Audi A7 Sportback
Audi heeft gisteren het doek van de Audi A7 Sportback gehaald, het vijfdeursmodel combineert het beste van drie werelden.

De Audi A7 Sportback is volgens Audi namelijk zo sportief als een Coupé, comfortabel als een Sedan en praktisch als een Break. Toevallig werd de A5 Sportback ook met dit marketingpraatje gelanceerd, alleen bleek in onze rijtest een korreltje zout hier welgekomen. Maar dat neemt niet weg dat de A7 Sportback er wel in kan slagen om deze drie werelden te verenigen. Het koetswerk bestaat uit lichtgewicht aluminim, het interieur is van een erg hoogstaand niveau en op sportief gebied koos Audi voor een sportief chassis met een elektromechanische stuurbekrachtiging.

De Audi A7 Sportback zal vanaf de herfst bij de dealers staan en is 4,97 meter lag, 1,91 meter breed en amper 1,42 meter hoog. Zijn lange motorkap, lange wielbasis en korte overhang gecombineerd met sportieve C-pilaren zorgen ervoor dat de wagen een zeer dynamische look krijgt. De vijfdeurscoupé combineert een hoog comfort voor lange afstanden met een sportief karakter. Zo heeft Audi extra aandacht besteed aan het beperken van de rijgeluiden, zelfs bij hoge snelheden. Daarnaast zouden ook trillingen tot een minimum beperkt moeten worden, dit dankzij doorgedreven verfijning van verschillende componenten zoals de hydraulische ophanging. De kofferruimte van de A7 Sportback valt ook niet te onderschatten, standaard is er plaats voor 535 liter terwijl je met de achterbank neergeklapt tot 1.390 liter kan vervoeren.

Het interieur werd met extra veel oog voor detail ontworpen. De A7 Sportback zou op het niveau van de Audi A8 moeten staan en krijgt optioneel massagestoelen en sfeerverlichting. De A7 Sportback wordt ook uitgerust met het geavanceerde MMI systeem, dat zowel de media als het navigatiesysteem kan combineren via een centrale draai/drukknop. Optioneel wordt de A7 Sportback zelfs uitgerust met een Head-Up display dat belangrijke informatie op de voorruit projecteert.

Onder de motorkap kan er bij de start gekozen worden tussen vier verschillende V6 motoren: twee diesels en twee benzines, met vermogens tussen 204 en 300 pk. Aan diezelzijde zijn er twee versies van de 3.0 TDI beschikbaar. Instappen doe je met de 3.0 TDI Multitronic met 204 pk en een uitzonderlijk laag verbruik van 5,3 liter/100 km (139 gram CO2/km). De krachtigere 3.0 TDI beschikt over 245 pk en wordt standaard gekoppeld aan een S Tronic automaat en Quattro vierwielaandrijving. Hiermee sprint de A7 Sportback van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden terwijl het verbruik op 6 liter/100 km blijft steken. Langs benzinezijde kan er gekozen worden tussen de 2.8 FSI en de 3.0 TFSI, deze beschikken respectievelijk over 204 en 300 pk. Met de 2.8 FSI sprint de A7 Sportback van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden, met de 3.0 TFSI gebeurt hetzelfde in 5,6 seconden. Het verbruik blijft ook hier relatief beperkt, de 2.8 FSI heeft genoeg met 8 liter/100 km, de 3.0 TFSI met 8,2 liter/100 km. Alle motoren krijgen standaard een start-stop systeem.