Jaguar XK Cabrio
Alle mensen met een to-do list mogen dit item zeker niet vergeten: in de zomer met open dak rijden in de Jaguar XK Cabrio met 5.0 V8-motor. Heerlijk!

De Jaguar XK Cabrio is op zich een geniale wagen, ook wanneer het geen zomer is. Maar deze elegante cabriolet komt pas echt tot zijn recht wanneer de zon straalt en het stoffen dak in de koffer kan. Na ongeveer 18 seconden duwen op het knopje aan het dak, zit het stoffen vouwdak dan eindelijk opgeborgen en kan het échte plezier beginnen. Onder de motorkap ligt de nieuwe 5.0 liter grote V8 benzinemotor die 385 pk levert. Niet mis voor een basismodel. Wanneer je de wagen start laat de motor een luide grom horen in het begin. Na enige tijd kalmeert hij wat en draait hij rustig stationair. Op die manier kan je in alle rust de tijd nemen om je zonnebril te zoeken en alle losliggende voorwerpen in de auto ergens veilig op te bergen. Vervolgens is het tijd om het rechterpedaal in te duwen. Wat een sensatie. De 5.0 liter V8-motor gromt vanaf ongeveer 2.000 toeren ongelooflijk heerlijk. Wanneer je de naald van de toerenteller dan naar 4.000 toeren drijft, klinkt het uitlaatgeluid als een waar spektakel en duw je diezelfde naald richting de rode zone, dan hoor je het meest heerlijke geluid dat een uitlaat kan maken.

Jaguar XK Cabrio 5.0 V8 PJS

Tijdens het rijden voel je wel degelijk dat de wind aan het spelen is met je haren, maar het blijft bij spelen. Jaguar is er namelijk in geslaagd de meeste wind buiten te houden. Ook bij hoge snelheden tot ongeveer 130 km/u blijft het aangenaam vertoeven in de dakloze Jaguar, zonder al te veel last te hebben van onaangename windgeluiden. Een goed gesprek met je buurman zit er op dat moment weliswaar niet meer in. Wie dit toch zou wensen, kan voor het rijden nog een windscherm installeren dat in de koffer ligt. Hierdoor kan je zelfs op de autostrade met je passagier spreken zonder je stem al te veel te moeten verheffen. Wanneer je beslist het dak dicht te gooien, valt het helaas wel op dat de Jaguar XK Cabrio niet volledig winddicht is. Bij hogere snelheden hoor je hier en daar kleine flarden wind langs de auto razen. De afwerking van het dak binnenin is dan wel weer zeer degelijk. Zonder het knopje dat het dak opent, zou je denken dat je in de coupé-versie aan het rijden bent. De Jaguar XK Cabrio doet dus niet alleen dienst als cabrio, maar kan ook dienst doen als coupé.

Jaguar XK Cabrio 5.0 V8 PJS

Een essentieel onderdeel voor het slagen van een cabrio is natuurlijk het interieur. Bij de Jaguar XK Cabrio is dat interieur meer dan in orde. Toegegeven, het wortelnotenfineer valt bij ons misschien niet volledig in de smaak – en kost je bovendien €550 extra – toch straalt het een zekere vorm van klasse uit. Verder moeten we ons best doen om toch een beetje plastiek terug te vinden. We merken dat de omlijsting van de Jaguar Drive Selector (versnellingspook in mensentaal) uit plastiek is vervaardigd, maar dan wel met een mooie lak over, zodat het nauwelijks opvalt en bovendien ook helemaal niet stoort. De gebruikte materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit en voelen uiterst comfortabel aan. De stoelen – of moeten we zetels zeggen? – zitten prinsheerlijk. Ze kunnen op elke mogelijke manier aangepast worden naar de wensen van de inzittende. Enkel de achterbank is te klein om zelfs kinderen kwijt te krijgen. Bovendien zijn de stoelen op de achterbank in de vorm van een kuip vervaardigd, wat een zeer onaangename zitpositie oplevert. Het dashboard is fraai afgewerkt en het touch-screen in het midden doet zijn werk goed, maar wel een beetje traag. Een traditionele versnellingspook vind je bij Jaguar niet langer terug, het merk maakt gebruik van een draaiknop die uit het dashboard rijst bij het starten. Hiermee kan je de stand van de automaat kiezen. Het geheel oogt uiterst fraai. Het instrumentenpaneel werd zeer mooi afgewerkt, maar soms is het toch moeilijk af te lezen hoe snel je aan het rijden bent. Niet dat de boetes ertoe doen voor mensen die een Jaguar XK Cabrio kunnen bekostigen.

Jaguar XK Cabrio 5.0 V8 Instrumentenpaneel

Standaard kost de Jaguar XK Cabrio je net geen € 100.000. De instapmodellen van de  BMW 6-Reeks en de Mercedes SL gaan een stuk minder duur over de toonbank. Wanneer je ze weliswaar gelijkaardig uitrust, merk je dat je met de Jaguar XK een gouden deal doet. Zeker de Mercedes SL met gelijkaardige motor is een flink stuk duurder. Toen ons testmodel werd samengesteld werd er weliswaar nog iets dieper in de optielijsten gesnuisterd. Zo beschikten we over Caravela velgen, die €1.560 bij het totale kostenplaatje voegen. We beschikten zoals eerder vermeld over wortelnotenfineer houtinleg, maar ook over voorruitverwarming, keyless go en een luxe audiosysteem met digitale radio dat een schitterende geluidskwaliteit verzekert. De uitrusting omvat verder een volledig lederen interieur, stoelverwarming en verkoeling en zelfs een verwarmbaar stuur. Ook voor een navigatie- en entertainmentsysteem hoef je niet bij te betalen, net zoals voor de cruise control. Wanneer je een adaptieve cruise control wenst, kost je dat wel extra centen. Verder is de volgende uitrusting nog standaard: keyless go, regen- en lichtsensor, bi-xenon koplampen, LED-lichten achteraan, (overgevoelige) parkeersensoren en een zelfdimmende spiegel. De totale kostprijs van deze knap uitgeruste cabrio komt daarmee neer op €106.710.

Jaguar XK Cabrio 5.0 V8 Interieur

In die prijs inbegrepen zit de 5.0 V8-benzinemotor die 385 pk levert. Eerder reden we al met de meer gepeperde versie van die motor, in de Jaguar XKR. Die motor beschikt over een supercharger en daardoor 510 trappelende paarden. De Jaguar XKR is ook beschikbaar als cabrio. De 385 pk sterke motor is een stuk minder explosief dan de motor mét supercharger, zonder in te moeten boeten inzake sportiviteit. Nul naar honderd doet hij in 5,6 seconden, niet bepaald traag te noemen. De topsnelheid bedraagt 250 km/u door een beperking, maar zou in feite een stuk hoger kunnen oplopen. Met zijn 515 Nm’s aan koppel heeft de Jaguar XK zeker en vast niet te klagen. De motor voelt uiterst vlot aan en weet hernemingen vlot door te voeren. Enkel de zestraps versnellingsbak lijkt soms in de weg te staan van de motorprestaties. Wanneer je de sportstand selecteert met de draaiknop die bij het starten uit het dashboard rijst, reageert de Jaguar XK wel een stuk sneller. De motor is dus van het rustige type, wat perfect past bij het comfortabele en luxueuze gevoel van de Jaguar XK. Wanneer je ‘m dan toch op zijn staart trapt, zorgt hij toch voor een overvloed aan kracht. Het verbruik is bovendien ook aan de milde kant. Het opgegeven verbruik van Jaguar (11,2 liter per 100 km) haal je wellicht nooit, maar ons testverbruik van 14 liter per 100 km vonden we al bij al nog meevallen voor de kracht die we ervoor terugkregen.

Jaguar XK Cabrio 5.0 V8

De Jaguar XK Cabrio is een echte rijdersauto en zou in feite steeds gereden moeten worden met het dak open. Misschien maakte Jaguar het zicht naar achter daarom zo belabberd? Hoe dan ook, wanneer je de wagen z’n dak afgooit hoor je het heerlijke geluid dat de V8-motor maakt. In lage toeren hoor je een lage roffel, terwijl je in hoge toeren een diep gebrul hoort. Adembenemend! De Jaguar XK Cabrio stuurt zeer vlot, hij glijdt als het ware over het wegdek, ook wanneer dat wegdek niet in een rechte lijn loopt. De Jaguar XK Cabrio beschikt steeds over voldoende grip. De wagen leunt dan ook zeer dicht aan tegen de grond. Verder is hij ook uiterst breed. Ondanks zijn beperkte gewicht van iets minder dan 1.700 kg kleeft deze cabrio echt aan de baan. Wie nog meer grip wenst dan er standaard aanwezig is, kan op de sportknop van de wagen duwen. Dan maakt de Jaguar XK zijn onderstel klaar voor het sportievere bochtenwerk. In combinatie met de sportmodus van de versnellingsbak heeft de Jaguar XK Cabrio toch zeker enkele sportieve allures, al moet je voor het  betere sportwerk bij zijn grote broertje, de Jaguar XKR zijn.

Jaguar XK Cabrio 5.0 V8

Concluderend kunnen we stellen dat de Jaguar XK Cabrio een uiterst heerlijke cabrio is. Ten opzichte van zijn concurrenten is hij zeker en vast betaalbaar. Het interieur is gewoonweg schitterend en het motorgeluid van de V8-motor is ronduit geweldig. Met de motor kan je rustig rijden wanneer het kan, maar als het iets sportiever moet, hoef je enkel de sportstand te selecteren en het gaspedaal in te duwen en de 5.0 V8 doet zijn werk. Als we dan toch even moeten muggenziften: de wagen is met zijn dak gesloten niet echt winddicht en de achterbank is nogal nutteloos. Het touchscreen zou wel wat sneller mogen werken en het zicht naar achter is behoorlijk beperkt. Maar meer valt er op deze – bijna – perfecte wagen niet aan te merken.

Jaguar XK Cabrio 5.0 V8

Overzicht

+ Schitterend, geweldig, overheerlijk en oorverwennend motorgeluid!
+ Sublieme afwerking
+ Rijgedrag
+ Prijs

– Nutteloze achterbank
– Zicht naar achter met kap neer
– Niet volledig geluidsdicht

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Jeroen Maes