Toyota Avensis Rijtest
De Toyota Avensis is een relatief onbekende aanwezige in het D-segment. Op het eerste zicht lijkt de wagen even goed als de concurrentie. Zijn er foutjes waar we niet van weten?

De Toyota Avensis is inmiddels al aan zijn derde generatie toe en evolueerde – ons inziens – in de positieve richting. De eerste generatie was een relatief kleine wagen, die het niet direct van zijn uiterlijk moest hebben. De tweede generatie, die in 2003 op de markt kwam, zag er een stuk groter, robuuster, potenter en vooral beter uit dan zijn voorganger. In 2006 kreeg die Avensis een facelift met een nieuwe 2.0 liter dieselmotor. Wij reden met de derde generatie, die in 2008 werd voorgesteld, met de 2.0 liter grote dieselmotor die 126 pk levert.

Rijtest Toyota Avensis 09

Die 2.0 liter dieselmotor beschikt automatisch over een partikelfilter, wat de toewijding van Toyota aan het milieu in de verf zet. Het verbruik blijft redelijk beperkt, 5,4 liter per 100 km kunnen we nu eenmaal niet veel noemen. De CO2-uitstoot die gepaard gaat met Avensis-rijden komt neer op 141 gram per kilometer. De sprint naar honderd kan al na 9,7 seconden voorbij zijn. De wagen beschikt over zes versnellingen, de zesde versnelling dient vooral om het verbruik op de autostrade terug te dringen. De maximumsnelheid komt neer op 200 km/u.

Rijtest Toyota Avensis 06

De Avensis is niet de meest potente wagen in zijn klasse, maar moet zeker ook niet onderdoen voor de concurrentie. Het acceleratiegevoel valt op zijn minst goed te noemen, de diesel kwijt zich namelijk bijzonder goed van zijn taak in de lage toeren. Zoals eerder vermeld beschikt de Avensis over een zesde versnelling, die het verbruik bij hoge snelheden ten goede komt. Wanneer je vlot wil accelereren, moet je weliswaar teruggrijpen naar de vijfde en – in uitzonderlijke gevallen – zelfs de vierde versnelling. De wegligging van de Avensis scoort dan weer beter, de feedback die je van de wagen krijgt geeft steeds een vertrouwelijk gevoel. Het stuur communiceert duidelijk met de chauffeur, waardoor de Avensis uitzonderlijk intuïtief bestuurd kan worden.

Rijtest Toyota Avensis

Het interieur van de Avensis kan bijzonder comfortabel gemaakt worden, mits het aanvinken van enkele opties. Ons model – uitgevoerd met het Sol-Pakket – beschikt onder meer over keyless go, verwarmde voorzetels, een lederen interieur en een navigatiesysteem.  De algemene indruk die je van de Avensis krijgt, is een comfortabele indruk. De zetels zitten goed, de afwerking is van topkwaliteit en er is voldoende ruimte om overal kleine dingen op te bergen. Toyota voorzag een achteruitrijcamera op de Avensis, die samenwerkt met enkele sensoren. Jammer genoeg wordt er op het display niet weergegeven waar de achterkant van de wagen zich precies bevindt, terwijl dat bij de meeste achteruitrijcameras wel het geval is.

Rijtest Toyota Avensis Interieur

Het enige nadeel aan het interieur is – volledig naar mijn persoonlijke mening – het instrumentenpaneel. De achtergrondverlichting geschiedt in een nogal gelige kleur die doet denken aan de nagels en tanden van een verstokte roker. Ook de versnellingspook ziet er niet schitterend uit, maar ligt wel goed in de hand. De boordcomputer is niet van de recentste, zo kan je bijvoorbeeld enkel in een glijdende schaal je huidig verbruik aflezen, wat niet bepaald handig is. Wel kan de boordcomputer je van alle informatie voorzien die je maar kan wensen. Verder is het zo dat de achteruitkijkspiegel vaak het zicht naar voor belemmert, in die mate dat je vaak heen en weer moet bewegen met je hoofd, om er zeker van te zijn dat het licht bijvoorbeeld groen is.

Rijtest Toyota Avensis Achteruitrijcamera

De Avensis is een wagen voor vertegenwoordigers en die hebben nood aan een grote, maar ook praktische koffer. De koffer van de Avensis is niet enkel ruim, maar ook ergonomisch. Zo zijn er verschillende bergvakken aan de zijkant, waar je – weliswaar kleine – dingen kan opbergen, waardoor ze niet heen en weer beginnen te slingeren in de koffer. Verder beschikt de koffer over twee rails, waarin er zuilen gezet kunnen worden, deze kunnen aangewend worden om je koffer goed in te delen en de bagage mooi vast te leggen.

Rijtest Toyota Avensis Koffer

In het doorsnee leasepark zal de Toyota Avensis zeker en vast niet uitblinken. Op elk gebied scoort de Avensis ongeveer even goed als zijn concurrenten. De Avensis kost ongeveer evenveel als een doorsnee Citroën C5, het verbruik is gelijklopend en de rij-eigenschappen zijn gelijkaardig. Eigenlijk heeft de Toyota Avensis geen bepaald punt waarin hij uitblinkt. En net dat maakt hem schitterend, weliswaar op zijn eigen manier. De Avensis is een serene en plichtsgetrouwe wagen, die niet speciaal opvalt in het verkeer, maar vanaf het moment dat je in de wagen zit, voel je je direct thuis. Net die middelmatigheid maakt de wagen apart. De Avensis is dan ook perfect geschikt voor al wie zich op een niet-pocherige manier op het wegdek wil begeven, maar toch van het comfort van een premium-wagen wil genieten.

Rijtest Toyota Avensis 10

De beginprijs van de Avensis bedraagt €21.300. Wanneer je kiest voor een stationwagon – en dat is wel degelijk een aanrader – dan betaal je minstens €22.830. Daarvoor krijg je een 1.6 liter benzinemotor onder de motorkap. Voor de 2.0 liter dieselmotor waar wij mee reden, betaal je minstens €26.300. Daarmee is de Toyota Avensis ongeveer even competitief als een Citroën C5 of een Peugeot 407. Voor de uitrusting die wij testten – het Sol-pakket – tel je €33.940 neer.

Rijtest Toyota Avensis 04

Dat lijkt op het eerste zicht veel, maar wat je ervoor terugkrijgt is gunstig. Zo krijg je een volledig lederen interieur, xenon koplampen, automatische ruitenwissers en zo gaat de lijst nog even verder. Onder meer verwarmde zetels vooraan, elektrische buitenspiegels, 11 luidsprekers en een gear shift indicator zitten in het pakket vervat. Het enige waar je nog voor moet bijbetalen is het navigatiesysteem. Deze kost je zo’n €1.890.

Rijtest Toyota Avensis Navigatiesysteem

Concluderend kunnen we stellen dat de Avensis zeker niet onder moet doen voor de Franse concurrenten zoals de Peugeot 407 en de Citroën C5. Zo vaak zien we de Avensis niet rijden, ook al heeft hij een redelijk fraaie verschijning. Of misschien speelt de onopvallendheid van de Avensis hierin mee? De 2.0 liter dieselmotor is zeker en vast een aanrader voor wie op een comfortabele manier veel kilometers wil rijden.

Rijtest Toyota Avensis 03

Overzicht

+ Interieur
+ Ruime koffer

– Instrumentenpaneel
– Achteruitkijkspiegel belemmert zicht naar voor

Rijtest Toyota Avensis

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir