een volle seconde eerder voltooid en de topsnelheid ligt 5 km/u hoger. Langs dieselzijde is er een 1.5 dCi met 110 pk gekoppeld aan een manuele zesbak vanaf € 19.000. Het opgegeven verbruik bedraagt hier 5,2 liter/100 km, de CO2 uitstoot bedraagt 135 gram/km. In een dieselland zoals België zal deze laatste motorisatie ongetwijfeld de voorkeur krijgen, als iemand zich al kan vereenzelvigen met het opzichtige voorkomen van de Cube.

Rijtest Nissan Cube

De Cube waarmee wij een week lang de aandacht verkregen op en rondom de weg was uitgerust met het ZEN optiepakket dat we enkel maar kunnen aanbevelen. Voor maximaal €2.000 (afhankelijk van de gekozen motorisatie) krijg je een volledig uitgeruste wagen. Keyless go, automatische airco, 16” velgen, regensensoren, getinte ruiten… het zit allemaal in het ZEN pakket, maar zelfs zonder dat pakket krijg je standaard een sterk uitgeruste wagen. Een van de weinige opties die je nog kan bijbestellen is het voortreffelijke Nissan CONNECT (€800) systeem, waarmee je een uitmuntend navigatiesysteem krijgt dat je zonder problemen overal ter plaatse brengt. De achteruitrijcamera biedt daarenboven ook nog eens extra hulp bij het parkeren op minder toegankelijke plaatsen.

Rijtest Nissan Cube

Als we de Cube willen spiegelen aan zijn concurrenten, dan vinden we niet echt een model dat overeenkomsten biedt, al komt de Kia Soul aardig in de buurt. Als we kijken naar wat minder speciaal vormgegeven wagens, dan zien we dat de Kia Venga, Citroen C3 Picasso, Honda Jazz of Opel Meriva enigszins in de buurt komen van de Nissan Cube. Ook de prijzen komen goed overeen, maar of je € 20.000 wil uitgeven aan een wagen waarmee je jezelf nooit anoniem zal kunnen verplaatsen is misschien wel een goede vraag voor de toekomstige Cube eigenaar.

Rijtest Nissan Cube

Met de Cube lonkt Nissan naar een jeugdig publiek, maar met zo’n grote startprijs is dat misschien toch wat moeilijk voor de beginnende autorijders. Voor jonge koppels of kleine gezinnen kan de Cube misschien wél soelaas brengen. Met het ZEN optiepack en het Nissan CONNECT systeem aangevinkt op de bestelbon krijg je heel veel waar voor je geld. Mocht je minder opzichtig rond willen rijden kan je uiteraard altijd terecht bij de Nissan Note, die ongeveer dezelfde cijfers haalt, maar een stuk anoniemer voor de dag komt.

Rijtest Nissan Cube

Na onze testperiode met de Cube moeten we stellen dat Nissan een degelijke, maar opzichtige wagen heeft meegebracht uit Japan. Anoniem rondrijden met een Cube is een onmogelijke opdracht, maar als je daar geen problemen mee hebt is het een prachtige stadswagen. Mede dankzij zijn ruim en fris interieur, hippe features en goed rijgedrag is hij zeker een aanrader, maar dan het liefst zonder de automaat die ons soms ontgoochelde. Over het uiterlijk kan je blijven discussiëren, love it or hate it..

Overzicht
+ Interieur is volledig af
+ Rijplezier is top in stedelijke omgeving
+ Gadgets maken het geheel nog meer af

+/- Opzichtig uiterlijk

– CVT automaat laat soms steken vallen op de autosnelweg
– Kofferdeur opent niet praktisch in de stad

Rijtest Nissan Cube

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter-Jan Scheir