Busso V6
Volgens bronnen is een nieuwe Italiaanse V6 familie in de maak die gebruik zal maken van de MultiAir techniek.

De nieuwe V6 motorfamilie zou ontstaan uit een samensmelting tussen Italiaanse (Paolo Martinelli) en Amerikaanse techniek (Pentastar). Zowel bij Ferrari, Alfa Romeo en Maserati lijkt een V6 welgekomen. Alfisten hopen al lange tijd op een waardige vervanger voor de Busso 3.2 V6 en willen zo snel mogelijk af van de GM V6 die momenteel als topmotor geldt. Volgens AutoEdizione zal de MultiAir-techniek een erg belangrijke rol spelen bij de nieuwe viercilinder en V6 motoren. Met de 1750 TBi die momenteel al verantwoordelijk is voor 235 pk in de Giulietta QV. Ook de toekomstige Giulia zou deze motor gaan gebruiken.

De 2.4-liter viercilinder van Chrysler zou met behulp van Fiat techniek een grondige metamorfose ondergaan, de motor zal gebruik maken van MultiAir techniek en zal met één of twee turbo’s uitgerust kunnen worden. De versie met twee turbo’s zou dan voor meer dan 300 pk zorgen. Zo’n motor lijkt ideaal voor Alfisten die een lichte GTA willen. Daarnaast komen er ook 3.3 en 3.6 V6 varianten van de Amerikaanse Pentastar, de 3.6 zou zonder turbo geleverd worden en vooral op comfort gericht zijn zodat hij gebruikt kan worden in de topmodellen van Lancia en Chrysler. De 3.3 V6 zou dan weer met MultiAir techniek worden uitgerust en een stuk sportiever ingesteld zijn.

Verder komt er ook een 3.0 V6 in twee varianten, een turbo MultiAir en een versie met vermoedelijk twee turbo’s onder de motorkap. Deze motor zou dan gebruikt worden voor de grote Italiaanse Berlina’s waaronder de Maserati Quattroporte en een toekomstig E segment model. Deze V6 zou verder ook in de Giulia en de toekomstige SUV’s van Alfa Romeo kunnen plaatsnemen. Er komt overigens ook een grote V6 diesel met MultiAir die zowel bij Alfa Romeo als Maserati gebruikt zou kunnen worden. (Via: AutoEdizione)

Motoren2