Autosalon Genève
Nu het autonieuws uit Genève de tijd heeft gehad om goed te bezinken rest de vraag wat we zeker willen onthouden van dit salon.

Ik ga er geen doekjes om winden, voor mij is de Alfa Romeo Giulietta de uitblinker van het autosalon van Genève. Het model dat mee de Centenario van Alfa Romeo moet vieren oogt in het echt nog knapper dan op de foto’s, en dat is een goed teken. De Astra, Golf en zelfs 1-Reeks en A3 killer oogt sportief en een stuk minder conventioneel dan de concurrentie. Of de Giulietta zo goed zal rijden als hij eruit ziet is nog onzeker, maar de voortekenen zijn goed, in tegenstelling tot de verhalen van enkele doemdenkers verschilt het onderstel met meer dan 90 procent van dat van de Fiat Bravo. Sportieve veerpoten, lichtere materialen, .. noem maar op de Giulietta zal er gebruik van maken.

Alfa Romeo Giulietta

Ook het interieur lost de verwachtingen in, strak en vernieuwend en met oog voor detail. Er werd daarnaast gretig gebruik gemaakt van de interieurdetails die de 8C herbergt. Onder de motorkap is het eeuwfeest compleet, in tegenstelling tot de Alfa traditie om met mondjesmaat motoren toe te voegen zal vanaf de start een uitgebreid motorengamma beschikbaar zijn. Met uiteraard de MultiAir-techniek centraal aangevuld door de smakelijke 1750 TBi die in de Giulietta QV voor 235 paarden zal zorgen. Voor dieselstokers zijn er de MultiJet motoren van de tweede generatie, meerbepaald een 1.6 JTDm (105 pk) en een 2.0 JTDm (170 pk).

Alfa Romeo Giulietta

Verrassing van het salon was ongetwijfeld de Porsche 918 Spyder Concept, want het lijkt erop dat ze in Stuttgart een ecologische opvolger voor de Carrera GT in de pijplijn hebben zitten. Onder de motorkap een 3.4 liter grote V8 die voor meer dan 500 pk zorgt gekoppeld aan een elektromotor die 218 pk moet leveren. Die twee aandrijflijnen kunnen zowel in de positieve als in de negatieve ecologische zin gebruikt worden. Door het gigantische vermogen sprint de 918 Spyder Concept van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden tot een top van 320 km/u, een rondje Nordschleife gaat dan ook sneller dan met de Carrera GT. Ben je echter een zondagsrijder dan kan de 918 Spyder Concept erin slagen om 3 liter per 100 km te verbruiken en amper 70 gram CO2 uit te stoten. Eat that Al Gore!

Porsche 918 Spyder Concept

Niet echt een verrassing maar wel een aangename kennismaking hadden we met de Audi A1. Audi’s stap naar het segment van de premium stadswagen lijkt geslaagd. De wagen sluit qua looks moeiteloos aan met het Audi gamma en is dus licht verteerbaar voor het grote publiek. De algemene afwerkingskwaliteit ligt boven wat we gewoon zijn in dit segment. Volgens Audi wordt de A1 de eerste kennismaking voor vele jonge chauffeurs met het Duitse merk. Het is de bedoeling om jonge klanten aan te trekken en die bij het merk te houden gedurende hun levensloopbaan. Starten met de A1 1.6 TDI en eindigen met een A8 3.0 TDI, het plaatje lijkt me duidelijk. Ook voor de toekomst zit het merk niet verlegen om een gezonde dosis ambitie, in Genève stond alvast een conceptmodel van hoe een elektrische A1 de steden zal moeten vullen. De concurrentie zal moeten komen van de Alfa Romeo MiTo, MINI en Citroën DS3.

Audi A1

Hybrides in Genève, je had ze in verschillende maten en gewichten. Maar ook de sportwagenbouwers deden er naarstig aan mee. Bij Porsche deden ze het minder opzichtig door de milieuvriendelijke 918 Spyder Concept te vermommen als een Carrera GT, bij Ferrari werd voor een groene kikkerkleur gekozen en werd dus niets onder stoelen of banken gestoken. Voor de 599 Hybrid werd gekozen voor een lichtgewicht hybride aandrijflijn, waarbij een 100 pk sterke elektromotor van 40 kilogram gekoppeld wordt aan een 620 pk sterke V12. De batterijen bevinden zich zo laag mogelijk om het zwaartepunt gunstig te houden. Het positieve aan het verhaal is dat de extra kilo’s van het hybride systeem meer dan gecompenseerd worden door de extra pk’s. Daaruit volgt dat de 599 Hybride sneller is dan een standaard 599 GTB en daar kunnen we niet moeilijk over doen.

Ferrari 599 Hybride

Ook groen van kleur maar zeker niet zo groen van inborst is de Lamborghini LP 570-4 Superleggera, het nieuwe topmodel voor de Gallardo-lijn. More Power, Less Weight is de tagline van deze in Sant’Agata geassembleerde wagen. Niet alleen krijgt de wagen 10 pk meer dan een standaard LP 560, hij weegt ook nog eens 70 kilogram minder. Nul naar 100 km/u is dan ook voorbij in 3,4 seconden, wie 200 km/u wil bereiken moet dan nog 6,8 seconden langer wachten. Topsnelheid? 325 km/u! Zo moeten groene auto’s dus worden, want de Gallardo Superleggera stoot op de koop toe nog eens 20,5% minder CO2 uit ten opzichte van een standaard Gallardo. Leuker kunnen we het zelf niet bedenken.

Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera